| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Stärkare som dör och impedans.. https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72906 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Wibom [ 22 May 2012, 09:05 ] |
| Post subject: | Stärkare som dör och impedans.. |
Kanske inte rätt forum, men det sitter faktskt två rör i försteget.. Min gode vän har haft 2st Bass Terror. Båda har mytiskt dött, dvs, dom slutar spela. Han har blivit tveksam till impedansen i sin låda. I den sitter två 8ohms element, kopplade parallellt. Dvs 4 ohm. Tricket är att när jag mäter lådan, visar den 2.9ohm. Vet att värdet sjunker när man mäter såhär, så min fråga är: Varför visar multimetern ett drygt 25% lägre värde. Mina 16 lådor mäter runt 12, dvs samma minskning. Och som en följdfråga, har någon annan sprungit på samma problem med Bass Terrorn? Tackar! |
|
| Author: | Racing [ 22 May 2012, 09:24 ] |
| Post subject: | Re: Stärkare som dör och impedans.. |
Istället för en halv utläggning om begreppet... http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_impedance |
|
| Author: | Sven-Johan [ 23 May 2012, 16:33 ] |
| Post subject: | Re: Stärkare som dör och impedans.. |
När du mäter med en multimeter e.d. mäter du DC-resistansen (likspänningsresistansen). Alltså resistansen högtalaren har vid likspänning. Eftersom högtalarelmenten har en spole och att ljudet inte är en likspänning, utan en växelspänning, blir det annorlunda. DC-resistansen finns, men när det är en spole och det är växelspänning blir det även, vad vi kan kalla, ett växelspänningsmotstånd. Detta heter egentligen induktans. Resistansen (DC-resistansen, alltså) och induktansen adderas och blir impedansen. Alla tre mäts i ohm och är, så att säga, elektriska motstånd. Induktansen (växelspänningsmotståndet), och därmed impedansen är beroende av frekvensen på växelspänningen. I en spole ökar induktansen (motståndet) desto högre frekvens på spänningen. Kolla t.ex. här. Den nedre kurvan är impedanskurva för ett 8 ohms högtalarelement typ Jensen C12N: ![]() Mellan 200 - 500 Hz är impedansen ca 8 - 9 ohm, vilket antagligen är anledningen till att detta högtalarelement är klassat som att ha en nominell impedans på 8 ohm. Däremot vid 3 kHz ser vi att impedansen är 20 ohm. Puckeln som har en topp vid drygt 100 Hz är vid högtalarelementets resonansfrekvens. Som vi ser är impedansen där ca 45 ohm! Man anger att detta högtalarelement har en nominell impedans på 8 ohm. Nominell för att man har bestämt att det är så, och troligen även för att impedansen är ungefär 8 ohm i frekvensområdet 200 - 500 Hz där de flesta grundtoner i musik ligger. DC-resistansen är alltid lägre. Impedansen vid andra frekvenser är högre eller betydligt högre... Som kuriosa kan nämnas att lös ton på E6-strängen (tjocka E-strängen) på en normalstämd gitarr har en frekvens på drygt 82 Hz. Vid resonansfrekvensen (112 Hz) för Jensen C12N enligt kurvan ovan är impedansen ca 45 ohm. Ungefär vid tonen A (lös femte sträng eller E6-strängen på femte bandet på en normalstämd gitarr) känner alltså förstärkaren en impedans på 45 ohm (bortsett från övertoner)... Ca 3 ohms DC-rsistan för en högtalare med en nominell impedans på 4 ohm känns helt normalt, tycker jag. Likadant med ca 12 ohms DC-resitans för en 16-ohmshögtalare. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 23 May 2012, 20:54 ] |
| Post subject: | Re: Stärkare som dör och impedans.. |
En utomordentligt föredömlig förklaring, Sven-Johan! Borde in i FAQ:en.... |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|