Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72082
Page 1 of 1

Author:  anttilop [ 28 Apr 2012, 11:06 ]
Post subject:  Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?

Jag har tänkte spela på gatorna i sommar. Och tänker använda mig av en växelriktare från dc til ac alltså...
den här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-712-04&toc=0
Sedan ska jag koppla den till ett bilbatteri. Men så såg jag i manualen för växelriktaren att man kunde koppla den till jord.. och då blev jag fundersam och ringde även elfa. De sa att jag bör veta en del om det jag ska koppla in. Hur den apparaten är jordad.. Det har jag ingen aning om... Det är en Dynacord Twen II 70 talare.. Ja vet att någon här på ljudbojen hade kolla på den..

Så frågan är måste jag ha jord till växelriktaren om jag ska köra en rörstärkare Dynacord twen II med bilbatteri?

tacksam om någon som kan lite mer om ellära kan svara på denna fråga..
:)

Author:  Mrcool [ 28 Apr 2012, 13:44 ]
Post subject:  Re: Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?

anttilop wrote:
Jag har tänkte spela på gatorna i sommar. Och tänker använda mig av en växelriktare från dc til ac alltså...
den här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-712-04&toc=0
Sedan ska jag koppla den till ett bilbatteri. Men så såg jag i manualen för växelriktaren att man kunde koppla den till jord.. och då blev jag fundersam och ringde även elfa. De sa att jag bör veta en del om det jag ska koppla in. Hur den apparaten är jordad.. Det har jag ingen aning om... Det är en Dynacord Twen II 70 talare.. Ja vet att någon här på ljudbojen hade kolla på den..

Så frågan är måste jag ha jord till växelriktaren om jag ska köra en rörstärkare Dynacord twen II med bilbatteri?

tacksam om någon som kan lite mer om ellära kan svara på denna fråga..
:)


Kan aldrig tänka mig att du behöver jorda ett system som du matar med 12VDC. Kopplar du in din förstärkare till denna omvandlare så har ju den inte någon kontakt med jord (elnätets jord), men om du däremot tar den från ett bilbatteri som laddas med en laddare som är kopplad till elnätet då kanske du bör koppla in jorden från förstärkaren till elnätets jord ser dock inte riktigt vitsen med det, verkar vara krångligt och kan dessutom vara farligt om man börjar koppla utan att veta vad man gör.

Koppla du in din förstärkare till växelriktaren spela och njut, jord har du fullt med på marken du står på.

Author:  David Wikström [ 29 Apr 2012, 01:24 ]
Post subject:  Re: Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?

Mrcool wrote:
ett bilbatteri som laddas med en laddare som är kopplad till elnätet då kanske du bör koppla in jorden från förstärkaren till elnätets jord

Nu ska inte jag vara den som är den som är den, men om man har möjlighet till att koppla bilbatteriet till en laddare så kan man väl koppla in stärkaren direkt i vägguttaget istället? :oops:

Author:  Mrcool [ 29 Apr 2012, 11:04 ]
Post subject:  Re: Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?

David Wikström wrote:
Mrcool wrote:
ett bilbatteri som laddas med en laddare som är kopplad till elnätet då kanske du bör koppla in jorden från förstärkaren till elnätets jord

Nu ska inte jag vara den som är den som är den, men om man har möjlighet till att koppla bilbatteriet till en laddare så kan man väl koppla in stärkaren direkt i vägguttaget istället? :oops:


Absolut jag menade bara att då kan det vara ide att koppla den till nätjord.

Author:  anttilop [ 01 May 2012, 22:17 ]
Post subject:  Re: Rörförstärkare koppla till bilbatteri - jord?

ok. tack för svar! ska inte koppla den till laddare när ja använder den... bara när ja ska ladda o då har ja inte stärkaren inkopplad.. följer logiken.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/