| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73815 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Tubis [ 18 Jun 2012, 16:54 ] |
| Post subject: | Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Funderade på en grej. Om förstärkaren är ansluten till nätjord så försvinner ju en hel del störningar. Men lite samma sak händer ju om man med handen tar på stärkarens signaljord via chassi eller gitarr eller vad som..... Kroppen är ju dock inte i närheten av någon väggjord? Borde inte detta fenomen gå att fejka/tillverka artificiellt i förstärkaren på något sätt? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 18 Jun 2012, 17:01 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Nej, skydsjord är precis vad namnet säger. Men det går alltid bra att skydda sina kretsar från insyn med t.ex. köttfärs. Stanken kommer att hålla alla nyfikna på behörigt avstånd. |
|
| Author: | Tubis [ 18 Jun 2012, 17:53 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Jag menade inte om det gick att fejka skyddsjord, jag menade att när du stoppar in nätsladden i ett ojordat uttag så surrar det och bråkar men i ett jordat så försvinner detta. Men det gör det även till viss del när man tar på sakerna med kroppen och jag undrar mest över fenomenet och om det skulle gå att fejka. Jag har inte för avsikt att inte skyddsjorda mina grejor. Jag är bara som alltid väldigt nyfiken..... |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 18 Jun 2012, 18:02 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Allt som inte dubbelisolerad skall skyddsjordas. Skyddsjorden skall i teorin inte ha ngn effekt på störningsnivån den är en säkerhetsanordning. Om skyddsjorden eller anslutning av levande kött till chassiet har effekt på störningar så tyder detta på dålig signaljord internt i burken. |
|
| Author: | Tubis [ 18 Jun 2012, 18:19 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Jag har aldrig stött på en stärkare som när den är ojordad inte har denna effekt. Vilket då skulle betyda att i princip alla stärkare har kass jord inom sig? Vissa stärkare har denna effekt även när de är i jordat uttag som tex gamla Marshall och där köper jag att det beror på kass intern dragning av signaljord. PS...det blir givetvis inte jättepåtaglig förrän det är "high gain" vi talar om....... |
|
| Author: | AHjelmAmp [ 18 Jun 2012, 20:41 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Hej Tubis, Surr och knitter av det slag jag tror du menar är ett otyg... Oftast kan det bero på kapacitiv koppling av "skit" på nätspänningen, från nättrafons primär, genom trafon (ibland även direkt från kablar som bär 230V), över till förstärkarchassiet och DC-. Nätspänningen är sällan eller aldrig fågon "fin" 50Hz, utan bär säkert spår av induktiva laster, topplikriktare eller switchad kraft. Detta kan även kopplas kapacitivt direkt genom luft, in på kablar inne i eller utanför stärkaren. När den sitter i ett skyddsjordat uttag, fungerar skyddsjorden (oftast men inte alltid) som en återledare för denna "skit" och störnivån sjunker. Utan skyddsjord kan störningarna koppla vidare från chassiet (och DC-) över till signalledare, och oönskat hamna i signalkedjan. Varför det hjälper att hålla i chassiet, eller hålla mot gitarrens strängar, är inte helt enkelt att greppa om. Vet inte om det finns någon 100% rationell förklaring, men människokroppen utgör en icke oansenlig kapacitans, och har också en strökapacitans till sin omgivning (= till ett tänkt jordplan = "skyddsjord"). På något sätt kan vi leda bort störningar via denna kapacitiva koppling. En variant på detta förklaringsproblem är varför man får "en stöt" av 230V om man bara vidrör fasen i en enda punkt, men för övrigt är helt galvaniskt skild från omgivningen. (Jo, jag har provat. Av misstag bör tilläggas Att stävja detta skulle t.ex. kunna vara att dra signalledare i skärmade kablar, att separera 230 och 6,3V glöd från alla sorters signaler, avkoppla med en X-klassad kondensator (t.ex. 100nF) över trafons primärsida. Kolla att chassiets "öpnna sida" (om det har någon) är skärmad med ett nät eller ledande folie, och att det får kontakt med chassiet när förstärkaren sätts ihop. Ibland påstås det hjälpa med att snubba likriktardioderna med någon nF (kondensatorn måste klara AC:n!), men detta har jag aldrig fått att funka. I riktigt svåra fall har jag fått separera chassiet från signaljord, d.v.s. lödat bort alla "jordade" punkter från chassiet och byggt en ny DC-/signaljord, och anslutit denna till chassie/skyddsjord i en enda punkt med ett 100ohms motstånd. Detta kräver isolerade telejack, in- och högtalarutgång. Hoppas detta kan ge några ledtrådar till dig! /Anders |
