| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Park 75 tidigt 70-tal https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72551 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Dear John [ 10 May 2012, 12:16 ] |
| Post subject: | Park 75 tidigt 70-tal |
Hej! Ny på Ljudbojen med minimal kunskap om elektronik och rör Har införskaffat en gammal Marshalltillverkad Park 75 som behöver diverse grunkor återställda/utbytta. Någon form av modifiering har gjorts, men jag har inte förmågan att se vad?! Finns det någon vänlig själ på Bojen som kan hjälpa mig analysera? Bilder på mod: https://www.box.com/s/88dd14f5152e7216669a https://www.box.com/s/9f6d45ad8a17ae19293c https://www.box.com/s/759e2b7358e153252598 https://www.box.com/s/880a960ce855bc6f3957 Hur det egentligen skall se ut: http://www.badermann.de/park_75.html Tacksam för all hjälp! /J |
|
| Author: | 1959-2203 [ 10 May 2012, 15:10 ] |
| Post subject: | Re: Park 75 tidigt 70-tal |
Ser ut som om det är monterat ett separat katodmotstånd + avkopplingskonding för andra halvan av V1 (V1b), och klämt in detta i krympslang (din övre röda ring). På Park original ser det ut som om det är ett gemensamt katodmotstånd + konding för V1a och V1b, vilket jag tror var vanligt på tidiga Marshallmodeller (JTM45?). På senare modeller (1987 och 1959) är det såvitt jag vet separata katodmotstånd + kondingar på de båda ingångsstegen på det sätt din Park är moddad. Vad som är gjort med low-inputen på kanal II (din andra röda ring) veti sjutton. Jonas B |
|
| Author: | Izzy [ 10 May 2012, 15:47 ] |
| Post subject: | Re: Park 75 tidigt 70-tal |
Sedan verkar den vara Marshall leadifierad (1987-krets) med brightkonding på brightkanalens volym, oklart värde. Och även diskant/mid-lyftande konding över mixermotståndet på brightkanalen (vanligen 500pF på 470k). Allt det där för att få diskant/midlyft och en aggressivare ton på brihgtkanalen. Låter det bra finns ingen anledning ta bort modifikationen. Det är vi vilket fall inte någon apart mod. Biaskretsen har fått timpot. Det är fiffigt om man vill kunna ställa bias... /Gunnar |
|
| Author: | Tubis [ 10 May 2012, 16:05 ] |
| Post subject: | Re: Park 75 tidigt 70-tal |
Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången? |
|
| Author: | Amp Healer [ 10 May 2012, 16:19 ] |
| Post subject: | Re: Park 75 tidigt 70-tal |
Tubis wrote: Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången? Jo, ser det ju ut som. Sen sitter det skärmgallermotstånd i den, som inte fanns orginal, men detta lik biaspottten är en uppgradering som är bra. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|