| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72887 |
Page 1 of 1 |
| Author: | JoMa [ 21 May 2012, 19:24 ] |
| Post subject: | Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
Har monterat en Antiquity i stallet på min Les Paul. Efter ett tag hände följande: På alla strängar utom B-strängen funkar den som den ska. Men på B-strängen är det nästan inget ljud. DVS det är oerhört mycket svagare än de andra stängarna. Om man knackar på polerna så låter det dock lika mkt på alla... Vad kan detta vara... Tacksam för tips John |
|
| Author: | Ballz [ 21 May 2012, 21:56 ] |
| Post subject: | Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
B-strängen är för ackegura? Är du hundra på att alla strängarna kommer från samma set? |
|
| Author: | JoMa [ 22 May 2012, 07:51 ] |
| Post subject: | Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
Ne, det är inte strängen det är fel på. Allt lät som det skulle med originalmiken i, och ett litet tag efter att jag bytt. Det är så stor skillnad att stallmiken blir meningslös att använda annat än för Power chords... Mikarna är visserligen ur fas med varandra (á la Green) men det borde inte påverka en sträng när bara stallmiken är inkopplad ju... |
|
| Author: | ToneDream [ 26 May 2012, 13:49 ] |
| Post subject: | Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
Samma fel vid lös sträng som med frettad? Låter det olika med eller utan stärkare? Om de inte är strängen de e fel på så e de stallsadelns koppling till stallet. Fel på stallet eller stallsadeln? Vrid intonerskruven lite så stalldsadeln ändrar läge. Ingen skillnad? Ta loss stallsadeln och byt plats med en annan...skillnad, eller? Kaj |
|
| Author: | JoMa [ 26 May 2012, 14:02 ] |
| Post subject: | Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
Nej, det är nog inte strängen utan miken. Med halsmiken inkopplad så låter det nämligen som det ska. Och i mellanläget. Det verkar vara någon sorts kontaktfel i miken. Om man vickar på den kan det ibland höras aningen starkare en kort stund. Kan det vara en kabel som är nästan av inne i miken...? |
|
| Author: | ToneDream [ 30 May 2012, 01:17 ] |
| Post subject: | Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? |
Vänd micken ett halvt varv så borde felet bli på A-strängen? Innan du vrider, vrid på polskruven till strängen å se vad som händer. Byt ev plats med 2 skruvar. Byter man skruvar så kan micken låta väldigt annorlunda beroende på stålkvalite'. Är skruven magnetisk eller omagnetisk i förhållande till en annan skruv? Kaj |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|