|
| Author: | Tubis [ 18 Jun 2012, 20:58 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Jo jag förstår allt det där utom hur man bygger en människropp i en liten krets som gör samma sak......det var mest av ren nyfikenhet och inget jag tänkte göra....min hjärna är ett boottenlöst hål och så fort jag funderar på något så måste jag bara veta.... Jag bygger alltid numer avstörning på nätingång. Ferriter, X och Y kondingar. Och separerar chassit från signaljord med några komponenter. En fråga när det gäller X2 kondingen dock. Hur stor kan man gå här? Är det dumt att mata på med större än 100nF? |
|
| Author: | AHjelmAmp [ 18 Jun 2012, 22:58 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Hej... ursäkta föreläsningen innan Om X:arna sitter direkt på nätbrunnen måste man dock ha urladdningsmotstånd parallellt med kondingen, så att man inte ska kunna få en stöt av kontaktstiften, eller av stickproppen, just efter man dragit ur sladden. Regleras bl.a. i säkerhetsstandarden EN 60335-1. Spänningen måste ha sjunkit till under ett visst värde efter en sekund. För 4,4uF räcker precis 100kohm. Det är proportionellt om du vill räkna om för mindre konding -> högre resistans. Men, ju större X-konding desto mer onödig effekt måste man bränna i urladdningsresitorn. Y-kondingar kan vara förädiska: om apparaten är tänkt för jordat vägguttag, och man har Y-kondingar i närfiltret - men man ansluter till ojordat, så får man istället en läckström från fasen genom den ena Y-kondingen, ut i chassiet, och vidare till vad som kan tänkas finnas till hands, t.ex. en människa. Y-kondingar brukar användas för att koppla av störningar i området flera hundra kHz upp till tiotals MHz, främst när man har switchad kraft. Jag har nog aldrig sett att de gör nytta i audio-sammanhang, och brukar undvika dem. Hepp. |
|
| Author: | Tubis [ 19 Jun 2012, 05:37 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Jag har 100nF och 1M motstånd. Jag börjar bygga in digitala kretsar i apparaterna och utan att veta om det behövs y kondingar eller inter så garderar jag mig gärna. Har sett på andra apparater att de har Y plus ferriter och i färdiga avstörningsfilter så sitter just dessa komponenter i lite olika konfiguration. Det handlar väl även att om det inte ska flöda ut skräp på nätet åt andra hållet. |
|
| Author: | emaushenric [ 21 Jun 2012, 19:21 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Blir det samma effekt när du ställer ifrån dig gitarren och inte har den runt magen? När vi spelade in vårt album så hade vi problem med oljud som jag inte hade varit med om förut med min gitarrstärk. Det blev dock tyst när man höll handen på något som vad jordat, tex gitarrens strängar eller förstärkarchassit. Fast när jag hängde av mig gitarren så minskade oljudet. Lösningen fick bli att jag hade en jordad kabel fast-tejpad på foten när jag spelade in gitarrspåren. ![]() En elguru som var på besök i studion sa att det hade att göra med att jag fungerade som en antenn som tog upp elektromagnetism som fanns i rummet pga alla apparater där inne, man blev bättre antenn om man hade mycket kroppsbehåring Han var dock inte så förtjust i vår lösning på problemet |
|
| Author: | Tubis [ 21 Jun 2012, 19:43 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Ser ut som en ny variant av elektriska stolen det där...hujeda mig |
|
| Author: | emaushenric [ 21 Jun 2012, 19:50 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Tubis wrote: Ser ut som en ny variant av elektriska stolen det där...hujeda mig Speciellt med tanke på att andra änden var fastlindad i jorden på ett grenuttag |
|
| Author: | zven [ 21 Jun 2012, 20:31 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
fyfan det där är livsfarligt.. skulle aldrig utsätt min kropp för det där tänk om elektrikern inte gjorde sitt jobb i proppskåpet ordentligt då är du grillad !!! har varit med om att nollskruven i ett proppskåp inte gick att dra åt (den var gängpaj) dett fick slutresultatet att kyl/frys/spis/tv .. osv att paja o lukta bränt!! resultatet var att jag fick 35 volt i nåt uttag upp till 350 volt i vissa + att jorden blev strömföande!!! .. allt detta för att nollskena inte var åtdragen... vill inte tänka på om jag hade kopplat in en rörstärkare jisses det hade kunnat gått illa o hade jag haft den ledningen så hade jag nog döt på 3 sekunder visserligen så finns det jordfelsbrytare i dag men det är inte överallt det sitter sådan.. o man kan inte ha jordfelsbrytare till alla applikationer heller för den delen.. |
|
