Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

En gåta - mystisk tonstack
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73082
Page 1 of 1

Author:  VacuumVoodoo [ 28 May 2012, 10:37 ]
Post subject:  En gåta - mystisk tonstack

Ni som kan utantill alla scheman till alla förstärkare som någonsin tillverkades. I vilken satt den här tonstacken?
Förutom äran och celebstatus delas inget materiellt pris för korrekt svar.
Ledtråd: den är från tiden före E-seriens införande för komponentvärden.

Image

Author:  Sven-Johan [ 28 May 2012, 11:11 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Hmmmm... Min spontana reaktion, utan att ha kollat upp, är att det är en tidig Dumble... Ska dock kolla lite till...

Author:  Ballz [ 28 May 2012, 12:43 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Före 1963?

Där sprack min första tanke att det evt kunde vara en Garnet eller en tidig Ampeg.

Jaja, får leta vidare, då. Tur man jobbar statligt 8)

Author:  bb5000 [ 28 May 2012, 13:39 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Ser ut som om att det är en EF86 inblandad i NFB-kretsen....nån Vox ? Förresten, glöm det..

Author:  Sven-Johan [ 28 May 2012, 14:13 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Om E-seriens införande för komponentvärden kom 1963, hade jag ingen aning om... :oops:

Däremot blir jag väldigt förvånad om denna tonstack skulle vara från 1963 eller tidigare. Då funderar jag på vem som kopierat vem? Om Fender kopierat (och reviderat) denna, eller vice versa. Eller möjligen att Fender och designern av denna stärkare har "kopierat" samma annan krets...

Bortsett från Volym- och Presencekontrollerna och seriemotståndet RP8 är ju tonstacken som i de sista Tweed Fender Bassman och Twin, och de lär väl ha designats 1958 eller 1959...

Men om Marshall kunde kopiera, och sedemera revidera, Fender, så kan förståss andra också ha gjort det...

Author:  ToneDream [ 28 May 2012, 16:58 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Hmm, tonstacken felritad som vanligt. Ser Brittiskt ut. Jag brukar ha jävligt bra minne....Volym på 100K före stacken? Masterdel på ett PA?? Måste va nåt jag aldrig sett ett schema på...Max?, tidig Laney? Kanske Carvin, dom startade ju redan på 40-talet...

Kaj

Author:  Tubis [ 28 May 2012, 18:58 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Någon som lött ihop och testat? Jag tänker på presencekontrollen.......

Author:  Sven-Johan [ 28 May 2012, 22:02 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

ToneDream wrote:
Hmm, tonstacken felritad som vanligt. Ser Brittiskt ut...

Intressant att du säger att den är felritad... Förundrar mig...

Att den ser Brittisk ut, kan man kanske säga för att Marshall och andra liknande Brittiska förstärkare har använt den i masor av stärkare sedan 1962 - 1963 eller så. Men, om Fender inte kopierade en Brittisk tonstack för sina 5F6, 5F6-A Bassman och 5F8, 5F8-A Twin från slutet av 50-talet, tycker i alla fall jag att den är väldigt Amerikansk. För övrigt tycker jag nog att blackface- och silvfacetonstacken är en variant på denna...

Author:  Sven-Johan [ 28 May 2012, 22:16 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Visst kan jag, som i så fall många andra, vara indoktrinerad, men jag tror att denna tonstack kom efter att Fender gjort/använt denna Treble/Bass/Middle-stack i sina 5F6-A och 5F8-A. Någon har kopierat Fender och sedan placerat Volymkontrollen på ett eget sätt och gjort en egen(?) typ av Presence-kontroll.

Detta kanske inte alls är från en gitarr- eller instrumentförstärkare. Kanske inte heller från en rörstärkare. Är det inte det, är det i alla fall ignen mening att jag försöker komma på något... :wink:

Author:  bb5000 [ 28 May 2012, 22:20 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Tonstacken är exakt samma som i Webers 6S100:

https://taweber.powweb.com/store/6s100_schem.jpg

som är löst baserad på Sunn 100S...



http://www.prowessamplifiers.com/schema ... /100S.html

Author:  Sven-Johan [ 28 May 2012, 22:29 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

bb5000 wrote:
Tonstacken är exakt samma som i Webers 6S100...

...som är en kopia av Fenders tonstack i 5F6-A Bassman och 5F8-A Twin från slutet av 50-talet. Samma som Marshall kopierade när de började göra förstärkare...

Skillnaden här, som Alex antagligen är ute efter, är placingen av volymkontrollen och hur Presencekontrollen är löst.

Author:  VacuumVoodoo [ 28 May 2012, 23:10 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Jomen, det är presence som gör den unik.
Sven-Johan är på rätt spår att den inte kom ursprungligen från gitarr eller MI-förstärkare.
Den lär ha förekommit under en mycket kort stund någon gång i perioden 1949-53 i ansedd brittisk hi-end förstärkare, påstod de som skickade detta till mig.
Av ngn anledning blev det tydligen inte mer än en pilotserie.
Annars hade kanske berömda brittiska gitarrförstärkare burit denna anrika logo:

Image

Den allra första QUAD-förförstärkaren från 1949 hade denna tonkontroll:

Image

Viss släktskap med den mystiska stacken kan skönjas i just Presencekontrollen, som här är en variant av diskantkontrollen i en James T/B tonkontroll.
Inte nog med det, de var nog bland de allra första med Master Volume:

Image

Hur mycket sanning det verkligen ligger i att Quad hade sikterna inställda även på MI-förstärkare visste nog bara Sir Peter Walker och han finns inte mer. Visionär var han i alla fall.
Nåja, hur som helst så är den där Presence inte helt dum..

