View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:54



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda? 
Author Message

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
Hej,
vet inte om tråden passade bättre i "effekter" moderator kan kanske flytta isåfall?
Iallafall undrar jag om någon har testat en 16 ohm hot plate på 8 ohms låda. rent teoretiskt är det möjligt enligt thd men med tonkontrollerna skulle inte ha samma påverkan på ljudet. Finns det några erfarenheter där ute ?
Tack på förhand.


28 Jun 2012, 16:28
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
Vill tipsa om denna:
http://www.thomann.de/se/spl_reducer.htm

Beställde själv en sådan nyligen. Inte så farligt pris, ställbar impedans och dämpning, PTP handwired.

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Jun 2012, 19:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
jag har kört så emellanåt - då med stärken ställd på 8 ohm. Är väl kanske inte att rekommendera eftersom THD inte själva gör det heller officiellt.

Skulle vara intressant att veta vad förstärkaren egentligen ser när den är kopplad till en 16ohms attenuator, oavsett vilket motstånd som kommer efter den i kedjan.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


28 Jun 2012, 20:12
Profile WWW

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
nilo wrote:
Vill tipsa om denna:
http://www.thomann.de/se/spl_reducer.htm

Beställde själv en sådan nyligen. Inte så farligt pris, ställbar impedans och dämpning, PTP handwired.


du har inte fått den än då?


28 Jun 2012, 23:05
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
Plexiglas wrote:
jag har kört så emellanåt - då med stärken ställd på 8 ohm. Är väl kanske inte att rekommendera eftersom THD inte själva gör det heller officiellt.

Skulle vara intressant att veta vad förstärkaren egentligen ser när den är kopplad till en 16ohms attenuator, oavsett vilket motstånd som kommer efter den i kedjan.


de skriver i manualen att det funkar, bara att ton kompensationen kanske inte fungerar så bra. men vad tyckte du själv om ljudet? påverkas förmåga till dämpningsgrad i och med ohm-skillnaden?

ja det skulle vara intressant att veta


28 Jun 2012, 23:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Thd hot plate 16ohm med 8 ohm låda?
jag märkte ingen skillnad i dämp alls.

KOmpensationsswitcharna använder jag aldrig, öht.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


29 Jun 2012, 12:27
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.