View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 18:01



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ??? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Sett både ris&ros på nätet. Vad tycker panelen? Blaa eller jasså :shock: ?


31 May 2012, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Den enda erfarenhet jag har av EI ECC83:or är några NOS som jag har med "blank" anod.
De är obrukbara p.g.a. mycket kraftig mikrofoni.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


31 May 2012, 23:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Om jag minns rätt så är Ei;s 12AX7 gjorda i Telefunkens gamla maskiner, vilka tyvärr omkom i kriget.

Det jag har hörde av Leif på LH (på den tiden han levde och Ei rör fotfarande tillverkades) var som Sixten nämner att dom hade problem med mikrofon o även brus, men fick man tag i ett par bra Ei, så lät dom ricktigt bra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Jun 2012, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Jag har flera jugge-tfk (Ei) i min lilla arsenal. Ett par körs i mina stärkare. Jag har ännu inte haft problem med vare sig brus eller mikrofoni. Rören låter mkt bra och jag skaffar mig gärna fler. Hellre dessa rör än nya Sovtek eller kineser osv.
/Gunnar


01 Jun 2012, 06:55
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Hittar man Ei som inte är mikrofoniska är de bland de bästa man kan ha. Skulle dock inte sätta dem i HiGain-stärkare då det kan bli för mycket. Till Vox och gammel-Marshall låter de guld!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


01 Jun 2012, 08:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
OK tackar för svar.
Sammanfattning: Testa, är de bra så är de jättebra med lite högre gain, om mikrofoniska eller för mkt brus, släng.....


01 Jun 2012, 08:57
Profile

Joined: 07 Jan 2010, 14:02
Posts: 391
Location: Stockholm
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Har också Ei i en Tophat Club Royale och de fungerar grymt bra, ville inte slita på dom så jag testade byta mot nyare tillverkade som JJ och EH, men det lät inte lika bra. Jag har inte haft några brusproblem, men Brian G som är bossen för Tophat har i ett mailutbyte mellan oss skrivit att de kunde vara mikrofoniska och därför valde han ibland att sätta ett annat 12AX7 i V1 (oftast EH) på den stärkaren som jag har.

_________________
-----------------------


01 Jun 2012, 22:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ei, yugoslavia 12AX7EG,goldplate pin ???
Izzy wrote:
Jag har flera jugge-tfk (Ei) i min lilla arsenal. Ett par körs i mina stärkare. Jag har ännu inte haft problem med vare sig brus eller mikrofoni. Rören låter mkt bra och jag skaffar mig gärna fler. Hellre dessa rör än nya Sovtek eller kineser osv.
/Gunnar


+100 på den, har heller inga mikrofoniska (men har hört mkt om detta problem med dessa rör) och de låter mkt bra!

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


02 Jun 2012, 01:22
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.