Matchning och grade-märkning av slutrör?
Risk för "Can of worms"?
Jag köpte för ett tag sedan tre par matchade slutrör från TAD för att prova i min moddade Rivera K55. Var nyfiken på 6CA7 så det blev både Electro Harmonix och JJ där, samt Tung-Sol EL34B. Alla boxarna har en TAD-klisterlapp med en siffra: 9 (EH 6CA7), 1 (JJ 6CA7) och S1 (TS EL34B). Sökte info om märkningen på TAD's sidor men hittade nada! Det blev till att maila TAD, och fick svar samma dag:
The numbers are our grading levels and stand for certain PC-values.
In this case the corresponding PC-value (as per our TAD-tests) is:
"9" - PC = ca. 52 mA
"1" - PC = ca. 28 mA
"S1" - PC = ca. 22 mADå jag då redan provat EH 6CA7 och upptäckt att de drog mucho ström, de gick inte att få att dra mindre än 38 mA per rör vid 450V PC, så började jag fundera. Kollade runt på nätet och hittade Groove Tubes och deras sätt att gradera slutrören, handlar om hur "snabbt" de börjar dista om jag förstått rätt
http://www.guitaramplifierblueprinting.com/Rating.html Jag misstänker att TAD's märkning kan vara liknande, nå'n som vet eller har nå'n hum om det?
I alla fall så verkar det som om de övriga rören drar ström i samma förhållande som deras märkning indikerade, jag jämför då med de 34 mA som JJ EL34L (märkta 34 mA) drar vid en viss biasförspänning/inställning på biaspot.
Hur låter de olika rören då? Jo, jag håller fortfarande på att lyssna och jämföra, hittills så gillar jag nog "gamla" JJ EL34L mest, den har nå't krämigt i mellanregistret jag gillar. Får återkomma om vad jag tycker om de övriga rören.
EDIT! Har nu glidit mer mot de Ruby EL34B-STR som satt i stärkaren när jag köpte den, de har ett mer öppet ljud och mer crunch utan att bli jobbiga i toppen. Svarar härligt när man dänger till med ett ackord! Tung-Sol EL34B är inte heller dumma, låter liknande men inte lika "rikt". Både EH och JJ 6CA7 är kraftfulla men ger inte ljudet jag är ute efter, de och EH EL34 kommer nog hamna på säljes eller bytes.
/Mats