| Author |
Message |
|
Moll-Johan
Joined: 16 Jan 2008, 12:53 Posts: 373 Location:
|
 Retrovalves(solid states förstegsrör)
|
| 30 May 2012, 12:10 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Wattgrinder? tex http://www.wattgrinder.com/TGDescription.htmKanske i lite mindre kritiska placeringar i stärk, tex reverbdrive, fasvändare osv?
|
| 30 May 2012, 14:33 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Vilket problem är det här lösningen på?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 30 May 2012, 18:12 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om...
|
| 30 May 2012, 19:36 |
|
 |
|
CarlM
Joined: 04 May 2008, 18:00 Posts: 3543 Location:
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... Som Citroën-ägare känns det lite som att konvertera till stålfjädring. Då kan man ju lika gärna byta till Peugeot... (OBS! Det är inget fel på varken Peugeot eller Roland JC120, men det är inget för mig.) /CM
|
| 30 May 2012, 20:54 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
_CM_ wrote: rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... Som Citroën-ägare känns det lite som att konvertera till stålfjädring. Då kan man ju lika gärna byta till Peugeot... (OBS! Det är inget fel på varken Peugeot eller Roland JC120, men det är inget för mig.) /CM Jag sa inte att jag advokerade (googla...) dessa
|
| 30 May 2012, 21:48 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om...  /Puegotägare (Peugeot, en bil för två, en sitter i en skjuter på...  )
Last edited by Izzy on 31 May 2012, 09:25, edited 3 times in total.
|
| 31 May 2012, 07:58 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Finns de att beställa i europa?
|
| 31 May 2012, 08:52 |
|
 |
|
Moll-Johan
Joined: 16 Jan 2008, 12:53 Posts: 373 Location:
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: Finns de att beställa i europa? Tror att bara Jetcity amplification(länken längs upp) säljer dom. Synd att det inte finns något oberoende test, ljud före och efter rörbyte t. ex.. Förstegsrör brukar annars hålla ganska länge och själv har jag inte några problem med microfoni etc... Fast det vore kul att testa, om dom inte kostar skjortan vill säga, står inget pris på hemsidan..., om inte annat så får man en lampa i förstärkaren.  I en demo antyds det även att slutrör kanske är på gång....., om det inte bara är marknadsföringssnack?
|
| 31 May 2012, 13:07 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
OK... De positioner jag skulle kunna tänka mig att prova är... V1 om inget annat en första steg finnes här. Effektloop. Fasvändare. Nödvändigt...vette f*n /Hasse
|
| 31 May 2012, 13:14 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Såg nåt pris om ca 29 USD/st Inte så blodigt mao
|
| 31 May 2012, 13:44 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Det där är väl dom nya fetarna vaddomnuheter som man kan köra rakt av i stället för 12AX7. Kostar några spänn (kan komma till hands om man t.ex vill slänga in en katodföljare men saknar en triod). Krossa en 12*x7:a och löd på pinnarna bara. Misstänker att de olika "graderingarna" är nåt motstånd och ev. nån liten extrakonding ingjuten. Kanske kan va nåt om man t.ex vill modda di därna småstärkarna med ett extrasteg, men glöden inte räcker till. De duger nog bara till ingångssteg och katod (emitter-)-följare.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 31 May 2012, 13:55 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: OK... De positioner jag skulle kunna tänka mig att prova är... V1 om inget annat en första steg finnes här. Effektloop. Fasvändare. Nödvändigt...vette f*n /Hasse Jag kör numer gladeligen en trissa i dessa poitioner. Så länge man håller den ifrån hörbar dist tycker jag inte det finns någon direkt vinst med ett rör.....trissor är mindre och drar ingen glödström så man kan tjoffa på med ett helt gäng parallellt för att dämpa bruset. Ingångssteg och loop kan man ju hålla lågdistorterande.
_________________ Johan Hansson
|
| 31 May 2012, 17:47 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Tubis wrote: Jag kör numer gladeligen en trissa i dessa poitioner. Så länge man håller den ifrån hörbar dist tycker jag inte det finns någon direkt vinst med ett rör.....trissor är mindre och drar ingen glödström så man kan tjoffa på med ett helt gäng parallellt för att dämpa bruset. Ingångssteg och loop kan man ju hålla lågdistorterande. Förstår det... Måste prova det till hösten... Ingång å effekt måste det ju vara perfa på Vad heter trissa du kör med? /Hasse
|
| 31 May 2012, 20:29 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: Tubis wrote: Jag kör numer gladeligen en trissa i dessa poitioner. Så länge man håller den ifrån hörbar dist tycker jag inte det finns någon direkt vinst med ett rör.....trissor är mindre och drar ingen glödström så man kan tjoffa på med ett helt gäng parallellt för att dämpa bruset. Ingångssteg och loop kan man ju hålla lågdistorterande. Förstår det... Måste prova det till hösten... Ingång å effekt måste det ju vara perfa på Vad heter trissa du kör med? /Hasse LND 150. Vill du tubifiera den för dist så har du ju ryssens krets http://www.ssguitar.com/index.php?topic=2006.0Jag anänder den dock bara i vanlig koppling för just ingång och e-loop. Funkar bra fram tills den distar för då blir det inte så snyggt. Har inte testat ryssens krets än.
