Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

SFSR -76 och BFSR -65 funderingar
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72057
Page 1 of 1

Author:  Shuffle [ 27 Apr 2012, 13:40 ]
Post subject:  SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

I BF:n sitter det 25-25/25V som far iväg till vibkanalen och rev.

Image

I den av Tiptop BF:ade SF:n sitter en 25/25V i motsvarande pos.
Är det en modifikation eller skillnad i konstruktion, och varför?

Image

Ytterligare skillnad finns i biaskretsen där BF har en 50/50V och SF två 80/75V, vadan detta?

Kul om någon här kan utbilda mig lite!

/Janne P

Author:  Amp Healer [ 27 Apr 2012, 14:59 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Hej Janne!

Om det är en 76:a så finns det betydligt större skillnder i stärkan än värdena på E-kondingar,,,
För dessa är på 70 Watt och har UL koppling på OT:n, har master, som egentligen inte spelar någon roll om går in o "rättar till lite"
http://www.webphix.com/schematic%20heav ... tr_rev.pdf

Master på dessa SF stärkarna, är något jag personligen föredar, då man kan ställa sweet spoten i preampen utan det blir skit högt.
Många är dessvärre övertygade om att det handra om slutrörsdist när man drar upp volymen högre än ca 7:an, det är det förvisso, men det är även preampen som får börja jobba, varför i många fall just en bra master räcker för dom flesta.

Är bilderna tagna från stärkan du undrar om?

För det ser mer ut som orginal fender där den avsaknade kondingen har med reverbet att göra o inte tremolot.

2X80uf är inte orginal och brukar sitta i Tvin annas.
BF hade 50uF (volten spelar ingen roll egentligen) och SF gick man upp till 70 eller 80uF beronde på modell, denna ökning ger en stabilare bias, som kan påverka ljudet beronde på om man spelar rätt högt.

Author:  Shuffle [ 27 Apr 2012, 15:19 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Hej och tack!

Enligt potar så är den från -76, är på 45W, med mastern bortmeckad.
Båda bilderna är från stärkarna i fråga, ligger här på golvet! :)

Jag var lite otydlig, jag menade att den ena går till vibkanalens förstegsrör och den andra till reverbdrivern.

Author:  Sustain [ 27 Apr 2012, 16:23 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Dubbelkondingen i BF är i SF två enkelkondingar. Den andra tror jag sitter mot bakpanelen.

Och 70-wattarna kom 1977 såvitt jag vet.
Men jag håller med Owe om masternojan. Bara dumheter att ta bort den, tycker jag.

Author:  Amp Healer [ 27 Apr 2012, 16:30 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Sustain wrote:
Dubbelkondingen i BF är i SF två enkelkondingar. Den andra tror jag sitter mot bakpanelen.

Och 70-wattarna kom 1977 såvitt jag vet.
Men jag håller med Owe om masternojan. Bara dumheter att ta bort den, tycker jag.


Jag gick efter schemat, där står det 76-80
http://www.webphix.com/schematic%20heav ... tr_rev.pdf

Author:  Amp Healer [ 27 Apr 2012, 16:41 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Shuffle wrote:
Hej och tack!

Enligt potar så är den från -76, är på 45W, med mastern bortmeckad.
Båda bilderna är från stärkarna i fråga, ligger här på golvet! :)

Jag var lite otydlig, jag menade att den ena går till vibkanalens förstegsrör och den andra till reverbdrivern.


Okej så du menar att du har två stärkare och jämför ?

Bilden på SF så är det det ingen konding över katoden på reverbet, antar man inte brydde sig så mycket om detta vid ombyggnaden, vilket är okej, då det inte är reverbet som gör några större skillnader mellan SF o BF.
För övrigt så ser allt på SF bilden orginal ut, dessa vita kondingar är orginal.

Personligen hade satt tillbaka mastern och ändrat BF modden lite, eftersom BF när man gasar på lite gärna fiser på sig i basen och jag har aldrig förstått mig på detta med BF modda och även bygga med det negativa när det inte behövs :wink:

Author:  Shuffle [ 27 Apr 2012, 17:09 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Tackar för svar!

