| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| attenuator eller dämpa via fx loop? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73922 |
Page 1 of 1 |
| Author: | forband [ 22 Jun 2012, 09:42 ] |
| Post subject: | attenuator eller dämpa via fx loop? |
Osäker på om jag vill investera i en hot plate, så jag satte en dbx 266xl kompressor i fx loop på en mesa rectifier. Kompressor har ju volymkontrol så utvolymen går att dämpa 20db. Det går också att sänka "send" på fx loopen. dämpade på båda och drog på stärkaren och vips så lät det redan bättre i och med att rören jobbade hårdare. Jag undrar om och hur mycket bättre ljudet skulle vara om man istället dämpade med hotplate? Kan jag skada kompressorn eller stärkaren genom att göra så här? I förväg tacksam för era erfarenheter. |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jun 2012, 10:27 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
Hur menar du nu? Det sitter ju en mastervolym efter loopen så du kan ju redan dämpa och låta rören jobba hårdare. Slutstegets rör jobbar dock inte hårdare vare sig genom att dämpa i loopen eller efter den. Vrider du ner mastern i stället så jobbar dock "ett" rörsteg hårdare än med din metod......det är väl detta du upplevde som bättre då...att ett rör arbetade mindre och inte hårdare..... |
|
| Author: | forband [ 22 Jun 2012, 11:15 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
Är inte så kunnnig på området än, får jag tillägga! Jag kopplade in kompressor på fx loopen då bara för volymdämpningsfunktionen, utan någon kompression. Sänkte utvolym på kompressorn. Sedan sänkte jag "send" på fx loopen. Sedan drog jag på master på varje kanal och sedan drog jag på också huvudmastern som gäller alla tre kanaler. Jag trodde då att även slutstegen skulle jobba hårdare i och med att jag höjde huvudmastervolymen, vilket jag förståss vill åt. Men det fungerar inte så menar du? Och tack för ditt svar! |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jun 2012, 11:19 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
Slutröret jobbar håradare ju högre volym du har. Och att ta ner signalen innan mastern för att sedan ta upp den igen ger ju ingen ökat pressning av slutsteget. Det du gör är att du minskar distortion i de rör runt loopen genom att mata in lägre signal i dessa. Denna nedtagning av signal är ju dock till stor del redan gjort i stärkaren för att inte övesrtyra det man kopplar in i loopen. |
|
| Author: | forband [ 22 Jun 2012, 14:00 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
okaj jag trodde det fungerade som så att signalen från de enskilda kanalerna skickas till loopen, förminskas där, för att i sin tur färgas av rören(slutsteget) genom att man drar på "output" på huvudmastern. men det är inte så enkelt som jag trodde det borde vara.. |
|
| Author: | busse [ 23 Jun 2012, 19:44 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
Om det nu är så att det låter bättre med kompressorn i loopen, kan det vara så att kompressorn färgar ljudet lite grann även om den inte jobbar så den komprimerar. |
|
| Author: | forband [ 24 Jun 2012, 15:23 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
hej Bosse, det kan ju också vara som du säger att kompressor färgar ljudet på något sätt fast man inte använder dess kompressionsfunktion så att säga. I mitt fall var det nog också så att jag blev inställd i hjärnan på att det skulle låta bättre så att jag trodde skillnaden var större än vad den egentligen var. Jag har väldigt begränsade kunskaper som sagt! Det blir nog en hot plate. Någon som vill sälja en till mig? 8 ohms variant? Betalar bra för fint exemplar. |
|
| Author: | nilo [ 24 Jun 2012, 18:28 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
forband wrote: hej Bosse, det kan ju också vara som du säger att kompressor färgar ljudet på något sätt fast man inte använder dess kompressionsfunktion så att säga. I mitt fall var det nog också så att jag blev inställd i hjärnan på att det skulle låta bättre så att jag trodde skillnaden var större än vad den egentligen var. Jag har väldigt begränsade kunskaper som sagt! Det blir nog en hot plate. Någon som vill sälja en till mig? 8 ohms variant? Betalar bra för fint exemplar. ligger en hot plate 8 Ohm på blocket. |
|
| Author: | forband [ 24 Jun 2012, 20:05 ] |
| Post subject: | Re: attenuator eller dämpa via fx loop? |
tack för ditt tips, men den blev såld! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|