| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Nättrafon blir het https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72155 |
Page 1 of 1 |
| Author: | emaushenric [ 30 Apr 2012, 04:48 ] |
| Post subject: | Nättrafon blir het |
I en Laney PA 100 som jag håller på med blir nättrafon het när man spelat ett tag, på mina andra Laney PA's blir nättrafon varm men inte het. Den blir så het efter nån timmes spelande att man inte kan hålla handen på den mer än en sekund innan det blir för hett. Finns det något man kan göra åt detta? (Förutom att kanske peta i en fläkt) Är det inte så att nättrafon blir varmare ju mer ström man plockar ut från den? Jag har tillämpat "G3-metoden" (mata negativ spänning till pinne 1 på EL34) i just denna Laney. Den spänningen tas från bias-lindningen, jag har även ett par reläer som får "mat" från bias-lindningen. Kan värmen ha att göra med att det tas ut för mycket kräm på biaslindningen? |
|
| Author: | Mrcool [ 30 Apr 2012, 11:13 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
emaushenric wrote: I en Laney PA 100 som jag håller på med blir nättrafon het när man spelat ett tag, på mina andra Laney PA's blir nättrafon varm men inte het. Den blir så het efter nån timmes spelande att man inte kan hålla handen på den mer än en sekund innan det blir för hett. Finns det något man kan göra åt detta? (Förutom att kanske peta i en fläkt) Är det inte så att nättrafon blir varmare ju mer ström man plockar ut från den? Jag har tillämpat "G3-metoden" (mata negativ spänning till pinne 1 på EL34) i just denna Laney. Den spänningen tas från bias-lindningen, jag har även ett par reläer som får "mat" från bias-lindningen. Kan värmen ha att göra med att det tas ut för mycket kräm på biaslindningen? Nej koppla inte in en fläkt, du löser inte problemet, du tar ut för mycket kräm ur trafon, mät hur mycket du tar ut på resp. glöden B+ samt Bias lindningen. Jag plockade ut för mycket B+ ur en trafo jag hade, den gick het man kunnde inte riktigt ta på den, efter ett tags spelande så började att blixtra ur trafon och primär säkringen for, det var överslag i 300Volt's lindnigen. Better be safe, kolla innan du knäcker trafon. |
|
| Author: | emaushenric [ 30 Apr 2012, 16:08 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Tack för svar! Jag skulle tippa på att det är biaslindningen som går het. Mätte upp relä/optokopplar/lysdiods-matningen och den käkar 65mA. Någon som vet hur mycket man kan ta ut på biaslindningen på dessa Partridge-trafos? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 30 Apr 2012, 16:31 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Om den håller korrekt biasspänning medan opto mm drar 65mA så är nog den lindningen inte överbelastad. ca 60V och 65mA är ju bara ca 4W, det räcker knappt till att värma en konjakkupa till rätt temperatur. Annars hade nog biaslindningen brunnit av. Det krävs ordentlig överbelastning för att en biffig nättrafo skall bli så het. Det är ngt annat som drar ström på sekundärsidan. Kan vara allt från felkoppling, självsvängning, bias ballar ur och slutrören drar iväg. |
|
| Author: | emaushenric [ 30 Apr 2012, 17:01 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
VacuumVoodoo wrote: Om den håller korrekt biasspänning medan opto mm drar 65mA så är nog den lindningen inte överbelastad. ca 60V och 65mA är ju bara ca 4W, det räcker knappt till att värma en konjakkupa till rätt temperatur. Annars hade nog biaslindningen brunnit av. Det krävs ordentlig överbelastning för att en biffig nättrafo skall bli så het. Det är ngt annat som drar ström på sekundärsidan. Kan vara allt från felkoppling, självsvängning, bias ballar ur och slutrören drar iväg. Igår efter att jag spelat på den i nån timme så tyckte jag att det lät som att det blev en lätt chorus-effekt i ljudet, kan detta ha något samband? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 30 Apr 2012, 17:39 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
emaushenric wrote: Igår efter att jag spelat på den i nån timme så tyckte jag att det lät som att det blev en lätt chorus-effekt i ljudet, kan detta ha något samband? Jag har inte blekaste aning om vad du har gjort med den så jag ids ens spekulera. |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 13:31 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Jag hade den på i går i ca 1,5 timme i standbyläge (ingen högspänning på) och då blev nättrafon rätt varm då med, inte brännhet men precis under gränsen till het eller hur man ska säga. Mätte upp glöden nu precis i säkringshållaren och det visar 7.65A på multimetern. Säkringen som sitter i är på 15A. Det sitter 4st EL34or och 8st 12ax7 i den, vilket borde dra 8,4A? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 01 May 2012, 14:20 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
15A säkring betyder inet at du kan dra 15A från lindningen, den skall lösa ut vid direkt kortslutning medelst jränvägräls och inte lösa ut pga strömrusning vid tillslag. 8.4A stämmer men vad har du för spänning i väggen och vilkne spänning är nättrafons primär kopplad för? Den bör inte bli het av bara glöden... Å andra sidan: lindningarnas temperatur skall inte överstiga rumstemperaturen med mer än ca 50C. Går att räkna ut lindningens temperatur genom mätning av primärlindningens resistans i kall tillstånd och sedan het. |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 14:34 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
