Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Muddig AC30
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73669
Page 1 of 1

Author:  Krallen [ 13 Jun 2012, 22:45 ]
Post subject:  Muddig AC30

Kom nyligen hastigt och lustigt över en ac30 topboost 65:a. Den låter inte riktigt tillfredställande i mitt tycke. Undrar om någon har något tips. Den låter lite grötig, diskantfattig och volymsvag på alla tre kanalerna, om jag jämför med mina andra voxar (ac50, ac15 heritage). Har bytt förstegsrör och slutrör, gjorde ingen större skillnad. Skiftade även till nya bluespeakers, inget där hellre.
Kan heller inte hitta någon lödning som släppt. Finns det något rakt svar på vad det kan vara?, jag är ju inte direkt någon expert på området.

Kan ju tillägga att jag provade att sätta i ett ecc82 till tremolokanalen (som ritat i vox kopl.schema), det funkade inte alls. Det nya ecc83-röret gjorde att tremolot gick fortare än innan.

Tacksam för svar. / Andreas

Author:  ToneDream [ 13 Jun 2012, 23:48 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Har du vridit av Cut kontrollen?? Alla AC30 är muddiga, jämfört med t ex Fender...Dom har ju använt olika värden på potarna till tonkontrollerna, det kan påverka, dom är ju rätt interaktiva...sen sitter det ju trä mitt i vägen framför högtalarna. Prova med en 120p konding över de stift som inte e jordade på volympoten, på t ex Brilliantkanalen, alltså in och utsignal till och från poten.

Kaj

Author:  Krallen [ 14 Jun 2012, 09:40 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Jo, cut är avvriden och diskant på fullt, låter ändå som förstärkaren står i en garderob. Ska prova byta konding framöver, tycker bara att det är lite konstigt att alla tre kanalerna är så muddiga. /Andreas

Author:  Henrik [ 14 Jun 2012, 10:52 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

En ac30 med diskanten på fult är ju väldigt vass på tb kanalen. Det måste vara nått fel. Hur är glättigngskondingarna, likriktarröret? Är man inte van att felsöka skulle jag lämnat den på service, den har ju ändå några är på nacken

Author:  Sven-Johan [ 14 Jun 2012, 11:53 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Jag tror som Henrik, att det är något fel. Om det är på alla tre kanalerna gissar jag att det är något knas i slutsteget (fasvändare, slutrör, utgångstrafo m.m.) eller i nätdelen (nättrafo, likriktarrör, glättningskondingar m.m.).

Här behövs felsökning! Som jag ser det måste man vara helt säker på att stärkaren är frisk innan börjar modda.

Author:  Krallen [ 14 Jun 2012, 13:55 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Tack för svar. Det var nästan som jag trodde, att det inte fanns någon enkel hemmafix-lösning. Det får nog bli en sväng till en riktig förstärkarreparatör, annars kanske det bara blir en askhög kvar av förstärkarn (eller mig) om jag sätter i gång med lödkolven och byter glättningskondingar. :lol: :wink: :lol: /Andreas

Author:  Henrik [ 14 Jun 2012, 14:01 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Har du ett nytt likriktarrör så kan du prova, dom kan bli lite trött utan att lägga av helt. Men en service på en gammal stärkare är nog inte fel

Author:  Freppezon [ 14 Jun 2012, 18:10 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Det är bara att slänga förstärkarn!

Du kan lämna den utanför min dörr så kan jag slänga den åt dig ;)...

Author:  Tubis [ 14 Jun 2012, 18:56 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Mät spänningen i preampen. Om den har dessa spänningar så förstår jag om det är muddigt. http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac30volt.jpg
Fast kanske inte så muddigt som inne i garderob men ändå.......

Author:  Amp Healer [ 14 Jun 2012, 21:10 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Tubis wrote:
Mät spänningen i preampen. Om den har dessa spänningar så förstår jag om det är muddigt. http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac30volt.jpg
Fast kanske inte så muddigt som inne i garderob men ändå.......


Späningarna du hänvisart till på schemat, är just som "orginal" ska vara, det handlar nog inte om grundkonstrutionen i sig denna gång utan en gammal stärkare som har kondingar eller nått mer som inte mår bra.
AC 30 går fysiskt väldigt varmt, till den graden att lödtenn försvinner med tiden runt slutrören, sett detta på flera 60:talare jag fått in, vanlig servis på dessa är helt enkelt att gå över alla lödingar runt slutrören och mäta/byta motstånd som inte längre håller spec.


