| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Pinne 6 på EL34 https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72103 |
Page 1 of 1 |
| Author: | David Wikström [ 28 Apr 2012, 23:28 ] |
| Post subject: | Pinne 6 på EL34 |
Används inte.. men om den mot förmodan finns då? Har ett par Ruby Tubes EL34or här märkta EL34B STR, vad alla de bokstäverna nu står för?? Hur som helst så har de 8 pinnar. Sjätte pinnen som brukar vara borta på de vanligaste EL34or finns alltså där. Är den inte kopplad till något i röret då eller? För pinne 6 på sockeln har nämligen använts till att löda i. Det hade ju varit tråkigt ifall någonting tutade upp i pinne 6 som inte ska vara där.. |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 29 Apr 2012, 09:42 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
På den gamla goda tiden, när det inte var rysk roulette att handla rör, betydde STR: Special Test Request, följt av några siffror som hänvisade till testspecifikationen. Det var alltså selektering med snäv tolerans på en eller några parametrar, t.ex. låg mikrofoni. Detta gjordes under eller efter den normala slutkontrollen beroende på vad selekteringen avsåg. Vad STR och siffrorna betyder idag är oklart...oavsett vad reklamtexten säger. |
|
| Author: | David Wikström [ 29 Apr 2012, 10:02 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
OK. Då vet jag det. Tack. Har du något svar på själva frågan också så hade jag varit väldigt tacksam? |
|
| Author: | Sustain [ 29 Apr 2012, 10:22 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
Enligt spec SKA inte pin 6 vara ansluten, men som Aleks säger så kan man ju inte vara säker. Det vore dock helt idiotiskt att ansluta något till den. Att pinnen sitter där är annars en fördel för att röret ska sitta bättre i rörhållaren. Titta in i röret och kolla om det går att se ifall det finns någon tråd ansluten till pinnen, det bör gå att se. |
|
| Author: | David Wikström [ 29 Apr 2012, 10:40 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
Det är lite knepigt att se, men jag skulle gissa att det ser ut som att pinne 6 sticker iväg i en pinne i röret som inte sitter i något.. |
|
| Author: | bb5000 [ 29 Apr 2012, 10:50 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6 |
|
| Author: | David Wikström [ 29 Apr 2012, 11:36 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
bb5000 wrote: hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6 Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret. |
|
| Author: | bb5000 [ 29 Apr 2012, 16:23 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
David Wikström wrote: bb5000 wrote: hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6 Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret. Om pin6 används i serietillverkade stärkare så kanske det är olämpligt men ändå rätt riskfritt. |
|
| Author: | David Wikström [ 29 Apr 2012, 16:31 ] |
| Post subject: | Re: Pinne 6 på EL34 |
Jaha, det finns stärkare som använder pin6 med EL34? Hur som helst så körde jag med dessa rör med 8 pinnar och det funkade utmärkt, trots att pin6 använts som lödstöd på sockeln i förstärkaren. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|