View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 18:02

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Ändra NFB resistorn vid sänkning av B+ "PowerScaling" 
Author Message

Post Ändra NFB resistorn vid sänkning av B+ "PowerScaling"
Har en typ av PowerScaling där jag enbart reglerar B+ till slutrören, har även en Mastervolym (PowerControl) för att anpassa signalnivån in till slutrören.
Har inte haft NFB och Presence tidigar utan byggt in det nu i dagarna, noterade en sak som jag inte har tänkt på tidigare, Man måste ju kanske även ändra NFB resistorvärdet när man sänker B+ och drar ner Mastervoymen, det kanske räcker att ha 3 värden på NFB resistorn, ex.
R1 vid B+ 100%
R2 vid B+ 75%
R3 vid B+ 50%

Är det någon som har noterat / tänkt på detta ?

24 Apr 2012, 21:28
Profile

Post Re: Ändra NFB resistorn vid sänkning av B+ "PowerScaling"
Gjorde lite mätningar samt lyssningstester vid sänkning av B+.

Vid full Master/B+ så har jag hittat ett läge som känns bra och det var med NFB resitorn på 130k, mätte då signal nivån ut från PI'n med ca: 1,5 ggr lägre nivå med NFB inkopplad.

Gjorde samma sak med ca halv MasterVolym/B+ (lyssnade och mätte) resistorn hamnade då på ca 80k, ytterliggare sänkning av MasterVolym/B+ (lnågot högre än sovrums volym), då hamnade resistorn på ca 6k.
Jag mäte upp så att slutsteget distade på liknande sätt vid alla 3 mätningar sedan justerade jag in NFB resistorn så att nivå ut från PI'n höll sig 1,5ggr lägre med NFB inkopplad.
Som mitt tinitus skadade öra uppfattade det hela så tyckte jag att presence funktionen höll samma känsla på dom 3 olika ljudnivåerna, och även att slutsteget fick en liknande mellanregister höjning samt fastare distortion.

Jag kommer att köra så här och se hur det verkar, som det är nu kan jag spela på olika volymer och ändå få slutsteget att kännas och låta som om det jobbar för fullt.

schema: http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

25 Apr 2012, 20:13
Profile

Intressant lösning. Tror du gör helt rätt som använder örat för att hitta rätt värden. Man kan ju också tänka sig nfb på en pot.
/Gunnar

26 Apr 2012, 08:25
Profile

Izzy wrote:
Intressant lösning. Tror du gör helt rätt som använder örat för att hitta rätt värden. Man kan ju också tänka sig nfb på en pot.
/Gunnar

Japp har tänkt på det oxå, tror det blir en pot och resistor i serie. Resistorn på ca 4k och potten kanske på 470K log, då finns möjligheten att ta bort NFB ur kretsen, kör man med log pot så borde det intressanta området upp till 150k vara relativt lätt att ratta in (tror jag)

26 Apr 2012, 11:31
Profile

Jag tycker detta var intressant, fast jag är inte så säker på att det är ändringen av B+ som gör behovet av ändra NFB resitorn utan mer pga att du har en post-master.

Det har ju varit uppe flera gånger detta med post-master och dom som satt in sådan i stärkare med feedbak, har ju inte alltid varit 100% nöjda pga att tonen förändras vid lägre inställningar.

Men tar man en stärkare utan feedbak så funkar den hur bra som helst (ja allt är ju relativt ;) )

Jag har menat att ska man ha en post-master i en stärkare med feedback, så borde man ha en trippel pot (var man nu hittar dessa )master, där ena potten just justerar feedbaken samtidigt som man sänker eller ökar mastern.

27 Apr 2012, 13:12
Profile

Håller med om att MV inuti en global återkoppling är kaka på kaka, man kan lika väl använda själva återkopplingen som MV.
Annars är det som Owe säger, man skall ha en sådan här:

Image

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Apr 2012, 13:46
Profile WWW

Komplettering: Jag powerscalade nyligen en Soldano SLO 100 och noterade då, lite oväntat, att skalningen inte påverkade prescense-funktionen särskilt mkt (inte heller depth-kontrollen som jag också hade satt in). Nu satte jag inte in någon ppimv utan vi nöjde oss med det pre-masters som redan finns i den stärkaren.
Det är nog rätt tänkt att sänkningen av B+ inte i sig ger ett behov av att justera i nfb-kresten. Men en annan aspekt är ljudupplevelsen - det kan finnas behov av en slags loudness-funktion när man skalar ned och sänker volymen, dvs. att skjuta på lite mer diskant och botten. Och det skulle ju kunna göras genom att sänka värdet på nfb-motståndet. Men behovet kommer i så fall mer av hur du upplever ljud/frekvenser lägre volym än att sänkningen av B+ påverkar nfb i sig.
Om ni är med på hur jag menar.
/Gunnar

27 Apr 2012, 13:55
Profile

Håller med er hellt och hållet, när jag sänker B+ så behövs inte NFB resitorn ändras men med sänkning av B+ för att bibehålla en nogorlunda liknade karaktär på slutsteget så behöver jag använda mig mastervolymen.

Jag gör så här när jag vill spela med lägre ljudnivå, först drar jag ner Mastern till den ljudnivå som känns bra vid det aktuella tillfället, sedan minskar jag B+ för att få slutsteget att dista/komprimera på ett snarlikt sätt som vid fulla spjäll, oftast får jag sedan öka på mastern och eventuellt B+ för att hamna rätt.
Och nu kom den sista modden in med reglerbart NFB motstånd, efter att hamnat rätt i ljudnivå så reglerar jag NFB'n så att Presence kontroll känns vettig (på liknande sätt som vid fulla spjäll).
Om detta är optimalt vet jag inte men det verkar känns bra för mig.

Sen har vi ju den stora saken att ett ljud vid en viss nivå aldrig låter lika när ljud nivån höjs/sänks, det är väl där vårat lilla öra kommer in i bilden.
Har man dessutom som jag har Tinitus och en bullerskada med deffekt upptagnings förmåga av frekvenser runt 4kHz och uppåt så är man väl inte den mest kompetenta ljud analytikern. Men vad spelar det för roll huvudsaken är att man får tycka och prova och vara en liten nörd inom gitarrljudets stora värld.

27 Apr 2012, 17:42
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]