| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Era bästa knep för att döda brus? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73885 |
Page 1 of 1 |
| Author: | nilo [ 20 Jun 2012, 17:49 ] |
| Post subject: | Era bästa knep för att döda brus? |
Vilka är era bästa knep för att minimera brus i en krets? Håller på och leker med en trestegare nu och när man komma upp i ansenlig mängd dist så börjar det ju gärna brusa. Hur tar ni bort detta? Hur mycket brus är acceptabelt? Själv vill jag att stärkaren i sig själv inte ska höras. Börjar det brusa när man vrider upp volymkontrollen på gitarren, så okej, men nervriden ska det inte höras att den är igång. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 20 Jun 2012, 18:01 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Brum kan man i princip få bort till 99.99%. Gain=brus. Fysiklagar kan inte dödas. Bruset maskeras av hjärnans brusfilter så fort nyttosignalen (oväsen pga av hysterisk strängmishandel) är ca 3db starkare än bruset. Man kan skendöda bruset med en bra noisegate. En av de bästa i mitt tycke var Kepex 500 Gain Brain Noise Gate. |
|
| Author: | nilo [ 20 Jun 2012, 18:31 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
VacuumVoodoo wrote: Brum kan man i princip få bort till 99.99%. Gain=brus. Fysiklagar kan inte dödas. Bruset maskeras av hjärnans brusfilter så fort nyttosignalen (oväsen pga av hysterisk strängmishandel) är ca 3db starkare än bruset. Man kan skendöda bruset med en bra noisegate. En av de bästa i mitt tycke var Kepex 500 Gain Brain Noise Gate. Jag förstår ju så klart att bruset ökar med förstärkning och det är oundvikligt. Men det finns ju en del grejer som att t.ex. kondingar över anoden på allt mellan 250pF till 1nF som får en att uppleva att det brusar mindre. Sen får man ju balansera så att man inte snor för mycket diskant och det låter dåligt istället. |
|
| Author: | Tubis [ 20 Jun 2012, 18:43 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Nr onos: Tokparallella flera ingångsteg. Visst det äter en del höga toner med men det behövs när vi pratar om mycket dist så det är inget problem. Testa gärna med en trådlindad anodresistor med. Det kommer inte bidra till skenande oscillering jag har testat. Fyra parallella steg ger en trådlindad resistor på standardvärde 27k. Nr dos: Som verkligen tar död på brus. Konstruera kretsen med låg förstärkning. Får du ut en bra dist utan att förstärka mycket så kommer den bli riktigt tyst. Nu talar jag om stegen efter ingångssteget. Nr dres: Nån skrev någon gång någonstans att inte ha för stora lastresistanser, att man ska hålla sig på så låga som möjligt men som inte lastar ned. Jag kan dock inte validera detta men det skadar ju inte att ha en 470k istället för en 2M2 för sakens skull.......... |
|
| Author: | Tubis [ 20 Jun 2012, 18:49 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Och när man fått ned bruset på låg nivå kan man ta bort det sista med en liten lätt vrid på en noisegate. Ju mindre brus ju mindre ingrepp gör ju gaten på musiken. Den där hobbygaten som peavey kör med med två dioder i linan ger en liten skräpig ton precis där den klipper bort ljudet. Kan man leva med det så dödar den ju bort bruset men jag tycker det är störande.....hörs även vi lätta anslag och inget för finsmakaren. |
|
| Author: | Roger [ 21 Jun 2012, 11:57 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Paralellt ingångssteg med 120k/1k5 eller nåt sånt, utan katodavkoppling funkar bra för mig, dessutom tycker jag att det inte påverkar en efterliggande tonstack särskilt mycket jämfört med en avkopplad triodhalva. |
|
| Author: | nilo [ 21 Jun 2012, 14:02 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Kanontips! Fyll gärna på med mera. |
|
| Author: | Tubis [ 21 Jun 2012, 17:11 ] |
| Post subject: | Re: Era bästa knep för att döda brus? |
Du jag tror inte det finns några mer saker...........testa olika rör då möjligen...... |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|