Author:  Martin Kuhn [ 28 May 2012, 23:41 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Var det inte så att tmb-stacken fanns i nån av rörtillverkarnas infoblad? Man publicerade ju massor med tillämpningar, som bl.a gamle Leo rippade.

Author:  ToneDream [ 29 May 2012, 10:56 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Du ser Sven-Johan, Brittisk, Fender var inte först på allt som man kan tro om man mest läser Amerikansk litteratur.
Felritad tonstack - Eftersom alla scheman visar potarna till bas och mid ritade som Reostater, men inte är kopplade så i verkligheten. Har du sett nån stärk där alla 3 lödöglorna på Bas och Mid är kopplade till nåt? Jag tror inte jag sett nån...

Kaj

Author:  Bo Hansén [ 31 May 2012, 22:38 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

Alex,

Trevligt att du tog upp ämnet tonkontroll.

Ang. "Quad 12P bas/diskantkontrollerna som bara höjer, så har denna princip i några olika versioner beskrivits i ett antal tidskrifter från USA och England från mitten på 1940 talet, så det var väl någonting dom spånade på före James och Baxandall kontrollerna såg dagens ljus.

Men jag kom att tänka på ett annat intressant diskussionsämne med samma tema.
För 5-6 årsedan så spånade jag en del på var den så kallade "Fender tonstacken" eller "FMV" (Fender-Marshall-Vox) har sitt ursprung från.

Vad vi vet är att Marshall snodde den från Bassman 5F6A, och då den mid-pot versionen där det sitter en konding på wipern. (den tonstacken som inte går att tysta med alla pottarna på 0)
Denna versionen gick ju Fender själva i från, och använde istället den som har mid-potten till jord, och som går att tysta helt och hållet.
(Fender har tagit upp 5F6 stacken nu på senare tid i en hel del re-issue stärkare)

Jag tror inte att Fender började med den först, eftersom jag har sett tonstacken i gamla Gibson stärkare från 1954, och Fender verkar ha börjat med det vi kallar för "FMV" stacken omkring 1958, och kanske att Vox fick idén från Gibson eller Fender, så tonstacken kanske borde heta "GFVM" istället med något mer rätt tidsordning.

Jag har dessutom sett en liknande bas och diskant kontroll som tonstacken, men med diskant-potten kopplad med 250 pF kondingen in på wipern och ut på ovan sidan istället, men annars helt identisk i princip.
Denna tonkontroll var presenterad i en gammal tidskrift från USA som hette "Radio & Television News" från Juni 1952, och fanns med i en artikel "Front end control unit for Williamson amplifier" skriven av Artur. J. Rose.
Finns också en senare applikation från STC-Brimar omkring 1958, som hade en liknande bas och diskant kontroll i en "Grammphone Amplifier" beskrivning.

Clarence L. "Leo" Fender fick patent på en variant av tonstacken Sept. 1964, (filed Febr. 1961) patentnr: 3.147.447.
Denna har en modifierad diskatkontroll där potten har ett extra uttag på kolbanan tappad 280/70 kohm (kallades för basuttag på gamla radio volympottar) och i denna tappning är baskontrollens filter anslutet.

Fender använde denna tonstack på 6G4 - 16 serien samt re-issue 63 Vibroverb
(kanske i några fler som jag missat)
Men för att vara deras egen patenterade tonstack, så har dom själva inte använt den lika mycket som dom gjort med den vanliga "FMV" stacken av någon anledning ??

Det är så långt jag själv har kommit med denna efterforskning, jag har dessutom frågat en hel del snubbar ute på en hel del gitarrförstärkar-forum i USA, men där har inte funnits något matnyttigt att hämta, dom relaterar oftast bara till det som står i gitarrförstärkar-böckerna, typ att Leo Fender från början tog kopplingar från RCA och Radiotron böckerna, men vad jag har sett så finns där inget som liknar tonstackar.

Såg också i mitt arkiv att jag vidrört detta ämne under 2009 här på forumet: viewtopic.php?p=217752#p217752

Kanske du Alex eller någon av er andra har läst eller hört något om detta som kan få några mer pusselbitar att hamna på rätt plats.

PS! Alex, om du är ute och promenerar i Linnéstaden någon sommardag, titta in till mig på verkstan så kan vi tjöta lite grann, vi har ju aldrig träffats, fastän vi bor nästgårds runt hörnet, det vore kul att ses.
Slå en signal på 070-666 59 66 så kan vi bestämma något.

--Bosse

Author:  Sven-Johan [ 02 Jun 2012, 10:06 ]
Post subject:  Re: En gåta - mystisk tonstack

:) :)

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/