VacuumVoodoo wrote: 15A säkring betyder inet at du kan dra 15A från lindningen, den skall lösa ut vid direkt kortslutning medelst jränvägräls och inte lösa ut pga strömrusning vid tillslag. 8.4A stämmer men vad har du för spänning i väggen och vilkne spänning är nättrafons primär kopplad för? Den bör inte bli het av bara glöden... Å andra sidan: lindningarnas temperatur skall inte överstiga rumstemperaturen med mer än ca 50C. Går att räkna ut lindningens temperatur genom mätning av primärlindningens resistans i kall tillstånd och sedan het. Jag har 231V i väggen och kör på 250V tappen. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 01 May 2012, 14:44 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Och varför denna svältdiet för glödspiralerna? |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 14:50 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
VacuumVoodoo wrote: Och varför denna svältdiet för glödspiralerna? För att få ner B+ lite På 220V-tappen så ligger glöden på 6,3V vilket med största sannolikhet är att föredra om man vill vara snäll mot rören kan jag tänka Kan trafon alstra mer värme om man kör den på 250V tappen? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 01 May 2012, 15:21 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Tänk ut detta själv. Du skall forfarande leverera lika mycket effekt men kör på primärlindning med högre resistans och drar ut mera ström från den nu lägre B+ spänningen. |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 15:34 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
VacuumVoodoo wrote: Tänk ut detta själv. Du skall forfarande leverera lika mycket effekt men kör på primärlindning med högre resistans och drar ut mera ström från den nu lägre B+ spänningen. Ja, då blir det varmare Tack ska du ha för hjälpen! Om du ska på mässan i helgen så kanske vi ses där |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 01 May 2012, 16:24 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Jag skall nog gå dit i rent socialt syfte. Ställer inte ut själv. Long story... |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 16:34 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
VacuumVoodoo wrote: Jag skall nog gå dit i rent socialt syfte. Ställer inte ut själv. Long story... Ok! Ja, men då kanske vi ses endå då Fast jag måste säga att jag är väldigt intresserad av att testa någon av dina skapelser |
|
| Author: | emaushenric [ 01 May 2012, 23:44 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Den blir rätt het fortfarande fast jag kör på 220V-tappen Jag har petat i en liten trafo nu för att driva relän, optosar och lysdioder, även om inte det är stora boven så lär ju det inte bli sämre av att avlasta biaslindningen lite, har inte kollat värmen efter det. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 02 May 2012, 00:52 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Då återstår bara att mäta temperaturöknngen hos primärlindningen, den ligger alltid närmast kärnan och blir varmast av alla. Här beskrivs hur man gör genom mätning av lindningens resistans i kall respektive fullt uppvärmd tillstånd. http://www.altronics.com.au/download/Da ... ormers.PDF Mätningen görs givetvis med nätspänningen frånkopplad. |
|
| Author: | emaushenric [ 02 May 2012, 02:26 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Jag ska försöka mig på att mäta temperaturökningen imorn. Mätte glöden med switchen på 220V (vilket jag kör på nu) och den äter 8,4A vilket är helt i sin ordning. Jag har haft den i standby-läge (ingen högspänning) i ca 2 timmar nu och nättrafon blir fortfarande het Finns det någon logisk gissning på vad som kan orsaka värmen? |
|
| Author: | Mrcool [ 02 May 2012, 07:33 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
emaushenric wrote: Jag ska försöka mig på att mäta temperaturökningen imorn. Mätte glöden med switchen på 220V (vilket jag kör på nu) och den äter 8,4A vilket är helt i sin ordning. Jag har haft den i standby-läge (ingen högspänning) i ca 2 timmar nu och nättrafon blir fortfarande het Finns det någon logisk gissning på vad som kan orsaka värmen? Har du någon annan lindning som är ikopplad, prova att lyfta på alla lindningar förutom glödenl, eller varför inte även utan glöd, bara för att se om den fortfarande går varm utan belastning skall den inte gå varm, du kan ha fått ett fel påi lindningarna som gör att den går varm. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 02 May 2012, 08:40 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
emaushenric wrote: Jag har haft den i standby-läge (ingen högspänning) i ca 2 timmar nu och nättrafon blir fortfarande het Finns det någon logisk gissning på vad som kan orsaka värmen? |
|
| Author: | emaushenric [ 02 May 2012, 17:53 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Nu har jag tagit ur glödens säkring och lött bort biastappen från kortet, sekundärsidan bortkopplad helt enkelt och haft den ikopplad i ca 3 timmar. Den är nu minst lika varm som nättrafon blir när den blir som varmast i mina andra Laney PA's efter några timmars spelande på idiotvolym. Detta borde betyda att den är kass va? |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 02 May 2012, 18:09 ] |
| Post subject: | Re: Nättrafon blir het |
Yepp, tyvärr ser det inte bra ut. De där brukar vara ordentligt impregnerade så det är ett helvete att linda om. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|