Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Frågor om kompressorn i denna marshallen?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73784
Page 1 of 1

Author:  Tubis [ 17 Jun 2012, 14:44 ]
Post subject:  Frågor om kompressorn i denna marshallen?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/79524.gif

Någom som har en ide om värdet på katodkondingen på första steget som ju ger hur mycket compression man kan få. Är den precis slagom eller kan större eller mindre vara använbart?

Ratten som heter compression ratio är väl knappst det? Som jag ser det så är det tröskelvärdet man ställer där. Ratio borde väl snarare vara en justerbar pot i serie med transistorn FET1 och jord ?

Author:  Tubis [ 19 Jun 2012, 18:42 ]
Post subject:  Re: Frågor om kompressorn i denna marshallen?

Inga inputs?

Jag har ett par till funderingar. Kompressor bör väl sluta fungera på låg volym iom att trissan inte stryps förän vid 8V plus 0.6V dioddropp. Det ger en kompressor som inte funkar förrän på ca 3.6Watt och det är ju ganska hög volym innan kompressorn så smått börjar fungera.......
Sen förstår jag inte riktigt vad diod D7 har för funktion? Leda bort den andra halvvågen som ändå inte släpps igenom av D6...varför?

Min tanke var att modifiera denna krets med en aktiv helvågs envelope filter med lnd150 (som jag ju köpte 100st av så dom ska användas flitigt) så kompressorn fungerar på låg volym med. Helvågsriktning känns ju mer proffsigt även om jag inte har en aning om det förbättrar prestandan.......
Tänke använda en p-jfet som stänger tidigare än vid 8V med.....

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/