 |
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
| Author |
Message |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
 insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tjena! Jag klurar på hur man brukar lösa detta problem. Jag bygger en stärkare som ska palla med insignal mellan 0,1-1V. 1-voltarn ligger ju då alltid 10 ggr före 0,1an. När man sedan plockar ut den förstärkta signalen får man välja mellan att ha en väldigt låg fd 0,1V eller en klippt fd 1V. Brukar man lösa detta på något smart vis? Eller brukar man räkna med ett annat omfång på insignalen?
Finns det någon tumregel eller bra lösning eller är det helt enkelt omöjligt? (fast det finns ju uppenbarligen förstärkare som fungerar)
tacksam för svar
|
| 22 Apr 2012, 16:05 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Det absolut vanligaste är väl att man har två ingångsjack. Pluggar man in i den ena blir det raka rör och i den andra så spänningsdelas signalen med ett par resistorer. Det finns även varianter där man i det ena ingångsjacket hoppar över ett förstärkningssteg.
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Apr 2012, 16:25 |
|
 |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tack för tipset! Det är lite så jag har klurat också. Det finns ingen väg att komma undan med ett jack? Hur är det i en klassisk stärkare med bara ett jack. Är det att man får ut mycket lägre signal på den man skickar in låg bara att det är sånt tryck i en sån stärkare så att man aldrig behöver botta ur den?
|
| 22 Apr 2012, 16:34 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
tokfan wrote: Tack för tipset! Det är lite så jag har klurat också. Det finns ingen väg att komma undan med ett jack? Hur är det i en klassisk stärkare med bara ett jack. Är det att man får ut mycket lägre signal på den man skickar in låg bara att det är sånt tryck i en sån stärkare så att man aldrig behöver botta ur den? Enjackstärkare brukar helt enkelt dista mer med högre insignal. Därav brukar de som vill ha riktigt mycket dist köra med hetare mickar i guran. Stärkaren brukar leverera max uteffekt med lägre insignal men med högre så distar den betydligt mer.
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Apr 2012, 17:15 |
|
 |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tackar tackar! Det var precis det svaret jag behövde. Men blir det inte riktig fuldist i slutsteget då? Jag är inte så insatt men tänker att det blir sån dist som man får när man kopplar in gitarren i en stereo eller liknande om den distar massor i slutsteget. Varför jag tänker så har jag inga belägg för, har bara fått för mig det.
|
| 22 Apr 2012, 19:01 |
|
 |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Så som jag ritat upp mitt schema nu så kan man köra in ren 1V signal som går ren genom gainsteget och sedan går att dista skiten ur i slutsteget. Då har ju inte gain-ratten någon funktion alls.
|
| 22 Apr 2012, 19:03 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
tokfan wrote: Tackar tackar! Det var precis det svaret jag behövde. Men blir det inte riktig fuldist i slutsteget då? Jag är inte så insatt men tänker att det blir sån dist som man får när man kopplar in gitarren i en stereo eller liknande om den distar massor i slutsteget. Varför jag tänker så har jag inga belägg för, har bara fått för mig det. I många stärkare brukar det sitta en mastervolym mellan preamp och slutsteg vilket man begränsar insignalen till slusteget med. Många stärkare är ju dock rörbaserade och då låter det intre så illa om slusteget distar massor. Men har man transistorslutsteg ska man nog hålla slutsteget med låg dist och försöka få fram en snygg dist i preampen.
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Apr 2012, 19:15 |
|
 |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
 Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tack igen! Ännu ett perfekt svar! Nu börjar det ordna till sig lite för mig. Jag har klurat mycket på hur allt sånt här hänger ihop. Det blir ju finfint det här!
|
| 22 Apr 2012, 19:23 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |
|