| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Switchade nätaggregat till audioförstärkare? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73044 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Tubis [ 26 May 2012, 19:41 ] |
| Post subject: | Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
Är det en dålig ide att använda dessa till audioförstärkare? Pros and cons? Är de svåra att konstruera? Vinner man några dollar versus klassiska trafo aggregat? Jag är för en gångs skull beredd att läsa det som krävs för att förstå så bomba gärna med tung litteratur. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 26 May 2012, 19:57 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
EMC är ett helvete i samband med SMPS. Ingen idé att ge sig på att konstruera själv. För hobby ändamål och konst för konstens skull så kan man modda PC nätdel och skrämma 12V utgången till nära 300V och tweaka 5V upp til 6.3V för glöden - den kan dock läcka switchfrekvensen upp i signalkedjan. Små switchade 300V DC/DC omvandlare som lämnar upp till 10mA finns att köpa men de är fortfarande avsevärt dyrare än linjär trafo. För några månader sedan dök den här upp på marknaden: http://www.siliconray.com/rtp-15-switching-mode-power-supply-smps-for-tube-amplifier.html Du får gärna inhandla och rapportera dina erfarenheter. Jag tror att den fungerar som beskrivet men vill gärna se teknisk bevismaterial att den uppfyller gällande normer. |
|
| Author: | Tubis [ 26 May 2012, 20:10 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
Oj låter inte som nått man trixar ihop på en kafferast. Jag kom bara på tanken när jag satt och pula med PSU med multipla spänningar och kom att tänka på att datorer har ju med massa olika spänningar från sina switchade agg. Men är det för mycket krångel med störning och svårkonstruerat så lägger vi nog det på hyllan tills vidare. |
|
| Author: | ToneDream [ 28 May 2012, 00:45 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
Jag träffade en snubbe i usa som byggt en stärkare med switchad nätdel och switchad "utgångstrafo". Han behövde 800V för att få ut 40 W från 4 el34:or..... Kaj |
|
| Author: | farbrortäpp [ 28 May 2012, 09:16 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
ToneDream wrote: Jag träffade en snubbe i usa som byggt en stärkare med switchad nätdel och switchad "utgångstrafo". Han behövde 800V för att få ut 40 W från 4 el34:or..... Kaj switchad "utgångstrafo"...hur funkar det...eller fungerar det |
|
| Author: | tece [ 29 May 2012, 21:15 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
Har jobbat industriellt med switchade nätdelar, provning och reparation och mina erfarenheter säger neeeej! Trots tillgång på schema och alla ingående komponenter var de ett rent helsike att laga Funktionen är skall vi säge digital: Antingen fungerar de helt ok, eller är de helt döda och då finns heller inget att mäta på... En annan mindre trevlig aspekt är att man kan få störningar i audioområdet om man spelar på ställen med saggig nätspänning Gjorde en spelning "på landet" och slutsteget med switchad nätdel lät som en gitarr med singlecoil låter om man står för nära kraftpacken till ljusanläggningen....ingen höjdare mao. |
|
| Author: | Tubis [ 29 May 2012, 21:18 ] |
| Post subject: | Re: Switchade nätaggregat till audioförstärkare? |
Får nog bli EI traosar då om det inte finns ringar billigt nånstans...... |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|