| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| UL, pentod och triod koppling av slutrör https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74162 |
Page 1 of 1 |
| Author: | busse [ 30 Jun 2012, 17:41 ] |
| Post subject: | UL, pentod och triod koppling av slutrör |
Jag håller på att planera ett par kommade byggen och håller då bla på att designa front och bakpanelerna till mitt kommande Dr Z inspirerade bygge. Då jag har en Hammondtrafo som går att UL-koppla så tänkt jag klämma in en switch för UL, pentod och triodkoppling av slutrören. Är det nåt speciellt att tänka på då, hur är det med bias måste den ändra mellan de olika kopplingarna eller är bara att köra på? En 2-polig 3-läges on-on-on switch skall väl räcka för den kopplingen, har ni några tips på switchar helst en vippa men en vridswitch funkar ju också. Funderade även på att ha en switch så man kan välja mellan fixed och katodbias det bör väl funka i de olika lägena? Slutsteget är tänkt att bestå av två EL34 och en Hammond 1650N Det är ju smidigt att få till panel med switchar och sånt som är rätt på en gång då man gör designen. |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jul 2012, 19:32 ] |
| Post subject: | Re: UL, pentod och triod koppling av slutrör |
Jag funderar på det där med att växla typ av bias. Det är väl viktigt att minusförspänningen går på innan katoden kortsluts mot jord.........elektronerna färdas väl extremt snabbt............................men jag kanske överdriver...?? |
|
| Author: | busse [ 01 Jul 2012, 20:25 ] |
| Post subject: | Re: UL, pentod och triod koppling av slutrör |
Men om man har stärkaren i standby läge så skall det väl vara lungt att växla bias utan några konsitgheter. Ingen som vet av en lämplig switch till UL, pentod, triod kopplandet? En 2-polig 3-läges on-on-on, misstänker att det är vridswitch som gäller men vad kan tänkas vara lämpligt? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|