| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Vibrations dämpning av reverbtank https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72886 |
Page 1 of 1 |
| Author: | busse [ 21 May 2012, 19:01 ] |
| Post subject: | Vibrations dämpning av reverbtank |
Vilken är den mest effektiva monteringen va en reverbtank för att få så minimalt med vibrationer? Är lite orolig för mitt bygge då jag testade den på övrevåningen där golvet är väldigt vekt eftersom det har varit uppsågat vid en misstänkt vattenskada och sen provisoriskt ihopskruvat. Då man gick på golvet så stärkaren gungade så ville det på att låta från tanken och sen vet jag att jag skall lira i ett tradarsläp i sommar och det brukar ju vara lite svajigt. Stärkaren är en topp så det gör säkert saken sämmre då tanken sitter högre upp så alla rörelser blir större och dessutom är toppen fäst i lådan med piggyback fästen. Nu är reverbtanken monterad med i en "vinylpåse" som är fastskruvad i botten på toppens kabinett. Några knep då det gäller montering av reverbtankar? |
|
| Author: | Ballz [ 21 May 2012, 21:25 ] |
| Post subject: | Re: Vibrations dämpning av reverbtank |
Gummigenomföringar och träskruv i tankens fästpunkter. Tanken ska kunna röra sej hyfsat fritt utan att flytta sej helt ur läge. |
|
| Author: | busse [ 21 May 2012, 21:42 ] |
| Post subject: | Re: Vibrations dämpning av reverbtank |
Får nog se om jag hittar några gummibussningar som är nog mjuka. Funderar ev på att tillverka bussningar av mjukt skumgummi. Märker också att stärkaren är mer känslig om jag har den tiltad, jag har nämligen tilt back legs på lådan. Förmodligen står väl stärkaren mer svajigt då den står på tilt benen. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 22 May 2012, 07:09 ] |
| Post subject: | Re: Vibrations dämpning av reverbtank |
Bin there... Jag är rädd att du inte kommer särskilt långt med bussningar. Påsar, fjädrar och bussningar kan skydda lite mot vibrationer och feedback, men aldrig mot stora rörelser som ett gungande scengolv. Att ha tanken i en topp är helt enkelt att begära för mycket, det blir för stora rörelser (själv har jag gett upp, och experimenterar med Beltons mycket välljudande digitala variant...). Fjäderupphängning á la Fender stå-ensam-reverb ger lite, men i grund och botten fungerar ju reverbet genom att fjädrarna rör sig, och även med en"perfekt" fjäderupphängning kommer gungningarna sätta igång tanken, och i vissa fall förvärra situationen. En fräsch tank är ett måste, fjädrar blir sladdriga med tiden (eller var de gamla fjädrarna sladdrigare redan från fabrik?). En lösning som föresvävat mig är att ha långa sladdar till tanken, och lägga den på golvet bakom stacken. |
|
| Author: | busse [ 22 May 2012, 08:26 ] |
| Post subject: | Re: Vibrations dämpning av reverbtank |
Martin Kuhn wrote: Bin there... Jag är rädd att du inte kommer särskilt långt med bussningar. Påsar, fjädrar och bussningar kan skydda lite mot vibrationer och feedback, men aldrig mot stora rörelser som ett gungande scengolv. Att ha tanken i en topp är helt enkelt att begära för mycket, det blir för stora rörelser (själv har jag gett upp, och experimenterar med Beltons mycket välljudande digitala variant...). Fjäderupphängning á la Fender stå-ensam-reverb ger lite, men i grund och botten fungerar ju reverbet genom att fjädrarna rör sig, och även med en"perfekt" fjäderupphängning kommer gungningarna sätta igång tanken, och i vissa fall förvärra situationen. En fräsch tank är ett måste, fjädrar blir sladdriga med tiden (eller var de gamla fjädrarna sladdrigare redan från fabrik?). En lösning som föresvävat mig är att ha långa sladdar till tanken, och lägga den på golvet bakom stacken. Vad nog som jag misstänkte, har tidigare haft liknande problem med ett hembyggt transistor stand alone reverb om man har det ståendes på stärkaren. Det brukar jag ha på golvet med en skumgummi platta under och då funkar det fint. Bra ide att lägga tanken på golvet bakom stacken, får nog ta med mig ett nödkit bestående av mejslar, RCA-skarvsladd på första spelningarna med riggen. Då man man ju snabbt kan ta loss tanken och koppla in skarvsladden och lägga tanken på golvet bakom stärkaren på skumgummiplattan från pedalbordets lock. Nåt possitivt hade vattenskadan som visade sig inte vara nån vattenskada vilket resulterade i ett i onödan söndersågat golv, man kan att kolla om reverbet tål vibrationer. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|