| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72404 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Ballz [ 06 May 2012, 20:21 ] |
| Post subject: | 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? |
Halloj, pulers. Av olika (praktiska) skäl vill jag bygga nåt som funkar för munspel, men basera det på ett existerande stärkarchassi med 2xEL84. Jag tänker katodbias, concertina-fasvändare (för obalans och extra skitighet), enklast möjliga kontroller. Vi pratar dynamisk munspelsmik, inte keramisk. Och vi pratar skitig Chicagoblues, inte country clean. Jag borde väl tänka i termer av låg B+ och hyfsat låg gain för preampen - ett 12A*7, tänkte jag.. fast EF86..är väl en möjlighet också. Jag borde kanske fundera på concertinan också - hur mycket kräm kan den ge in i ett par EL84:or - kan dom rentav bottna så det blir bra med kompression om man matar den med signalen från en mer eller mindre "starved" preamp? Går det ö h t att få ihop ett vettigt munspelsljud med EL84:or? Tips, koncept, idéer, nån? Arnenym, kanske? |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 07 May 2012, 12:53 ] |
| Post subject: | Re: 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? |
Jag ger mig den på att en self-splitt à la firefly, fast med el84, skulle funka skitbra till munspel. Effekten blir iofs lidande, kanske 6-7 watt, men om det inte är ett problem, så skulle jag prova. |
|
| Author: | arnenym [ 07 May 2012, 16:56 ] |
| Post subject: | Re: 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? |
Self split är helt okey. Ger renare ljud nånstans mitt emellan PP och Single end. Mindre effekt men ett ljud som ändå går igenom senapen. (fritt översatt "cut the mustard") Concertina är väl lite sisådär - Gå bak i historien ett hack och ta en självbalanserande paraphase istället. Titta på en 5D3. Skitigt så det räcker och orkar den ladda ett par 6L6 så orkar väl den driva EL84??? Exprimentera lite med storlek på en ev NFB loop. Kanske ställbar? Spänningen på förstegsrörens anoder vill inte jag ha under 130 volt med en 100K anodresistor och ett 12AX7. Det blir väl grötigt under det, tycker jag. Jag kan tänka mig en Tweedinspirerad ingång där det är två kanaler i samma rör. 270K Anodresistorer. Den ena trioden grid leak bias ( en .022 konding följt av en 5 M gallerläcka) och den andra med ett 3.3k katodresistor - ingen konding. Två 1M volymkontroller a´la´bassman åtskilda av varsitt 220k motstånd. En diskantavtappning med en 1M pot och en 0047 konding där volymkontrollernas 220k motstånd går ihop In i parafasanen och ut till varsitt EL84. |
|
| Author: | Ballz [ 07 May 2012, 20:01 ] |
| Post subject: | Re: 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? |
Oj. Kul tips. Tack! Fast..jag har inte riktigt råd att vara av med effekt. Det än nånstans meningen att den här häcken ska kunna ge aningen mer kräm än ett befintligt SE oktalbygge med 6SL7/6V6. Men jag kollar upp nåra scheman och era tips så länge, bara så att det blir begripligt för mej själv. |
|
| Author: | arnenym [ 07 May 2012, 22:53 ] |
| Post subject: | Re: 2xEL84 - går det att bygga nåt för munspel av det? |
Ja, effekten ligger mitt emellan en PP och SE var det jag menade. Paraphase är det som fungerar bäst i 10 - 15W klassen. Kolla in 5D3 och gamla Gibson. Två st weber sig 8 och du är hemma. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|