
Re: Satte av misstag in ett EZ81 istället för ett EL84...
Glödspänningen är till samma stift i båda rörtyperna, så EZ81:an har glött som det ska. Den ena anoden i EZ81 är på samma stift som anoden i EL84:an. Katoderna är kopplade till samma stift i båda rörtyperna.
Det betyder i princip att EZ81:an har dragit så mycket ström det kan för en av dess anoder och har kört hela den tillgängliga anodspänningen till det andra EL84:ans katod och kört hela den spänningen genom slutrörens katodmostånd och dess avkopplingskondensator till jord.
Som jag ser det kan slutrörens katodmostånd och/eller dess avkopplingskondensator gått sönder. Den andra EL84:an kan ha gått sönder. I värsta fall kan utgångstrafon gått vidare till de sälla jaktmarkerna...

Men, en säkring borde ha gått innan detta hände.
Om det inte bara är en säkring som gått, gissar jag på att det, i bästa fall, är bara avkopplingskondensatorn för slutrörens katodmotstånd som pajat.
Om jag tänker rätt...
