| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Laney Cub https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73859 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 19 Jun 2012, 23:50 ] |
| Post subject: | Laney Cub |
En liten heads up. Av olika anledningar har jag haft ngr sådana på bordet det sista,å då enbart av service skäl,å ngt de verkar ha gemensamt e att de ofta låter som de "går sönder" i ljudbild samt att gainet sjunker (alltså mängden tillgänglig dist i detta avseendet). Har visat sig bero på att inputjacken skall jorda genom chassiet,å chassiet (som e ihopskruvat av 2 plåtar) e lackat in såväl som utvändigt. Därför e jacken försedda med 4st "piggar" vars uppgift e att penetrera lacken när man drar åt muttrarna som håller jacken på plats. Problemet e att det verkar som kineserna som bygger dem ser till att detta sker lite hipp som haver. Jävla skitlösning rent ut sagt,för i två av fallen har det räckt med att ngn spillt lite sockerdricka/cola eller vad det nu e-alltså minimala mängder,å detta har då med tiden fått kontakten med plåten att oxidera med påföljd enl ovan. Min gissning e att det räcker med naturlig fukt slaget över tid rent av. Lösningen e naturligtvis lika enkel som självklar,det e bara att slipa rent plåten där jacken skall jorda men det värsta e att jag e helt övertygad om,efter att ha testat ett antal cubs,att även intakta originalare kan dras med samma problem. E där ngn mer än jag som uppmärksammat detsamma? Vidare har de en av Alex favoritlösningar,nämligen indesignade säkrings resistorer,å dessa kan i sin tur "halvbränna" med alla möjliga fräna felbilder som följd. Står tom på korten att resistorerna ifråga e "fusable link". Ngt att vara uppmärksam på antar jag. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 20 Jun 2012, 01:02 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
Fusable link - jag får orgasm bara av att läsa de orden. |
|
| Author: | Tubis [ 20 Jun 2012, 04:42 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
Varför inte bara sätta dit en säkring. Jag får ont av att resistorer används som säkringar med......säkring till säkring och resistor till att droppa spänning/begränsa ström. WTF. Fast det är väl billigare med en liten skitresistor än en säkring med hållare eller om det handlar om småströmmar en sån där lite fastlödd rund sak..... Sen det där med mekanisk ihopsättning av signalförande lina vare sig det är "hot" eller jord.....förkastligt. Det ska vara lödat. Även riktiga kontakter brukar börja glappa, men en skruvfastsättning till chassit....urk, då ska det vara guldpläterat på bägge sidor i sådana fall. Marshall gillade ju att låta preampens och fasvändarens signaljord vara ansluten via presencepotens fastskruvning till chassit,,,,tvi vale. En extra kabel och lite lod och de hade kunnat gjort det rätt..... |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 20 Jun 2012, 10:54 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
Det är helt ok att använda dedicerade säkringsresistorer. Men det skall göras på korrekt sätt i rätt syfte. Främsta användningsområde beskrivs i denna applikationrapport: http://www.welwyn-tt.com/pdf/application_notes/EMC2_AN_A.pdf |
|
| Author: | Granis67 [ 20 Jun 2012, 11:25 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
Är det någon som vet hur det står till med Laney Lionheart-serien och Laney VC-serien, är det en liknande lösning på dessa? |
|
| Author: | Racing [ 20 Jun 2012, 11:48 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
Lionheart skall jag inte uttala mig om men VC samt LC serierna har en del gemensamt. Ja. Även de kan kasta in handduken vad avser signal från jacken men framför allt har de i min erfarenhet en annan svaghet å det e kvaliteten på e-lytarna. Det e fanimig inte ens andra sortering å jag har tappat räkningen på antalet lytar jag bytt i dem maskinerna. Sen får jag säga att LC har en distkanal som tamigfan e totalt oanvändbar original. Den rent av MÅSTE moddas för att kunna vara till nån nytta,men å andra sidan e det rätt enkelt att få till dem. Tror Daffyd har en av maskinerna jag en ggn gjort enl ovan (En LC30). Vet att den passerat ett antal Bojare som gillat den. |
|
| Author: | Tubis [ 20 Jun 2012, 12:31 ] |
| Post subject: | Re: Laney Cub |
VacuumVoodoo wrote: Det är helt ok att använda dedicerade säkringsresistorer. Men det skall göras på korrekt sätt i rätt syfte. Det snackas ju även på detts forum av att använda vanliga resistorer på katoderna som en extra säkring(utöver mätpunkt för spänningen). WTF.....det ska vara en säkring där och inte en vanlig resistor ur lådan om man ska ha den i detta syfte. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|