
Re: om nån blir sugen på det här EL34 så...
enkelt, min käre watson

Det fanns inte så många rörtillverkare från början ens, men fabrikerna fanns spridda över hela världen. Detta gjorde att man tillät en massa företag märka "sina egna" rör för försäljning, ett bra exempel är AEG som troligen aldrig tillverkat ett enda rör men som finns representerat på detta viset eftersom de sålde en j-a massa elektronikprylar och kompletterade utbudet med "sina egna" rör. Alltså prceis som tex TAD idag, som inte är tillverkare, utan bara en distributör som kompletterar sitt sortiment med ännu en produkt.
Nyckeln är att inte titta på loggan - titta på hur röret ser ut inuti. Alltså precis samma resonemang när nån säljer en perfekt 6G6B från -64. Titta inte på kabinettet, titta på insidan, så du inte blir lurad! Jag vill påstå att det är betydligt enklare att se på ett rör om det är äkta än en stärkarkrets.