| Author |
Message |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 El84 horizontellt, vilken håll?
Vilket håll ska jag rotera El84 vid horizontell placering? De var snäppet för långa för att gå in vertikalt i mitt rack. Någon som har läst något i något datablad eller helt enkelt vet? Det var ju det där med värme och gravitation som kunde få något att gå galet inne i röret om man inte vrider dem rätt?
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Jun 2012, 12:22 |
|
 |
|
Ballz
Joined: 28 Dec 2007, 10:24 Posts: 1478
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
OM något rör avviker från "Mounting position: ANY" så brukar det listas i databladet för röret. Inget av de EL84-blad jag sett skriver nåt sånt, inklusive Mullards eget från 1969. Möjligen finns det nån application note nånstans, men...
Men: jag har för mej att jag läst att oktalerna vill ha pinne 3 + 8 "in vertical plane" och nån skrev nånstans att EL84 kunde trivas bäst med pinne 1 + 6 "in the vertical plane" - men hur dom tänker då vete fåglarna.
Jag tror det här handlar mer om rör med stora, tunga interna grejor som kan böjas/kortsluta mot varann när det blir riktigt hett och dom utvidgas/hänger. Likriktare, t ex.
|
| 11 Jun 2012, 13:05 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Okej. Ja det kanske inte år så farligt i det lilla röret. Jag hittade inget datablad heller som säger något annat än "any".
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Jun 2012, 13:38 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Jag kan kolla på min Marshall Class 5 då jag kommer hem från jobbet. Class 5 combon har rören horizontellt på baksidan av chassit pekandes mot högtalaren.
Sen är väl nästa fråga om Marshall över huvudtaget brytt sig om hur man vänt röret med tanke på hur stäkaren i övrigt är konstruerad och hur många jumprar det sitter på kretskortet.
|
| 11 Jun 2012, 15:09 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
busse wrote: Jag kan kolla på min Marshall Class 5 då jag kommer hem från jobbet. Class 5 combon har rören horizontellt på baksidan av chassit pekandes mot högtalaren.
Ja det kan ju alltid vara intressant och se vad någon annan gjort och om jag ser någon logik i det hela inne i röret. Undrar vilka delar det är på stora rör, där det faktiskt står ibland att det ska vara vridna på rätt sätt, som rikskerar att böjas så illa så det går emot en anna del eller kommer för nära eller vad nu problemet kan tänkas bli? Jag har ju aldrig fördupat mig i vad som är vad innuti röret så jag vet inte riktigt vilka metallbitar som är vad heller.
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Jun 2012, 15:56 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Så här ser det ut på en Marshall Class 5, kanske det ändå finns en anledning att rörsockeln sitter lite snett, vem vet? 
|
| 11 Jun 2012, 17:37 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Att de sitter snett kan även vara en layoutfråga om de sitter på ett PCB där under skalet? Jag roterar socklarna för att få schystast layout när jag gör pcb. Inte lika viktigt om det handlar om lödöron.
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Jun 2012, 18:23 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Men du tänker väl "liggande" rör, Johan? EDIT: såg sedan att det är en toppladdad stärkare, sorry... Borde finnas en deleteknapp... /L Jag har två Dynacord Eminentisar med liggande EL34, om det kan vara till ngn hjälp kan jag kolla hur de sitter, de har förstås inte samma sockel. Uppbyggnaden kanske inte skiljer så mycket, förutom att 34orna är större? Jag vet att detta har diskuterats här på forumet tidigare, något/par år sedan. det är som alltid frågan vad man ska söka på... 
_________________ /Lennart
|
| 11 Jun 2012, 23:30 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Tubis wrote: Att de sitter snett kan även vara en layoutfråga om de sitter på ett PCB där under skalet? Jag roterar socklarna för att få schystast layout när jag gör pcb. Inte lika viktigt om det handlar om lödöron. Japp det sitter ett PCB som rörsocklarna är fäst i, dock så tror ja att rörsockeln bara sitter i kortet om jag minns rätt. Har för mig att det ara är fästet till bygeln över röret som sitter i chassit.
|
| 11 Jun 2012, 23:39 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Custom Sam wrote: Men du tänker väl "liggande" rör, Johan? EDIT: såg sedan att det är en toppladdad stärkare, sorry... Borde finnas en deleteknapp... /L Jag har två Dynacord Eminentisar med liggande EL34, om det kan vara till ngn hjälp kan jag kolla hur de sitter, de har förstås inte samma sockel. Uppbyggnaden kanske inte skiljer så mycket, förutom att 34orna är större? Jag vet att detta har diskuterats här på forumet tidigare, något/par år sedan. det är som alltid frågan vad man ska söka på...  Du jag gjorde samma misstag och skrev ett inlägg där jag påpekade just att det var liggande jag menade...men sen så insåg jag att chassit stod på högkant och jag hittade allt radera funktionen. Man ska kryssa i en liten ruta uppe i vänstra hörnet men den verkar bara finna där ibland....vet inte varför det inte alltid går.
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Jun 2012, 09:33 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
På svetlanas datablad över EL"34" står det operating position any. http://www.sedtubes.com/sed_el34.html Så då är det väl skit samma på det mindre el84 då kan jag tänka mig. Det var väl bara KT88 då som var noga eller.........?
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Jun 2012, 09:42 |
|
 |
|
skumberg
Joined: 19 May 2008, 15:13 Posts: 678 Location: Skåne
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Kolla på sidan 10 i Gec approach to amplifiers. Där nämns KT66 och KT88. Man ska undvika "sagging of the grid wires" genom att låta "the major axis be vertical". Sen ges exempel på KT66 och KT88. El84 står det inget om men jag fattar det som att gridpinnarna skall ligga i vertikal linje med varandra. I så fall bör det gå en vertikal linje från mellan pin 3-4 och till mellan pin 7-8. I class5 marshall så ligger vertikalen mellan pin 3 och 7. Så det är ganska nära. http://www.scribd.com/doc/34672356/GEC- ... amplifiers
_________________ /Nicklas
|
| 12 Jun 2012, 11:12 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Okej tack. Får hoppas att den positionen blir bra för layouten där med så då kör vi på det och låssas att det är ett kt88 så har man gjort vad man kunnat i alla fall. 
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Jun 2012, 14:20 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Sen är ju den eviga frågan fläkt eller självdrag..........Det blir ju två tafosar, två el84, och två 12ax7 i denna enorma best. Kanske lika bäst att knö in en fläkt......
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Jun 2012, 15:12 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 2875 Location: Falköping
|
 Re: El84 horizontellt, vilken håll?
Elmwood har (hade?) en mindre combo med EL84:or horisontellt (själva förstärkardelen var så kompakt att den också kunde tas loss och sättas i rack).
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 15 Jun 2012, 05:58 |
|
|