| Author: | emaushenric [ 21 Jun 2012, 20:59 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
zven wrote: fyfan det där är livsfarligt.. skulle aldrig utsätt min kropp för det där tänk om elektrikern inte gjorde sitt jobb i proppskåpet ordentligt då är du grillad !!! har varit med om att nollskruven i ett proppskåp inte gick att dra åt (den var gängpaj) dett fick slutresultatet att kyl/frys/spis/tv .. osv att paja o lukta bränt!! resultatet var att jag fick 35 volt i nåt uttag upp till 350 volt i vissa + att jorden blev strömföande!!! .. allt detta för att nollskena inte var åtdragen... vill inte tänka på om jag hade kopplat in en rörstärkare jisses det hade kunnat gått illa o hade jag haft den ledningen så hade jag nog döt på 3 sekunder visserligen så finns det jordfelsbrytare i dag men det är inte överallt det sitter sådan.. o man kan inte ha jordfelsbrytare till alla applikationer heller för den delen.. Elektrikern som var in påpekade detta Men vad gör man inte för konsten? |
|
| Author: | rudmark [ 21 Jun 2012, 21:03 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Och ni hade provat det enkla - vända kontakten? |
|
| Author: | Racing [ 21 Jun 2012, 22:01 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
emaushenric wrote: Blir det samma effekt när du ställer ifrån dig gitarren och inte har den runt magen? När vi spelade in vårt album så hade vi problem med oljud som jag inte hade varit med om förut med min gitarrstärk. Det blev dock tyst när man höll handen på något som vad jordat, tex gitarrens strängar eller förstärkarchassit. Fast när jag hängde av mig gitarren så minskade oljudet. Lösningen fick bli att jag hade en jordad kabel fast-tejpad på foten när jag spelade in gitarrspåren. ![]() En elguru som var på besök i studion sa att det hade att göra med att jag fungerade som en antenn som tog upp elektromagnetism som fanns i rummet pga alla apparater där inne, man blev bättre antenn om man hade mycket kroppsbehåring Han var dock inte så förtjust i vår lösning på problemet Asså Henric. Det DÄR e fan råkkändråll!!! (Även om vita sockar e nått så in i helvete 1986....E ju fan läskigt! Lägg av...lägg bara av...) |
|
| Author: | HasseA [ 21 Jun 2012, 22:31 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
När jag startade min "karriär" som gitarrist så brummade min stärkare så fort jag släppte gitarren. Lite märkliga ljud uppstod då jag spelade och bytte ackord: brrrrrrr tjing brrrrrrr tjong! En morgon vaknade jag och hade drömt lösningen på mitt problem: En kabel som satt fast på stallet och mitt plektrum! Det funkade. Det roliga va' att jag faktiskt drömde lösningen Sedan dess har jag alltid en kabel... Nä. Jag kör med jordade uttag och riktiga förstärkare |
|
| Author: | busse [ 22 Jun 2012, 07:44 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
En lite fundering på Henric fast tejpade kabel, ser ju ut livsfarligt men är det farligare än att spela genom en vanlig gammal Fender stärkare? På en tex gammel Fender sitter ju inputjacken direkt i chassit vilket gör att man kommer i kontakt med jorden hur som helst via gitarrsträngarna, går nåt galet så att man får ut spännig på jorden så är det ju liksom kört ändå. Kan säga att jag har varit med om en incident för drygt 15 år sen då en kompis pluggade in sin stärkare i ett uttag på en spelning och sen åkte på en rejäl smäll som han tog i sång micken, det var en hobby elektriker som hade kopplat in uttaget och lagt fasen på jorden i uttaget |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jun 2012, 07:59 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
busse wrote: En lite fundering på Henric fast tejpade kabel, ser ju ut livsfarligt men är det farligare än att spela genom en vanlig gammal Fender stärkare? På en tex gammel Fender sitter ju inputjacken direkt i chassit vilket gör att man kommer i kontakt med jorden hur som helst via gitarrsträngarna, går nåt galet så att man får ut spännig på jorden så är det ju liksom kört ändå. Om inte inputjaket sitter direkt i chassit så har du en tåt längre in i kretsen som sitter direkt på chassit på de flesta stärkare och därav blir det precis samma sak elektriskt. Strömmen fattar inte om den är ansluten vid jacket eller med en tåt längre in i kretsen. |
|
| Author: | Tubis [ 22 Jun 2012, 08:02 ] |
| Post subject: | Re: Går det att fejka jordningens avstörande egenskaper? |
Racing wrote: (Även om vita sockar e nått så in i helvete 1986....E ju fan läskigt! Lägg av...lägg bara av...) Till shorts(utanför sport)tycker jag man ska gå på någon grå variant för shorts och svart....nä dont do it! |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|