View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 08:04



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Frågor om kompressorn i denna marshallen? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Frågor om kompressorn i denna marshallen?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/79524.gif

Någom som har en ide om värdet på katodkondingen på första steget som ju ger hur mycket compression man kan få. Är den precis slagom eller kan större eller mindre vara använbart?

Ratten som heter compression ratio är väl knappst det? Som jag ser det så är det tröskelvärdet man ställer där. Ratio borde väl snarare vara en justerbar pot i serie med transistorn FET1 och jord ?

_________________
Johan Hansson


17 Jun 2012, 14:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Frågor om kompressorn i denna marshallen?
Inga inputs?

Jag har ett par till funderingar. Kompressor bör väl sluta fungera på låg volym iom att trissan inte stryps förän vid 8V plus 0.6V dioddropp. Det ger en kompressor som inte funkar förrän på ca 3.6Watt och det är ju ganska hög volym innan kompressorn så smått börjar fungera.......
Sen förstår jag inte riktigt vad diod D7 har för funktion? Leda bort den andra halvvågen som ändå inte släpps igenom av D6...varför?

Min tanke var att modifiera denna krets med en aktiv helvågs envelope filter med lnd150 (som jag ju köpte 100st av så dom ska användas flitigt) så kompressorn fungerar på låg volym med. Helvågsriktning känns ju mer proffsigt även om jag inte har en aning om det förbättrar prestandan.......
Tänke använda en p-jfet som stänger tidigare än vid 8V med.....

_________________
Johan Hansson


19 Jun 2012, 18:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.