View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:33



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vad göra åt loopen i Peavey 5150? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Jag köpte mig en Peavey 5150-combo för ett litet tag sedan och upptäckte snabbt att loopen verkar vara feldesignad. Det läcker till slutsteget även när det inte kommer nån signal till returen, det påverkar självklart ljudet när loopen används. Upptäckte det med en Nova System inställd på "tuner mute" och verifierade problemet genom att dra ur sladden från Novans utgång.
Nån som har koll på schemat på en dylik förstärkare och kan förklara varför den beter sig på detta sätt? Vore trevligt om det går att åtgärda hyfsat enkelt och billigt.


28 Apr 2012, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Menar du att även ifall man sluter loopen så kommer man höra vad man spelar i högtalarna?
Måste testa det på repet idag på min, fast jag har toppen.

_________________
David


28 Apr 2012, 09:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Jag chansar på att det är överblödning. DVS signalen hoppar från en komponent till en annan genom luften......tror det är loopröret som är boven där send och return steget är i samma flaska...........

_________________
Johan Hansson


28 Apr 2012, 20:22
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Låter rimligt för en lekman som mig. Är det nåt man kan göra nåt åt utan att fullständigt massakrera förstärkaren?


28 Apr 2012, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Nu glömde jag testa det där ändå idag.. :oops:

_________________
David


28 Apr 2012, 20:56
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Har testrattat lite mer själv och kommit fram till att den signal som läcker påverkas väldigt lite av mastervolymen, med mastern på max är det volymmässigt som att ha mastern på ettan när loopen inte är mutad. Det som däremot händer är att ljudet går från att ha varit extremt basigt och diskantfattigt till att bli mer och mer diskantigt ju högre man vrider upp mastern.
Kan tänka mig att detta fenomen förklarar min känsla av att det (när man lirar med effekterna på i loopen) påverkar tonen gradvis mindre ju högre man spelar. Lite bökigt är det då jag mest använder förstärkaren hemma och således lirar på låg volym.


29 Apr 2012, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Inte konstigt att inte jag har hört det då, för fan vad vi lirar starkt. Alla andra banden pikar oss för hur starkt vi spelar, men vadå, stärkarna låter ju som bäst när de får arbeta lite och dessutom behövs det för att spela ikapp en trummis som fetmatar till stora trumset med 26"-kagge liksom! :twisted:

..men nu har basisten börja använda hörselskydd åtminstone. Kanske dags att göra det när man är 37 bast..? :wink:

_________________
David


29 Apr 2012, 10:19
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Re: Vad göra åt loopen i Peavey 5150?
Kan uppa denna tråden då jag efter ett tag fick ordning på prylarna. Det var helt enkelt så att jag behövda skruva upp outputen från Nova Systemet till max så kom all förlorad volym och "balls" tillbaks, gissar på att det är en hederlig pedal- vs linjenivå problematik.


30 Jun 2012, 10:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.