| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Den gamle DNS;en.. https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72991 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 24 May 2012, 23:20 ] |
| Post subject: | Den gamle DNS;en.. |
Har jag mest blängt på när jag gått förbi,å då grunnat på vad att göra med den. Så för en tid sen fick jag en gammal såndär äcklig Kustom transistor combo som vart ledsen. Sagt å gjort rensades denna ur från allt transistoreri...åsså påbörjades en mindre förvandling ![]() Efter att ha smekt bakpanelen med figursågen ganska kraftigt så gick slutstegsdelen till den gamle DNS;en ner alldeles utmärkt till sin nya arbetsplats. Faktum e,närmast så man hade trott att måtten var som gjorda för det. ![]() I denna combon satt det ett Celestion super65 som jag faktiskt får säga lät riktigt hyggligt för att sitta i en openback combo burk. Provade den först som det stog,helt tomt på elektronik då,genom att mata den med toner ifrån FBT;n. ![]() Då det egentliga ursprungliga problemet med DNS;en var att originalkortet slagit sig bortom sans å balans,alltså preamp kortet,så tvekade jag inte en sekund på ifall det skulle byggas nytt eller inte. Reverb samt tremolo...ut med skiten bara,det kommer jag inte sakna iaf. Ett gammalt "fibre" kort som legat en bra stund fick ny arbetsuppgift... ![]() En grej jag hade stört mig ngt helt otroligt på med originalet var att kablaget mellan slutstegsdelen å försteget mynnade i en novalsockel anslutning. En med knappa 1mm pinnar...å efter 30år vart de ju vikna kring sin egen axel mer eller mindre,så då togs detta greppet istället. En 5 polig XLR historia med 2.5mm pinnar samt skruvförslutning. En lösning som e BRA mycket mer service vänlig än original dyngan iaf!! ![]() Fiberkortet gjordes rent noga å gavs som sagt nytt liv. Min tanke var att göra maskinen tvåkanalig a´la Fender Bassmanen jag precis gjort. ![]() Jag försökte hålla preampen ren från det med AC i mesta möjliga mån. Det,samt att hålla det städat. Något som visade sig ge förväntat resultat,för nu med maskinen provkörd får sägas att den inte har direkt överdriven glättning men att den trots det e rent föredömligt tyst i tomgång. ![]() Preampens glättning lades på ett separat litet kort. Som synes då med spänningsdelarna på samma kort. ![]() Vid dagens början idag hade jag iaf kommit ett gott stycke på väg. Saker å ting började hitta sin naturliga plats. En vända ut till metallservice gav ett par plåtar att göra faceplate av i sin tur. ![]() ...å ja. Naturligtvis ![]() ..å vid den här tiden på dan när detta kortet tas har vi oss faktiskt en liten stärk som e "up n runnin" för fulla ös. ![]() Som sagt e den nu tvåkanalig på "gammalt" vis. Dvs mixer resistorer innan mastern om 220k. Ljud layouten,eller vad man skall kalla det,e att clean e just...clean upp till ung 70% gasutslag varpå den efter det börjar cruncha. Lead i sin tur e en 4 stegare som tar vid där ungefär. Det som e lite kul i sammanhanget e att den för att vara en sketen 112 combo låter ganska "stort". Ngt jag iofs var varse iom att jag provade själva elementet å cabben innan. ![]() "Powered by Celestion". Indeed.. Hur som. Det vart iaf ngt HEEEEELT annat av just den här lilla DNS;en. Det e ett som e säkert! |
|
| Author: | Racing [ 26 May 2012, 17:45 ] |
| Post subject: | Re: Den gamle DNS;en.. |
Tack vare hjälp från allas vår Alex så gick väl den här maskinen mer eller mindre i mål igår kväll. Hade gjort ett antal lapsusar i sammanhanget,å med de åtgärdade vart det en jävla skillnad i ljud i skällan! Lite för mkt rent av,så mängden gain tämjdes något å ett par filter i ambition att skjuta lite på voicingen installerades. ![]() Det som återstår nu e lite estetiska detaljer. Bla då att skära till ett nytt front emblem samt att fysiskt flytta av/på switchen till annan plats då den sitter lite illa till där den återfinns just nu. Men totalt sett e jag mkt mkt nöjd med den här lilla apparajten,det får sägas. Preampen e i vanlig ordning en 4+1 stegare(+1 iom driversteget till concertinan),å den alstrar precis det jag vill nu. Massor av övertoner,mkt sträng å mkt separation. Uppepå det,det där "ihåliga" som jag bara avgudar med metalliska övertoner. Bra skit helt enkelt. En överraskning i sammanhanget e hur bra själva lådan arbetar ihop med super65 elementet varför jag vill slå ett slag för att om ni springer på en gammal Kustom quad som de heter,som tex e ledsen osv,så för allt i världen ta vara på cabben å elementet. Det e bra skit helt enkelt,å kanske framför allt då i att det som combo sett låter förhållandevis "stort". Den annars så typiska openback combo "burkigheten" finns där inte ALLS i samma utsträckning i de här låddorna. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|