| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Pignose G40V med paj nättrafo https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72926 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Ballz [ 22 May 2012, 17:32 ] |
| Post subject: | Pignose G40V med paj nättrafo |
Yo, pulers - En kinatillverkad Pignose G40V som jag förmodar har en paj nättrafo. Glödlindningen mäter 0,2 Ohm, sekundären mäter 55 Ohm. Primären mäter kring 1MOhm. Spänning på primären ger ingenting alls ut. På nätet framgår det att primären brukar ha en s k "fusible link" som ska brinna av vid överbelastning. Nån som sett en sån nån gång? Hur djupt i lindningen kan den befinna sej? Lönt att bygla den och ersätta med en extern säkring? (Japp. Alternativet är väl att hitta nåt som funkar som utbytestrafo. Tänker osökt på Deluxe Reverb Reissuen (som har samma röruppsättning - 2 x 6L6 plus några 12AX7). Men...var hittar man en vettigt prisad trafo? Ask Jan First? Andra tips?) /R |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 22 May 2012, 18:38 ] |
| Post subject: | Re: Pignose G40V med paj nättrafo |
Har termosäkringen brunnit av så har isolationen mellan lindningarna/skikten med stor sannolikhet blivit skadad. Installera ny trafo - om du inte vill ha en brand som väntar på att starta. |
|
| Author: | Ballz [ 22 May 2012, 19:16 ] |
| Post subject: | Re: Pignose G40V med paj nättrafo |
Sant. Det var ett longshot från början. Grejen är att trafon förmodligen dog när en av muttrarna till handtaget på den här lågbudgethistorien lossnade/ramlade ner och kortslöt kortet - precis i nätdelen, såklart. Nä, det får bli nåt utbytestrafomojs. Om ägaren vill lägga pengarna. Annars blir det ett gäng rörsocklar och beg komponenter till bra-å-ha-lådan. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|