Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Räcker det med rörbyte?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73809
Page 1 of 1

Author:  Dannä [ 18 Jun 2012, 08:38 ]
Post subject:  Räcker det med rörbyte?

Vid gårdagens rep. så började min marshall att spraka. Det lät som glapp i en gitarrkabel men efter att ha plockat bort alla kablar så lät förstärkaren likadant. Fick då se att två av fyra slutrör (EL34) lös starkare. Jag petade lite försiktigt på ett av rören som då flammade upp. Jag stängde genast av så klart. När rören svalnat och jag plockat bort dom så var det en liten sotfläck i en av socklarna.
Jag funderade och kom på att jag nog inte bytt slutrören sedan 2004! Drygt 1600 speltimmer gissar jag.

Nu till frågan: Kan rören varit så slut eller är kan det vara något annat som pajat?
Skulle det räcka med ett rörbyte eller behöver den en genomgång?
Det gäller en blå Marshall 6100 från 1992.

Author:  Izzy [ 18 Jun 2012, 08:52 ]
Post subject:  Re: Räcker det med rörbyte?

Det du beskriver kan tyda på att två rör tappat biasspänning och gått för hett. Men det kan vara andra fel. I vilket fall behövs felsökning och översyn, förutom rörbyte.
/Gunnar

Author:  Sustain [ 18 Jun 2012, 08:58 ]
Post subject:  Re: Räcker det med rörbyte?

Sotfläck på sockeln tyder på överslag. Det brukar bli mellan pin 2 (glöd) och 3 (anod).
Har det en gång blivit något förkolnat i sockeln, så är risken för nya överslag överhängande.
Man måste få helt rent eller byta sockel.

Author:  Dannä [ 18 Jun 2012, 10:27 ]
Post subject:  Re: Räcker det med rörbyte?

OK, vet ni någon i närheten av Örebro som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/