Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Nytt bygge i ett Marshall-chassie
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72969
Page 1 of 1

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 01:42 ]
Post subject:  Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Har knåpat ihop en ny stärkare.


Image

Image
Ett rör till måste det vara om det ska bli nån dist :D

Image
Baksidan klar.

Image
Lite kort att montera allt på.

Image
Nätdel, glödtråd och alla sju pushpull-potar på plats :)

Image

Image

Image

Och alla kablar och komponenter på plats.



Har byggt in två distkretsar i den (inga katodföljare), en fyrstegskrets och en femstegskrets, De har separata gainkontroller och man byter mellan kretsarna med miniswitchen som sitter brevid inputjacket. Sen är det pushpull på alla potar (utom volymen som är stereopot) för att shejpa ljudet efter gitarr/låda/tycke och smak :D

Den låter såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=4GVeerZPndw

http://www.youtube.com/watch?v=1jY7dfeSGmk



För fler nörderibilder på detta bygge, besök min blogg:
Image

Author:  VacuumVoodoo [ 24 May 2012, 08:33 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Tråkig färgsättning på resistorer och kondensatorer. Det finns ju självlysande nagellack i olika färger.
Image

Author:  Ballz [ 24 May 2012, 10:30 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Alex :lol:

Henric - det där låter fläskigt och bra. Snyggt jobbat!

Author:  farbrortäpp [ 24 May 2012, 11:34 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Låter bra gammel Marshall :wink:

Author:  Amp Healer [ 24 May 2012, 11:40 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Tumme upp !!!
Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) !

Frågor:

Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör.

Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan?

Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,,

En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade :wink:

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 14:43 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Amp Healer wrote:
Tumme upp !!!
Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) !

Frågor:

Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör.

Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan?

Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,,

En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade :wink:


Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)

Kretsen skiljer sig i denna stärk mot mina andra byggen. En annan typ av preshape i denna och sen ser det annorlunda ut i diststegen också.

Author:  farbrortäpp [ 24 May 2012, 15:11 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?

/Hasse

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 16:37 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

farbrortäpp wrote:
Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?

/Hasse


Nej, det har jag inte gjort. Får ta och mäta nångång. De levererar iallafall!
Har jag mastern högre än 2,5 klagar min hårdslagande trummis på att det är för starkt. :mrgreen:

Author:  Izzy [ 24 May 2012, 16:44 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

emaushenric wrote:
Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)


Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag :?)? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets.

Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det.

Snyggt bygge som vanligt!

/Gunnar

Author:  Tubis [ 24 May 2012, 18:18 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning?

Author:  nilo [ 24 May 2012, 18:45 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Vad har du för halsmick? :D

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 20:49 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Izzy wrote:
emaushenric wrote:
Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)


Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag :?)? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets.

Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det.

Snyggt bygge som vanligt!

/Gunnar



Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet. :) Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna :D

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 21:00 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Tubis wrote:
Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning?


Skulle allt vara skönt med ett pcb där allt är draget och klart så det bara är att peta i komponenter och löda, men det är ju lite av grejen också att det är byggt point to point och väldigt moddvänligt om man vill ändra något. Fast man skulle ju få ner tiden avsevärt genom att bygga på pcb... :roll:

Jag växlar kanaler med reläer och hembyggda optokopplare. Switchar signalen med reläer och tystar ner kanalerna som inte är igång med optokopplare. Har suttit och klurat fram en lösning som funkar, kunde väl säkert ha kopierat någon lösning från nån stärkare men det har blivit eget klurande. Har ett stereouttag på baksidan där man kan switcha mellan upp till fyra kanaler med en vanlig "Marshall-footswitch" som även får spänning till sina lysdioder.
Jag själv kör ju med en midiburk som sköter kanalswitchningen genom midistyrda reläer som agerar footswitch.

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 21:01 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

nilo wrote:
Vad har du för halsmick? :D


På Hagströmen är det orginalmick i hals och på Greco'n är det en ESP LH 200.

Author:  Izzy [ 24 May 2012, 22:26 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

emaushenric wrote:
Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet. :) Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna :D


Okej, jag är med.

Det är ibland när man har måttligt glättning i slusteget och pressar hela apparaten till dist som det kan bli problem med ghosting och rippel i disten (eller "det låter som det ska", tycker väl en del). Typiskt i t.ex. en Marshall 1959 eller 2203. Men med förfiltrering tar man bort det där. Tyvärr försvinner ibland karaktär man vill ha kvar. Balans som du säger.

I de flesta stärkare, inte minst modernare high gain verkar man ha så mkt uf att det det där aldirg kan bli ett problem. Men det låter sällan så kul, å andra sidan. Tycker jag.

/Gunnar

Author:  Overdriver [ 24 May 2012, 22:32 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:

Author:  emaushenric [ 24 May 2012, 22:46 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Overdriver wrote:
Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:


Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp :mrgreen:

Author:  Overdriver [ 25 May 2012, 00:16 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

emaushenric wrote:
Overdriver wrote:
Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:


Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp :mrgreen:


Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i :wink:

Author:  emaushenric [ 25 May 2012, 01:24 ]
Post subject:  Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie

Overdriver wrote:
Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i :wink:


Image

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/