_________________ Johan Hansson
|
| 31 May 2012, 20:37 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Inte alls intresserad av dista i trissor Men Input å effektloop borde man prova på !! Tack/Tubis
|
| 31 May 2012, 21:16 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: Inte alls intresserad av dista i trissor Men Input å effektloop borde man prova på !! Tack/Tubis Det blir en rätt bra förstärkning i denna trissa så skippa avkopplingskodning på katoden så blir den mycket renare. Jag har nu på mitt labbpord fyra parallella med 27k anod och 470katod oavkopplat och dett avger lågt brus och låg distortion. Anodresistorn är en trådlindad men har inte ännu testat om det blir någon skillnad på en vanlig metallfillm. Jag inblillar mig dock att det blir något mer toppdiskant med den trådlindade vilket man ju kan ta bort med en bypasskonding över resistorn om man vill. Fast den ger en klarhet som man kan vilja ha kvar. Det finns ju någar positioner där man "inte" behöver tubes enligt min mening. Ingångssteg, Loopsend och Loop return. Egentligen behövs rör enbart där man ska producera dist i störrre kvantiteter. Ju lägre dist ju lägre hörbar skillnad på trissor och rör. Man berhöver inte vara rörtaliban för att få en superb krets. Det går utmärkt att blanda teknologi  Och är man rörtaliban och vägrar att göra så förlorar man mycket kul funktioner man kan labba med enligt min mening.
_________________ Johan Hansson
|
| 03 Jun 2012, 21:08 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Tubis wrote: Det blir en rätt bra förstärkning i denna trissa så skippa avkopplingskodning på katoden så blir den mycket renare. Jag har nu på mitt labbpord fyra parallella med 27k anod och 470katod oavkopplat och dett avger lågt brus och låg distortion. Anodresistorn är en trådlindad men har inte ännu testat om det blir någon skillnad på en vanlig metallfillm. Jag inblillar mig dock att det blir något mer toppdiskant med den trådlindade vilket man ju kan ta bort med en bypasskonding över resistorn om man vill. Fast den ger en klarhet som man kan vilja ha kvar. Det finns ju någar positioner där man "inte" behöver tubes enligt min mening. Ingångssteg, Loopsend och Loop return. Egentligen behövs rör enbart där man ska producera dist i störrre kvantiteter. Ju lägre dist ju lägre hörbar skillnad på trissor och rör. Man berhöver inte vara rörtaliban för att få en superb krets. Det går utmärkt att blanda teknologi  Och är man rörtaliban och vägrar att göra så förlorar man mycket kul funktioner man kan labba med enligt min mening. Man blit toksugen och testa Men nu vankas det båt...motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel...
|
| 04 Jun 2012, 08:38 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: ..motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel... Ah. I zee... -"I have no fuckin idea what the question is but the answer is bigblock."-  Denna e nämligen åxå hyggligt binär i funktionen. Antingen ryker det vildsint baktill eller så står det still. Etta å nolla va... 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Jun 2012, 02:26 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Racing wrote: farbrortäpp wrote: ..motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel... Ah. I zee... -"I have no fuckin idea what the question is but the answer is bigblock."- Denna e nämligen åxå hyggligt binär i funktionen. Antingen ryker det vildsint baktill eller så står det still. Etta å nolla va...  Haha Fast min är väldi standard...sitter i en familjepråm 350hk/630NM efter renovering 
|
| 05 Jun 2012, 08:36 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna.. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Jun 2012, 12:40 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna..  Det är brutalt 
|
| 05 Jun 2012, 12:49 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Jo. Framför allt vad avser åsnan (dvs jag) 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Jun 2012, 18:25 |
|
 |
|
arinihsd
Joined: 18 May 2010, 19:48 Posts: 1703 Location: Halmstad
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
farbrortäpp wrote: Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna..  Det är brutalt  Kul 
|
| 06 Jun 2012, 00:53 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Retrovalves(solid states förstegsrör)
Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna..  Host ,host,, Så stora siffror brukare det vara vanligt att få visa "papper" på Specielt bild på åsnan 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 06 Jun 2012, 10:09 |
|
|