Till Andreas, vet du vilken modell du har? Dessa kom i: Trebel,normal och bass.
Bass är som namnet säger gjord för bas och låter mindre focuserat än dom andra när man lirar gura.

Author:  Tubis [ 14 Jun 2012, 21:14 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Mät spänningen i preampen. Om den har dessa spänningar så förstår jag om det är muddigt. http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac30volt.jpg
Fast kanske inte så muddigt som inne i garderob men ändå.......


Späningarna du hänvisart till på schemat, är just som "orginal" ska vara,

Jo det inser jag men de spänningarna brukar ge ett muddigt sound. Jag har ju dock ingen aning om hur muddigt det låter i mina öron och som jag skrev så ger det nog inte upphov till att det låter som den stod i en garderob, i mina öron.

Author:  Amp Healer [ 14 Jun 2012, 21:22 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Tubis wrote:
Jo det inser jag men de spänningarna brukar ge ett muddigt sound. Jag har ju dock ingen aning om hur muddigt det låter i mina öron och som jag skrev så ger det nog inte upphov till att det låter som den stod i en garderob, i mina öron.


Men käre herr Tubis, nu får du väl ändå komma med i "matchen", man köper ju inte en AC30 för att den låter tajt o modernt utan för den låter som den gör (när den är frisk).
Men, jag är gärna med dig i en tråd om pre-amp späningar, ett ämne jag vill mena det grävs för lite i.

Author:  Ballz [ 14 Jun 2012, 21:38 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Herrarna - det är en TB vi pratar om.

Jag lurar på om inte CUT-kontrollen ändå är nervriden helt. Den går ju liksom på fel håll.
Har du provat både hi-och low-ingångarna på resp kanal?
Med vilken gitarrmodell/vilka pickuper?
Om du kört med P90 eller likn kan jag förstå att den grötar till sej.

Sen KAN det ju vara så att nån moddat den så att den tappar diskant till jord. En TB är ju inte direkt känd för att vara diskantfattig.

Dessutom lär den ju (om den är oservad) ha totalt kassa katodelektrolyter i vartenda steg = inget vidare.
Vilket såklart också kan vara anledningen till att tremolot inte funkar med rätt rörtyp i.
Okulär besiktning av nån som vet hur en sån där ska se ut invändigt krävs nog initialt. Lite koll av elektrolyter och signalkondingar också, sen låter den nog som den ska.
(Jag brukar byta ut allt som är märkt HUNTS. Byter även ut dom svarta klumpkondingarna. Och mäter sen efter DC-läckage på alla kopplingskondingar, vapå dom i regel byts också..)



/R

Author:  Amp Healer [ 14 Jun 2012, 21:51 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Ballz wrote:
Herrarna - det är en TB vi pratar om.

Jag lurar på om inte CUT-kontrollen ändå är nervriden helt. Den går ju liksom på fel håll.
Har du provat både hi-och low-ingångarna på resp kanal?
Med vilken gitarrmodell/vilka pickuper?
Om du kört med P90 eller likn kan jag förstå att den grötar till sej.

Sen KAN det ju vara så att nån moddat den så att den tappar diskant till jord. En TB är ju inte direkt känd för att vara diskantfattig.

Dessutom lär den ju (om den är oservad) ha totalt kassa katodelektrolyter i vartenda steg = inget vidare.
Vilket såklart också kan vara anledningen till att tremolot inte funkar med rätt rörtyp i.
Okulär besiktning av nån som vet hur en sån där ska se ut invändigt krävs nog initialt. Lite koll av elektrolyter och signalkondingar också, sen låter den nog som den ska.
(Jag brukar byta ut allt som är märkt HUNTS. Byter även ut dom svarta klumpkondingarna. Och mäter sen efter DC-läckage på alla kopplingskondingar, vapå dom i regel byts också..)



/R


Host Host,,hur många TB fanns det 65 ? :wink:

Men är enig med dig om det kan vara knas med Cuten, men det kan den ju bara vara om den inte funkar när man rattar på den.

