 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
| Author |
Message |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Sett både ris&ros på nätet. Vad tycker panelen? Blaa eller jasså  ?
|
| 31 May 2012, 22:24 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Den enda erfarenhet jag har av EI ECC83:or är några NOS som jag har med "blank" anod. De är obrukbara p.g.a. mycket kraftig mikrofoni.
|
| 31 May 2012, 23:25 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Om jag minns rätt så är Ei;s 12AX7 gjorda i Telefunkens gamla maskiner, vilka tyvärr omkom i kriget.
Det jag har hörde av Leif på LH (på den tiden han levde och Ei rör fotfarande tillverkades) var som Sixten nämner att dom hade problem med mikrofon o även brus, men fick man tag i ett par bra Ei, så lät dom ricktigt bra.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 01 Jun 2012, 01:07 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Jag har flera jugge-tfk (Ei) i min lilla arsenal. Ett par körs i mina stärkare. Jag har ännu inte haft problem med vare sig brus eller mikrofoni. Rören låter mkt bra och jag skaffar mig gärna fler. Hellre dessa rör än nya Sovtek eller kineser osv. /Gunnar
|
| 01 Jun 2012, 06:55 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Hittar man Ei som inte är mikrofoniska är de bland de bästa man kan ha. Skulle dock inte sätta dem i HiGain-stärkare då det kan bli för mycket. Till Vox och gammel-Marshall låter de guld!
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 01 Jun 2012, 08:14 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
OK tackar för svar. Sammanfattning: Testa, är de bra så är de jättebra med lite högre gain, om mikrofoniska eller för mkt brus, släng.....
|
| 01 Jun 2012, 08:57 |
|
 |
|
ivkos
Joined: 07 Jan 2010, 14:02 Posts: 391 Location: Stockholm
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Har också Ei i en Tophat Club Royale och de fungerar grymt bra, ville inte slita på dom så jag testade byta mot nyare tillverkade som JJ och EH, men det lät inte lika bra. Jag har inte haft några brusproblem, men Brian G som är bossen för Tophat har i ett mailutbyte mellan oss skrivit att de kunde vara mikrofoniska och därför valde han ibland att sätta ett annat 12AX7 i V1 (oftast EH) på den stärkaren som jag har.
_________________ -----------------------
|
| 01 Jun 2012, 22:47 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Izzy wrote: Jag har flera jugge-tfk (Ei) i min lilla arsenal. Ett par körs i mina stärkare. Jag har ännu inte haft problem med vare sig brus eller mikrofoni. Rören låter mkt bra och jag skaffar mig gärna fler. Hellre dessa rör än nya Sovtek eller kineser osv. /Gunnar +100 på den, har heller inga mikrofoniska (men har hört mkt om detta problem med dessa rör) och de låter mkt bra!
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 02 Jun 2012, 01:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |