| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Vad kallas detta filter https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72794 |
Page 1 of 1 |
| Author: | busse [ 18 May 2012, 11:42 ] |
| Post subject: | Vad kallas detta filter |
Vad kallas det filter som består av ett motstånd som parallelkopplats med en konding? Detta filter finns bla i vissa Marshall stärkare då med en 470pF konding parallelt med ett 470K motstånd tex här http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif Vad kallas detta filter och hur räknar man ut frekvensen för detta filter? Kondingen avgör väl hur mycket diskant som skall släppas igenom, detta är ju en form av treble bleed. Håller på och skall modda ett hembyggt transistordrivet standalone reverb och tänkte sätta in en konding för att öka diskanten lite på den torra signalen och då vore det fint att kunna räkna ut på ett ungefär och inte bara chans sätta in en konding. Har googlat men vet som sagt inte riktigt vad jag skall söka på |
|
| Author: | Axewall [ 18 May 2012, 17:37 ] |
| Post subject: | Re: Vad kallas detta filter |
Hej busse! Jag har ofta manipulerat Duncan Tone Stack calculator http://www.duncanamps.com/tsc/ på olika sätt för att kunna "se" vad som händer med filter. Oftast är det "Marshall" jag utgår ifrån. För att få t.ex. det filter (shelf-filter) som ofta finns i bl.a. Marshall-förstärkare: Ändra Zsrc till 38k Behåll C1 470p Ändra R1 till 470k Ändra R2 till 1 Ändra C2 till 10u Ändra C3 till 1p Ändra R4 till 1 Ändra R3 till linear och "dra" Bass till 47% Ändra R5 till 1M Nu ser du vad filtret gör med den signalen. Vill du belasta filtret mer så sänk värdet på R5 till vad som gäller i din koppling. Ändra också Zsrc för att passa den koppling du har. Hoppas det kan hjälpa dig! /Mats |
|
| Author: | busse [ 19 May 2012, 07:40 ] |
| Post subject: | Re: Vad kallas detta filter |
Skall testa lite med TSC och se vad som händer |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|