| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Fläkt i rack insugshål var? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=74001 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Tubis [ 25 Jun 2012, 19:19 ] |
| Post subject: | Fläkt i rack insugshål var? |
Ska ju smälla in ett par El84 och några smårör i ett 2U rack och har nu införskaffat mig en 80mm fläkt som ska putta ut luften baktill. Racket har färdiga ventilationshål på en av plåtarna som man kan sätta antingen övertill eller undertill. För självdragsändamål så ska ju denna plåt sitta övertill men nu blir det ju sug ut baktill. Ska jag sätta plåten undertill då må hända eller ska jag låta den vara övertill eller ska jag göra flera hål.....vad tror panelen? Att inte ha den övertill tar ju bort allt damm som faller rakt ned när den inte används. När den är igång så flyger det ju in damm ändå så man kanske skulle ha ett dammfilter? Fats då bromas ju ventileringen en hel del. Hur ser det ut på proffgrejor? Känns som det borde bli en hel del damm i efter ett tag som börjar lukta bränt? |
|
| Author: | Tubis [ 26 Jun 2012, 17:12 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Ingen input eller någon som vet hur detr ser ut i andra rack? Har aldrig byggt i rack förr....lutar åt insug undertill med dammfilter.....får väll lägga en termometer vid lytarna och se så de inte kokar |
|
| Author: | Freppezon [ 26 Jun 2012, 22:17 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Suck and blow...suck and blow... |
|
| Author: | ralvejd [ 26 Jun 2012, 22:33 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
insug i nedre framkant utblås i övre bakkant jag tänker så här man vill ha kall luft in, dvs inte ta in luft som blivit värm av någon annan 19" lådda varm luft vill man skicka dit den inte gör någon skada, dvs bakåt om man meckar chassit själv så skulle i alla fall jag hållt rören i en "egen" luftigt perforerad avdelning i bakkant och skippat fläkten |
|
| Author: | Racing [ 27 Jun 2012, 00:44 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
I all respekt,med så små potential skillnader spelar det ingen som helst roll med en ev höjddifferens. Johan. Det du skall beakta e att som du e inne på skjuta ut. Det medför att du åxå e rätt ute med dammfilter in. Men....du kan åstadkomma mkt med deflektorplåtar om du vill. Luften å dess strömning e din vän under två kriterier. Förstå vad luft vill,se till att den gör det du vill,men med det sagt...KISS. Keep it simple stupid. Det du inte har i aeronautisk kunskap kan du ta igen i luftmassa(mao överdriv flätkapacitet NÅGOT). Ta inte i så det fan suger upp komponenterna ur kortet. Var åxå medveten om att du kan få för högt flöde=elda för kråkorna. Om du skall göra deflektor sköldar skulle jag sagt att plast e din vän i detta fallet. Bara kolla temp spec. Plast e enkelt att arbeta med så länge det e rätt mtrl.(Å plaster e ett mkt mkt stort arbetsområde). Lika samma med att fästa plaster. Enkelt,rent relativt. Oavsett e det iaf mkt enklare att se/förstå luftströmmar när du suger luft över en profil än om du försöker skjuta den(dvs trycka). Raljved e rätt ute på en punkt. Varm luft stiger(aka termik). Iom det kan det vara ide att överdriva det med ev deflektor sköldar så att strömningen riktas ner mot ev kort. Var bara medveten om att en gammal sanning i sammanhanget e att du inte kan kröka luft mer än 8grad utan att där uppstår turbulenta vakområden-under förutsättning att du inte tar till mer avancerad teknik,vilket kanske e överkurs i detta sammanhanget lugnt sagt. Om du sedan vill mäta delta temp e det enkelt nog med lite typ K eller J kabel samt en pissbillig DVM från Claes i sjön med uttag därför. Se bara till att kalibrera skiten. |
|
| Author: | Tubis [ 27 Jun 2012, 08:16 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Ja det vore ju dumt att suga in varmluft från andra rack men förhoppningsvis är de som avger hög värme fläktventilerade bakåt. Jag vet inte om jag orkar bry mig och sköldar och pansar. Jag tänker i banorna att det är två el84or och ett par förstegsrör så då ska väl en fläkt på 8cm bakåt räcka(??) för att inte koka övrig krets, och då tänker jag främst på lytarna. Fläkten kommer dock gå på halvfart eftersom jag inte har någon 12VDC tillgänglig och orkar inte smälla in extra krets för detta. Jag kanske måste ta upp fler hål dock om jag ska ha dammfiltret och då blir det väl åt sidorna jag gör lite borrande. Framåt går ju fett bort det förstör ju frontpanelen. Så snygga borrhål kan inte jag göra med min utrustning. Jag är bara glad att rattarna döljer deffekter i borrhålen för potarna. Frågan är ju dock uppe eller nere med de hål som redan finns i en av plåtarna men det blir väl nere då....om inte hålen sabbar där jag ska fästa något av mina kort vill säga får, studera ut detta. Korten är redan gjorda så allt måste byggas efter dessa. Det fanns bara ett utrymme kvar för fläkten och det var bakom PSU....jag får hoppas att den varmluft den drar över detta blir kallare än om det inte vore drag alls......fast luften kommer väl inte en rak ström där man kan tro utan i virvlar från alla möjliga håll.... |
|
| Author: | konjuk [ 27 Jun 2012, 18:49 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Har ett 2he marshallsteg (transistor) där fläkten också sitter bak men den suger inte ut luft utan trycker luften genom steget och ut uppe och i mitten framtill, sen vad som funkar bäst vette väl faen. |
|
| Author: | zven [ 28 Jun 2012, 18:11 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
jag skulle aldrig använda en fläkt för att suga i en rack ... montera den så den trycker in luften gör sen perforeringar ovanför slutrören o under dem fast med mindre hål i botten ... luften tar alltid den lättaste vägen o på köpet får du undertryck under rören dvs självdrag.. |
|
| Author: | Freppezon [ 28 Jun 2012, 18:23 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Montera 2 stycken sida vid sida så det blir "korsdrag". |
|
| Author: | Tubis [ 28 Jun 2012, 20:41 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Okej nu får vi motsägelseuppgifter här......suga eller blåsa........... |
|
| Author: | rudmark [ 28 Jun 2012, 21:52 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
Datorburkar brukar suga in, slutsteg är blandat, ett jag har blåser in det andra ut. Spelar nog ingen roll, icke fråga sas |
|
| Author: | ralvejd [ 28 Jun 2012, 22:27 ] |
| Post subject: | Re: Fläkt i rack insugshål var? |
om man hatar damm så borde det vara enklare med övertryck, då går skiten in på ett ställe och där kan man sätta ett filter har man undertryck så letar sig skit in överallt fast det blir väl skit lia förbannat, jäfla Murphy |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|