Re: Vibrations dämpning av reverbtank
Martin Kuhn wrote:
Bin there... Jag är rädd att du inte kommer särskilt långt med bussningar. Påsar, fjädrar och bussningar kan skydda lite mot vibrationer och feedback, men aldrig mot stora rörelser som ett gungande scengolv. Att ha tanken i en topp är helt enkelt att begära för mycket, det blir för stora rörelser (själv har jag gett upp, och experimenterar med Beltons mycket välljudande digitala variant...). Fjäderupphängning á la Fender stå-ensam-reverb ger lite, men i grund och botten fungerar ju reverbet genom att fjädrarna rör sig, och även med en"perfekt" fjäderupphängning kommer gungningarna sätta igång tanken, och i vissa fall förvärra situationen. En fräsch tank är ett måste, fjädrar blir sladdriga med tiden (eller var de gamla fjädrarna sladdrigare redan från fabrik?). En lösning som föresvävat mig är att ha långa sladdar till tanken, och lägga den på golvet bakom stacken.
Vad nog som jag misstänkte, har tidigare haft liknande problem med ett hembyggt transistor stand alone reverb om man har det ståendes på stärkaren. Det brukar jag ha på golvet med en skumgummi platta under och då funkar det fint.
Bra ide att lägga tanken på golvet bakom stacken, får nog ta med mig ett nödkit bestående av mejslar, RCA-skarvsladd på första spelningarna med riggen. Då man man ju snabbt kan ta loss tanken och koppla in skarvsladden och lägga tanken på golvet bakom stärkaren på skumgummiplattan från pedalbordets lock.
Nåt possitivt hade vattenskadan som visade sig inte vara nån vattenskada vilket resulterade i ett i onödan söndersågat golv, man kan att kolla om reverbet tål vibrationer.