En liten bild på båda nassarna! :)
SF:en har jag haft i säkert 15 år, BF:n är inköpt av ett band jag spelar med.
Image

Jag ska byta lytarna i i båda då flera har bubblor och sannolikt inte är värst krya, BF:en låter dessutom "BzzzzzZZZZ-POP" när den varit påslagen en stund.
TAD har dubbelvarianten, 25-25/25V så det blir beställning från dom. PS kommer också få nytt.

Author:  Svullo [ 27 Apr 2012, 17:23 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Trevliga bilder! Du är medveten om att BF:en förmodligen har lite förhöjda spänningar va? Tänker då på Hagströmtrafon som sitter där. Både B+ och glöden brukar ligga i överkant med den trafon.

Jag vill ha din trafo från SF:en.. :wink: fyller år snart..

Author:  Shuffle [ 27 Apr 2012, 18:15 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Jag har tänk mäta upp den när jag fått den sluta leva rövare, så får man se vart spänningarna hamnar!

Och grattis i förskott! Blir den över så är den din!!! :)

Author:  Amp Healer [ 27 Apr 2012, 19:13 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Shuffle wrote:
Tackar för svar!

En liten bild på båda nassarna! :)
SF:en har jag haft i säkert 15 år, BF:n är inköpt av ett band jag spelar med.

Jag ska byta lytarna i i båda då flera har bubblor och sannolikt inte är värst krya, BF:en låter dessutom "BzzzzzZZZZ-POP" när den varit påslagen en stund.
TAD har dubbelvarianten, 25-25/25V så det blir beställning från dom. PS kommer också få nytt.


Din SF ser ut som man gjort mer än BF:mod på, normal kanalen EQ har man bytt kondingar på.

Angånde din BF och katode kondingarna 2X25 uF/25V, så är det inte säkert du behöver byta dessa, det är inga höga spänningar på dssa så slitaget blir inte så stort(till skillnad mot dom i nätdelen), så löd loss jorden och mät.


"BzzzzzZZZZ-POP" verkar mer troligt att det handlar om dina kolmassamotstånd eller oxsid i rörsocklar.

Author:  Shuffle [ 27 Apr 2012, 20:24 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Ja det sitter 2 ,033mfd på normalen, en grej Tipttop gjorde, det låter helt ok men jag använder ändå vibkanalen! 8)

Har funderat på detta med mastern, men mer än funderingar har det hittills inte blivit!

Lödstation startad, ska kolla kondingarna!
Men oljudet den har för sig... inget motstånd ser bränt ut, inga tecken på arcing i nån sockel...
Det kommer "BzzzzzZZZZ-POP", sedan ok ca 10sek, "BzzzzzZZZZ-POP" igen osv.

Jag byter dåliga kondingar, testar igen och håller tummarna! :)

Author:  Amp Healer [ 27 Apr 2012, 21:53 ]
Post subject:  Re: SFSR -76 och BFSR -65 funderingar

Shuffle wrote:
Ja det sitter 2 ,033mfd på normalen, en grej Tipttop gjorde, det låter helt ok men jag använder ändå vibkanalen! 8)

Har funderat på detta med mastern, men mer än funderingar har det hittills inte blivit!

Lödstation startad, ska kolla kondingarna!
Men oljudet den har för sig... inget motstånd ser bränt ut, inga tecken på arcing i nån sockel...
Det kommer "BzzzzzZZZZ-POP", sedan ok ca 10sek, "BzzzzzZZZZ-POP" igen osv.

Jag byter dåliga kondingar, testar igen och håller tummarna! :)


Nä jag misstror inte att det låter bra,,,visste inte hur mycket insatt du var o om du visste om det.

En master är bra, men man behöver ju inte göra den exakt som Fender gjorde :wink:

Har svårt att tro någon katode konding skulle vara roten till det du hör,,,,men när det gäller rörstärkare så slutar man aldrig förvånas.
Att inte "se" något på dina motstånd, säger inget när det gäller kolmassa, dessa har ett eget liv :)

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/