Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Ny metal-mod (Brutus MKII)
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73422
Page 1 of 1

Author:  cruBB [ 06 Jun 2012, 10:48 ]
Post subject:  Ny metal-mod (Brutus MKII)

Är tillbaka i HiGain-träsket. :twisted: :shock:

Fick i uppdrag att modda sönder ännu en Peavey Windsor. (Stör mig fortfarande på att jag inte lyckades köpa dessa när priset var nere i 2000kr! :( )
Målet var att få fram ett modernt monster med lite fläsk i soundet, dvs inte allt för "stiff" i basen (går dock att välja mellan fläsk och stiff via switch :) ).
Det blev till slut en fyrstegs(boostad 2203'ish)-krets.

Jag blev rätt nöjd med resultatet så jag tänkte försöka glänsa lite med lite ljudklipp. Sen om det funkar eller ej är en annan fråga.

Ljudklipp:
http://tonefinder.com/files/62-BrutusMKII.mp3
http://tonefinder.com/files/2-BrutusMKII-lammertDIs.mp3 (litet test med trummer och bas)


Bild som inte säger så mycket, eller syns det att drosseln är på 8H?:
Image

Author:  Axewall [ 06 Jun 2012, 11:37 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Mmmmmmme like! Skulle gärna själv ha tillgång till det ljudet nå'n gång emellanåt :)
Känner igen backing-tracket på andra klippet? Vad är det fö'la?

/Mats

Author:  cruBB [ 06 Jun 2012, 12:30 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Axewall wrote:
Mmmmmmme like! Skulle gärna själv ha tillgång till det ljudet nå'n gång emellanåt :)
Känner igen backing-tracket på andra klippet? Vad är det fö'la?

/Mats

Trummorna, gitarrliret och basen är ifrån Lammert & Mago's DI-pack.
Perfekt när man ska testa sin förstärkare, högtalarlåda och uppmickningsförmåga i en mix. :)

Author:  Axewall [ 10 Jun 2012, 13:05 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Tack! Ska kolla upp det.

Nu till intressantare saker: hur ser nu schemat ut för ditt nya välljudande försteg? :wink:

/Mats

Author:  cruBB [ 10 Jun 2012, 18:20 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Lite detaljer kan jag nog fiska fram. :)

Katodresistorerna är följande: V1a = 1.5k, V1b = 2.7k, V2a = 3.9k, V2b = 1k.
Anodresistorena är följande: V1a = 150k, V1b = 150k, V2a = 100k, V2b = 100k.

Klipper lite bas mellan V1a och V2a, är en 1nF till 1M pot, 220k ohm från wipern till jord.

Author:  Axewall [ 11 Jun 2012, 17:54 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Snällt! Åsså har du puttat i ett xtra rör? Ser fyra st på bilden. EDIT! Äh, det är ju slutrören :idea: Tonstack från anoden också då va? Undras hur Lehnert gör med sin modd av dessa till mer "korrekt" 2203 JCM800...

/Mats

Author:  emaushenric [ 12 Jun 2012, 15:19 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Låter inte alls dumt! :)
Vad lirar du genom för låda och vad mickar du upp med?

Author:  cruBB [ 13 Jun 2012, 18:51 ]
Post subject:  Re: Ny metal-mod (Brutus MKII)

Lådan är en Harley Benton 2x12 med V30's. Micken är en SM57a. :)

"Tonstack från anoden också då va?" Jopp.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/