View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 14:01



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vad tror ni om dessa siffror? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Vad tror ni om dessa siffror?
Har en Marshall 2061X. Mycket bra stärkare för övrigt.

Testar ett par nya rör i den och trots katodbias, så vill jag kolla bias så det stämmer och så. Mina siffror verkar dock lite crazy??
Den är bestyckad med 2st EL84.

Katodmotståndet är original på 120 ohm, fast innan jag kunde något om sånt här så ökade den lokala förstärkarreparatören det till 154 ohm för att vara exakt.
Utgångstrafots första lindning till V3 är: 160 ohm
Utgångstrafots andra lindning till V4 är: 150 ohm

Spänning på anod = 380V
Spänning över katodmotståndet = 14V
Spänning över första lindningen = 6,2V
Spänning över andra lindningen = 6,44V

Min matte:

Över katodmotståndet: 14 / 380 = 0,0909A * 380 = 34,5 W / 2 = 17,27 W per rör

eller:
Över första lindningen: 6,2 / 160 = 0,03875A * 380 = 14,7 W
Över andra lindningen: 6,44 / 150 = 0,0429A * 380 = 16,3 W

Nu är bara frågan, kan man inte räkna såhär bara för att man kan räkna så på en fixed bias stärkare?

Dock minns jag att någon sa någon gång att det är helt normalt med jättehög bias på dessa stärkare, för när jag kollat bias för på samma sätt förut, så har den även då varit såhär jättehög och inga rör har ju kollapsat trots att jag brukar köra stärkaren rätt hårt.

Vad säger bojarna om detta?

_________________
David


24 Apr 2012, 19:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Quote:
Över katodmotståndet: 14 / 380 = 0,0909A * 380 = 34,5 W / 2 = 17,27 W per rör


Du dividerar Volt/Volt och får Ampere?

Spänningen på anoden skall relateras till katoden inte nollan så du har 380V-14V= 364V

Katodström =14V/160Ohm=87.5mA ger 43.75mA per rör
Effektförlust i anod och skärmgaller: 364V x 43.73mA = 15,925W

I din beräkning med spänningsfall över OT primärlindning skall det också vara 380V-14V

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 Apr 2012, 20:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Sorry, jag skrev fel, men som du ser på mitt resultat så kan ju inte 14/380 bli 0,0909 heller. Uträkningen skulle alltså vara 14/154 och inget annat.

Men OK,
14/154=0,0909
/2=0,04545
*(380-14)366= 16,63W

Men är inte max för ett EL84 14 watt?

_________________
David


24 Apr 2012, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Har testat lite till och kommit fram till följande.
(Jag skriver avrundat, dock miniräknaren räknat exakt)

Test1:
Katodmotstånd, 154 ohm. B+, 380V
14,1/154 = 0,091/2 = 0,045 x (380-14,1) = 16,75 W

Test2:
Katodmotstånd, 220 ohm. B+, 394V
15,6/220 = 0,07/2 = 0,035 x (394-15,6) = 13,4 W

Test3:
Katodmotstånd, 252 ohm. B+, 396V
16,2/252 = 0,064/2 = 0,032 x (396-16,2) = 12,2 W

Högre katodmotstånd sänker visserligen biasen, men anodspänningen blir ju skyhög.
Enligt Philips datablad läser jag:
"Vao Max 550V
Va Max 300V"
Betyder det att anodspänningen kan max vara 300 eller 550 volt?
http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-conte ... s-el84.pdf

Hur som helst, även med 252 ohms katodmotstånd vilket är 132 ohm mer än original i förstärkaren (Original spec. 120 ohm), så är ju biasen fortfarande alldeles för hög. Ska man lägga sig på 70% principen så bör jag ju vara nere på 8,4 watt, vilket skulle betyda att man skulle få slänga i jäkligt mycket katodmotstånd och landa på en overklig anodspänning..?

Vad är det jag missar här, för stärkaren låter ju bra vid dessa värden och den redplatar ju inte?
(Har haft och spelat med stärkaren med liknande värden i minst 5 år)

_________________
David


25 Apr 2012, 11:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Strömmen genom katodresistorn är = anodström + skärmgallerström så den uträknade effektförlusten är också summan av förlusten i anoden och skärmgallret.
Skärmgallret tillåts 2W i förlust.
Mäter du strömmen (spänningsfallet) i utgångstrafons primärlindning så får du fram anodströmmen och kan räkna fram anodförlusten.
Vao max 550V är max tillåten anodspänning på kallt rör dvs ingen när glöden är inte inkopplat.
Va max 300V är gränsen vid normalt bruk.
Vid automatisk bias med katodresistor tillåter man sig att köra rören hårdare eftersom där har man en självreglerande mekanism: högre ström-->högre spänning på katode--->drar ner strömmen--->arbetspunkten stabiliseras.

Det är mao inte helt förbjudet att köra lite över max anodförlust på 12W.

Vill du vara helt säker och trygg i vetskapen att anodplåtarna inte kommer att övergå i flytande tillstånd så har du flera valmöjlighter:
- byt ut EL84 mot 6P14P-EV helst NOS från kalla krigets dagar
- byt mot antingen 6973 eller 7189 rör, en västerländs (USA) variant av förstärkt EL84 med annan pin-out. NOS är skamligt dyra men nyutgåvor från Sovtek och EHX är bara nyproduktion av 6P14P-EV med den alternativa pin-outen.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Apr 2012, 11:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Tack för svaret.
Då undrar jag bara, är anodströmmen samma som det jag räknar ut över katodmotståndet eller något annat?
Vid t.ex. mitt "Test1" där 14,1V över 154 ohm blir 91mA.

Och sen hur jag mäter fram gallerströmmen?
Gallrena går till varsitt 2K7 i serie med varsitt 470K till jord.
I = U/472,7?

Och sen den strömmen gånger B+ = Skärmgallrets effektförlust?

_________________
David


25 Apr 2012, 12:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
Läs noga från början.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Apr 2012, 12:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad tror ni om dessa siffror?
OK, nu är jag med.. tror jag.
Alltså effektförlusten över katodmotståndet minus effektförlusten över primärlindningen är lika med gallerspänningens effektförlust?
Verkar stämma med de 2 watt som du nämner.

Du säger "tillåts 2W i förlust". Kan jag då räkna bort skärmgallereffekten när jag mäter bias, eller ska de vara inräknade?
Eller med andra ord, vilket visar rätt bias. När jag mäter över katodmotståndet eller primärlindningen?
(Fördelen med att mäta över lindningarna är ju att jag kan se varje rör för sig än att räkna ut ett medelvärde som man gör över katodmotståndet)

_________________
David


25 Apr 2012, 13:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.