View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 18:06

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Carlsbro Top 50 
Author Message

Post Carlsbro Top 50
Köpte en Carlsbro Top 50 för att slakta och bygga nåt roligt Dr Z aktigt med ett EF86 försteg men tur som det var startade jag upp stärkaren och testkörde den innan jag slaktade den. I min värld var Carlsbro budget grejer som lät halvtaskigt, det är i alla fall den minnen jag har från slutet av 80-talet som fanns på skolan där vi spelade musik.

Då jag startat upp stärkaren kunde jag konstatera att den lät riktirgt bra om man gillar rent ljud, så den fick nya filterkondingar och biasjustering monterades in. Det är ett jäkla klipp i tonen och höggljudd är den också, jag tänkte direkt på att detta ljud är lite åt Brad Paisley hållet (om man då skulle duga till att spela). Eventuellt skulle det vara kul att klämma in ett gainsteg till för att kunna skita till ljudet lite mer fast det kanske man kan göra med en clean boost framför stärkaren istället.

Nån som har lite mer info om dessa stärkare och tonstacken verkar vara lite speciell vad jag kan förstå, är denna Carlsbro baserad på nån annan stärkare eller är den nån eget påfund?

Hur som helst är jag riktigt nöjd med den det enda som saknas är reverb, planerar att lägga Z-bygget på is ett tag trots att jag fått tag på de mesta grejerna till det och istället satsa på ett 6G15 baserat reverb att plugga in framför Carlsbron.

19 Jun 2012, 23:10
Profile

Post Re: Carlsbro Top 50
http://vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=10&sid=4c1e9681fa45385067210dcd4582b1b1

Gå in där å kolla alt använd sökmotorn. Finns mkt om gamla Carlsboro.

19 Jun 2012, 23:38
Profile

Jag känner inte igen försteget från någon annan förstärkare, så det är nog Carlsbros egen lösning. Det finns varianter av den tonstacken i andra Carlsbro-modeller, som 100 TC m.fl. Försteget har låg förstärkning vilket gör 50 TOP till en av de brusfriaste gitarrförstärkarna i världshistorien. Slutsteget är standardmässigt, typ Marshall.

Jag gillar 50 TOPs tonstack skarpt. Den är åt Baxandall-hållet, med en "Middle" som i praktiken funkar mer som en balans eller "vagga" mellan bas- och diskantkontrollerna. Det kan mycket väl räcka med att justera den om man t.ex. byter mellan SC- och HB-mickade gitarrer.
I original är förstärkaren kopplad som att en Precense-kontroll står på max, vilket gör den tämligen bright i tonen. Många knipsar bort kondensatorn som sköter det där och tycker det blir bättre så.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

20 Jun 2012, 09:49
Profile WWW

Carlsbro var, vad jag vet ett premium märke i början, för att senare gå över till ett budgetsortiment med enbart transistormodeller. Bill Nelsson (Be-bop deluxe) är nog en av dom kändare användarna av Carlsbro rörförstärkare.

20 Jun 2012, 10:21
Profile

Hur som helst är jag nöjd med stärkaren men har lite funderingar på att testa labba med återkopplingen och ev byta volympoten till högre värde om detta kan ge en lite skitigare stärkare, om jag byter volymen till 1M så tänkte jag sätta en pull-push pot och koppla den till tonstacken så man kan dra av precence i ena läget. Tänkte då sätta in en trimpot kopplad precence så man kan välja hur man mycket precence man vill dra bort. Då det gäller återkopplingen tänkte jag sätta en pot på baksidan så att mängden återkopplingen kan regleras.

Jag vill under alla förutsättningar ha möjligheten till orginalljudet då jag verkligen gillar det. Tillsammans med en tubescreamer får man också till ett riktigt bra distljud, dock så ger min favoritpedal en moddad Boss DS-1 inget bra ljud i denna stärkaren det blir fizzig och vass diskant men minskad precence kanske kunde hjälpa det.

21 Jun 2012, 12:04
Profile

Har en 2x12:a i ett 4x12 kabinett till salu till denna om du vill. Philips element. (visst va' det så Sixten?)
Fint skick.
Image

21 Jun 2012, 21:45
Profile

Hasse. Det e en DNS....de e fan ytterligare en DNS......... :evil:
Jag HATAR DNS!!!

21 Jun 2012, 21:57
Profile

Haha! Den kan du få köpa billigt :twisted:

21 Jun 2012, 22:25
Profile

PM Skickat.

21 Jun 2012, 22:45
Profile

Nu har jag moddat lite i min Carlsbro och det blev lyckat enligt mig.

Monterade en 100K pot i serie med återkopplingen så jag kan minska återkopplingen, offrade ena högtalarjacket för att slippa borra i chassit. Sen blev det en 10K pot kopplad till precence kondigen så nu har den också precence en kontroll, den poten skall jag dock byta till 5K eller rent av 2K för det är egentligen sita 1/4 varvet som tonen ändras. Precencepoten monterades i ena hålet där orginal säkringarna skulle sitta, det är ju två hål men anledningen till att jag inte monterade feedback poten där var att poten hamnar väldigt nära säkringshållarna för högspänningen och det känndes inte bra om poten av någon anledning skulle låssna finns en risk att den skulle kunna kortsluta högspänningen. Vidare så byttes volympoten från 100K till en 500K pull-push pot, intryckt så koppade jag switchen så att den kopplar in ett 120K mostånd parallelt med kolbanan på volympoten så potens värde sänks till ca 97K vilket är nära orginalets 100K. I uttdraget läge kopplas motståndet bort och en 0.47uF konding kopplas in som avkopplingskonding på 2:a gainsteget, detta läge ger betydligt mer gain. Misstänker att orginal volympoten var linjär för nu är volymkontrollen betydligt lättare att justera, med orginalet kom volymen på en gång första 1/4 varvet sen ökade det inte så mycket.

Sammamfattningsvis så kan man säga att med volymkontrollen intryck och återkopplingen och precence på max har man orginal ljudet från stärkaren. Med volymen utdragen och återkopplinen avdragen så får man mer gain och mer tryck och stärkare som chrunchar då man drar på.

Vad tycker ni, tycker ni att man skall borra hål i chassit och göra en ny frontpanel där man också har feedback och precence kontrollerna eller behålla dom på baksidan. Vill man bygga tillbaka så syns ju inte hålen då jag skulle spara orginalpanelen oborrad.

Edit:
Måste verkligen tacka Sixten för alla tips som jag har fått av honom då det gäller denna Carlsbro stärkare.

27 Jun 2012, 13:42
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]