| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Koppling som förvillar mig? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=72017 |
Page 1 of 1 |
| Author: | David Wikström [ 26 Apr 2012, 15:38 ] |
| Post subject: | Koppling som förvillar mig? |
Har en gammal AC50 på bänken som måste vara från 60-talet. Jag blir så komfunderad på när jag tittar på hur utgångstransformatorn är kopplad. "C" på trafot är dragen till 8 ohm på switchen på baksidan av stärkaren. "8" är dragen till 16 ohm på switchen och "15" till jord. Det syns att ingen varit där och kopplat om så frågan är: Har det varit felkopplat hela tiden, eller är det jag som missuppfattat hur man kopplar in ett utgångtrafo? Jag mäter följande resistans mellan tapparna: C-8 = 0,8 ohm C-15 = 1 ohm 8-15 = 0,5 ohm |
|
| Author: | Sustain [ 26 Apr 2012, 17:01 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Det verkar ju knasigt det där. Då blir inte 8 ohms-tappen 8 ohm heller, utan 2, tror jag. Kan ju var det som är meningen, men det känns lite långsökt. Särskilt som det är kopplat till fel utgångar också. På det där viset blir det 2 ohm på 16-utgången och 16 ohm på 8-utgången. Synnerligen förvirrande... Annars spelar det väl inte så stor roll hur man vänder steken, eftersom det inte finns någon motkoppling från utgången. Har förstärkaren rör- eller kisellikriktare? Jag råkar ha en av varje som jag kan titta i. |
|
| Author: | David Wikström [ 26 Apr 2012, 18:53 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Så visst borde jag väl koppla "C" till jord och 8 till 8 och 15 till 16 rent logiskt? Kisellikriktare, var är det? Den har vad jag skulle kalla diodlikriktare. De ser ganska roliga ut också. Som gamla germaniumtrastistorer fast axiella. Kromade alltså. |
|
| Author: | Sustain [ 26 Apr 2012, 21:31 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Jag har just kollat i min, och det enda man kan utgå ifrån är färgerna på kablarna från transformatorn. De är svart, brun och grön vilket stämmer med uppgifter jag hittat. Svart ska vara 0 och den är i min kopplad till jord. Brun ska vara 8 ohm och grön 15, men de är kopplade till fel stift på impedansväljaren. Så jag vet inte. Det förekommer ju olika transformatorfabrikat i dessa förstärkare, och jag vet inte om man kan vara säker på att alla har använt samma färgkoder. När jag väl får fart på förstärkaren i fråga så ska jag kolla upp det där ordentligt. Att resistansmäta är för osäkert när det är så låga värden. Har din transformator märkta utgångar? Diod är en funktion som även gäller rör. Ett vanligt likritktarrör är funktionsmässigt en dubbeldiod. Du har kiseldioder, men det förekommer även dioder och likriktare i andra material, som Selen och Germanium. |
|
| Author: | David Wikström [ 26 Apr 2012, 23:24 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Mina färger är detsamma. Svart, brun och grön. De är märkta C för svart, 8 för brun och 15 för grön, och går som sagt också till helt fel stift på impedansväljaren.(I alla fall enligt vad jag anser vara logiskt). Då är frågan om man ska våga lite på sig själv och lägga rätt allt? Men och andra sidan om din också är fel, så kanske det faktiskt är rätt ändå? |
|
| Author: | Amp Healer [ 27 Apr 2012, 01:45 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Jag förstår inte ricktigt, varför kollar du inte på schemat? När jag kollar på det, så undrar jag om du har missat 470 ohm motståndet som sitter mellan 15ohm tappen till jord, eller är det någon som varit inne o micklat bort det i tron om att det skulle påverka ljudet? |
|
| Author: | David Wikström [ 27 Apr 2012, 09:54 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Nej, 470 ohms motståndet sitter där allt, men vad har det för betydelse? Jag förstår fortfarande inte varför det är kopplat som det är? |
|
| Author: | David Wikström [ 27 Apr 2012, 11:06 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Nu har jag löst gåtan. Lite pinsamt, men jag missade att kablarna gick till en liten sockerbit på vägen till impedansväljaren, och där skiftade alla kablar färg. Grön blev brun, svart blev grön och brun blev svart. Vad schysst av den som gjorde så.. |
|
| Author: | David Wikström [ 27 Apr 2012, 11:54 ] |
| Post subject: | Re: Koppling som förvillar mig? |
Har dock ett annat problem. Mainssäkringen är urtagen och enligt de tre olika scheman jag hittar till AC50 så är det antingen 2A eller 3A. På en bricka med svensk text på stärkaren står det "Säkring 16" vad det nu betyder? 1,6A? Vad säger experterna? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|