Author:  Krallen [ 14 Jun 2012, 22:37 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

jodå cuten fungerar, vet att den går baklänges.Det där med garderob kanske var att överdriva en smula, man hör ju att den plågar på, så där gött när man kommer över halva vol. som en ac30 ska. Kanske mer då som ett "täcke" över stärkarn. Sen är det ungefär halva volymen jämfört med min ac15 heritage. Spelar både humb., p90 och singelcoil i den, stratan låter helt klart bäst i denna, men då på full kräm.

Ac30 med intregerad TB i panelen kom redan -64, högtalarna i min är dat. till maj -65, tror det är original. Köpte den av en äldre herre som haft den typ 30-35 år och han hade inte bytt något. /Andreas

Author:  Amp Healer [ 14 Jun 2012, 22:45 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Krallen wrote:

Ac30 med intregerad TB i panelen kom redan -64, högtalarna i min är dat. till maj -65, tror det är original. Köpte den av en äldre herre som haft den typ 30-35 år och han hade inte bytt något. /Andreas


Men är det det du har Andreas?
Har sprunigt på många voxar i mina dar, men ännu inte någon 65 TB, men har du hittat det så stort grattis till dig, för vad jag vet lär det inte finnas många, SEMCO gillade ju inte AC 30 och ville inte dessa skulle komma in i landet.

Author:  Ballz [ 14 Jun 2012, 23:05 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Saken är biff. Oavsett modell och utgivningsår på sånt gammalt VOX-mojs - byt varenda konding, t o m dom keramiska kan ha driftat långt bortom räddning p g a värme. Ironiskt nog är dubbelkannan i nätdelen ofta hyfsat OK.
Och tryck i brandsäkra skärmgallermotstånd (metallfilm) i slutsteget.
Men det där har en rörpulare koll på. Lämna in den - du kommer älska den stärken när den är klar.

Om den är helt original så lämnar den just nu förmodligen inte ens 20% av vad den kan, effektmässigt. Ljudmässigt ska vi inte tala om.

Var håller du till? Finns ju ett antal kunniga som säkert kan oh vill återuppväcka en sån pjäs.

/R

Author:  Amp Healer [ 14 Jun 2012, 23:08 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Ballz wrote:
Saken är biff. Oavsett modell och utgivningsår på sånt gammalt VOX-mojs - byt varenda konding, t o m dom keramiska kan ha driftat långt bortom räddning p g a värme. Ironiskt nog är dubbelkannan i nätdelen ofta hyfsat OK.
Och tryck i brandsäkra skärmgallermotstånd (metallfilm) i slutsteget.
Men det där har en rörpulare koll på. Lämna in den - du kommer älska den stärken när den är klar.

Om den är helt original så lämnar den just nu förmodligen inte ens 20% av vad den kan, effektmässigt. Ljudmässigt ska vi inte tala om.

Var håller du till? Finns ju ett antal kunniga som säkert kan oh vill återuppväcka en sån pjäs.

/R



Kram på dig mannen , ibland ska vi inte spekulera utan gå till kärnan.

Author:  Krallen [ 14 Jun 2012, 23:27 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Jo, gubben hämtade hem den från skottland, den har spänningsomkopplare på panelen. Det var väl inte godkänt i sverige ? Det får nog bli till att lämna in den på service. Jag gav mej nog ut på lite för hal is i det här forumet, fattar inte mycket av glättningar, skärmgaller o.dyl. ,men tack i alla fall för alla elektroniska tips.
Det är i så fall om jag skulle prova att byta likr.rör, om nu det kan göra stor skillnad. Är det bara att byta? inget mätande eller så?
Stärkarn och jag finns i Hultsfredstrakten.

Author:  Ballz [ 15 Jun 2012, 00:09 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Nä. Låt den vara, och låt nån som kan dom där fixa med den istället. Hultsfred? Bra. Då är hjälpen hyfsat nära.

/R

Author:  Tubis [ 15 Jun 2012, 04:36 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Amp Healer wrote:
Tubis wrote:

Men käre herr Tubis, nu får du väl ändå komma med i "matchen", man köper ju inte en AC30 för att den låter tajt o modernt utan för den låter som den gör (när den är frisk).

Men käre Owe. Jag har inget att invända mot detta. Gjorde bara en reflektion vilket jag tyckte kundet bidraga till ett dovt sound men skrev klart och tydligt med att det knappast kunde bidraga till ett så dovt sound så det lät som den stod i en garderob. Jag är helt med på de andra spåningarana om att komponenterna förmodligen har sett sina bästa dagar och är på ålderns höst. Det har jag inget att invända mot. :)

Author:  Axewall [ 16 Jun 2012, 10:09 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Jag har varit med om att "anti-arching"(?)-dioderna, som ligger mellan anod och jord på många förstärkare, har varit kassa (avbrott vid Ohm-mätning). Vid byte till nya så har förstärkaren fått ett mycket klarare ljud. Min teori är att de kassa dioderna funkat som kondensatorer och shuntat "höga" frekvenser till jord.
Men en så gammal pjäs som denna AC30 har väl inte nå't sån't tjafs i slutsteget från fabrik? :)

/Mats

Author:  Sven-Johan [ 16 Jun 2012, 13:20 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

I boken "The VOX Story" av David Petersen och Dick Denney står det att "Top Boost controls integral with control panel early 1964". Den första Top Boost-kretsen som kunde monteras i efterhand (med Treble- och Basskontroller på baksidan av stärkaren), den s.k. "Brilliance unit, kom enligt boken 1961-1962.

Author:  Amp Healer [ 16 Jun 2012, 13:29 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Sven-Johan wrote:
I boken "The VOX Story" av David Petersen och Dick Denney står det att "Top Boost controls integral with control panel early 1964". Den första Top Boost-kretsen som kunde monteras i efterhand (med Treble- och Basskontroller på baksidan av stärkaren), den s.k. "Brilliance unit, kom enligt boken 1961-1962.



Jag är helt okej med Vox historia, men saken är den gennerellt har jag i Sverige stött på fler icke TB än TB, möjligt att det bara blivet så?
Men samtidigt vill jag minnas att semko satt stopp för inport av dessa och kan vara en del av förklaringen?
Så en TB 65 tror jag inte det dräller av i Sverige ? Som sagt jag kan ha fel, detta är bara min personliga reflektion över dom AC 30 jag stött på.

Author:  Krallen [ 28 Sep 2012, 10:04 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Jahapp, får väl ta tag i det här problemet och lämna in den till någon gammelvox-guru. Förslag mottages tacksamt, har ungefär 10 mil till dessa större städer: Kalmar,Växjö,Jönköping.
Kan tillägga att jag provade att även byta likriktarröret och då blev det lite klarare ljud i c:a 1min. eller så, sen dog mellanreg. ner igen och ljudet blev muddigt som det va innan och tremolot har lagt av helt. :cry: /Andreas

Author:  Racing [ 28 Sep 2012, 11:23 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Kontakta du Amphealer/Owe om det. Finns i Mönsterås å kan Vox.

Även om allt som sägs kring det med kondensatorer e rätt e jag lite förvånad över att inget tar upp dessa maskiners egenhet med resistorer som driftat till kingdome come.?
Varit å rivit i ngr gamla Vox vid det här laget (använder ju min egen mitten 60 AC-50 som huvudmaskin) å det med resistorer som e på vift värdemässigt e ju snarare regel än undantag med maskiner från tiden.

Author:  Amp Healer [ 28 Sep 2012, 21:14 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Andreas, du är väkommen att höra av dig.
Har nyligen haft inne en 63:a o en 64:a ägandes av samma person.

63:a var helt orörd och inte varit spelad på, på VÄLDIGT länge, men efter E-konding byte o oxsidspray så lät den precis som en vox ska göra.

64:a var där emot inte helt orörd, E-konding byte och bytt choke till en Fender Delux sådan,,,, :shock:
Vill säga man bytte en 20 H till en 3 H,,,Intressant.
Well, 64:a var en bass och så var även 63:an, så gav förslaget: varför inte göra 64:a till en Trebel?
Detta föll i god jord och, jag konventerade den till Treble, vill nog mena att "treble" låter "bäst"= mer vad vi numera vill ha av en stärkare= tajt bas o tydlighet.

Author:  Krallen [ 30 Sep 2012, 11:54 ]
Post subject:  Re: Muddig AC30

Va bra owe, Kunde jag ju tagit med den , är i Timmernabben nu i helgen hos föräldrarna. Men det ordnar sig ändå. /Andreas

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/