View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 09:28



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Reverb konstruktion... NU MED NYTT SCHEMA.. 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Reverb konstruktion... NU MED NYTT SCHEMA..
Kan man koppla in reverbet på annat sätt än det jag har löst det på. Om möjligt skulle jag villja frigöra ena halvan av PI för att kunna mata in en NFB.signal och få in en Presence kontroll.

http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

Hur fungerar Fenders lösning 10pF/3,3Mohm ?

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


Last edited by Mrcool on 22 Apr 2012, 19:55, edited 1 time in total.



26 Mar 2012, 18:16
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Reverb konstruktion
1. Om du ska mixa blir det nog lite experimenterande för att få till en bra ton. Skit i shelvingfilter till en början, det är bara plåster. Prova att gå ner i mixmotstånd så mycket som möjligt, det kan ge god sonisk utdelning. Om du vill mixa signalerna in i PI, tänk på att ingångsimpedansen är mycket högre än gallerläckorna, pga bootstrappingen, så du har lite större frihet där när det gäller att lasta ner.
Jag skulle prova att mata reverbet direkt från pentodens anod, via, säg, en 560p i serie med ett 470k -1M. Då blir reverbsignalen mer beroende av gitarren än stärkarn sas, och förmodligen mer lättrattad.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


27 Mar 2012, 09:02
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Reverb konstruktion
Jag har ju hållit på och tjorvat en hel del med reverb, om jag nu läser schemat rätt så tar du ut reverbsignalen efter preampen före fasvändaren och sen skickar tillbaka den våta singalen in på fasvändaren. Det som gör mig tveksam är att du bara ett gainsteg som recoverysteg. Av egna erfarenheter så måste man nog med alla tillbuds stående medel maxa ur allt man kan från recoverysteget om man bara har ett gainsteg och i det fallet får man ändå inte ut så mycket reverb om man inte vill tappa allt för mycket i volym genom att dämpa den torra signalen. Fender 3.3M 10pF dämpar väl den torra signalen för att ge plats åt den våta reverbsignalen och sen förstärker man "bägge" signalerna med efterföljande gainsteg.

En tanke som slår mig är att kolla in Fender Prosonic schemat http://ampedia.redbeartrading.com/data/ ... _schem.jpg och kanske reverbet med det som grund det är ju kanske lite åt ditt, dock med två gainsteg i recoverykretsen.

Om jag skulle bygga efter din ritning skulle jag skippa spänningsdelare efter reverbkontrollen eller i alla fall inte köra 470K+470K utan kanske 100K och 1M till jord för att inte tappa onödigt mycket reverbsignal, kanske även ta anod och katodmotståndsvärden Traynors YGM3 med 470K på anoden och 1.5 på katoden för recoverysteget. Sist med detta skulle jag vänta med till jag ser om reverbet funkar hyfsat, så skulle jag ev byta ut 2200pF kondingen före reverbvolymen till 1000pF vilket borde ge ett HP-filter med en brytfrekvens på ca 340Hz, har konstaterat att man absolut inte har nån nytta av frekvenserna under 300Hz i recoverykretsen utan att dom bara ställer till problem med känslighet för vibrationer och störningar.

Annars gör du som jag bygg och testa och se hur det blir, sen får man bygga om och finjustera till man blir nöjd.

Nu får proffsen rätta mig om jag har fel, med detta är de erfarenheter jag skaffat mig genom mitt senaste bygge.


27 Mar 2012, 21:03
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Reverb konstruktion
busse wrote:
Jag har ju hållit på och tjorvat en hel del med reverb, om jag nu läser schemat rätt så tar du ut reverbsignalen efter preampen före fasvändaren och sen skickar tillbaka den våta singalen in på fasvändaren. Det som gör mig tveksam är att du bara ett gainsteg som recoverysteg. Av egna erfarenheter så måste man nog med alla tillbuds stående medel maxa ur allt man kan från recoverysteget om man bara har ett gainsteg och i det fallet får man ändå inte ut så mycket reverb om man inte vill tappa allt för mycket i volym genom att dämpa den torra signalen. Fender 3.3M 10pF dämpar väl den torra signalen för att ge plats åt den våta reverbsignalen och sen förstärker man "bägge" signalerna med efterföljande gainsteg.

En tanke som slår mig är att kolla in Fender Prosonic schemat http://ampedia.redbeartrading.com/data/ ... _schem.jpg och kanske reverbet med det som grund det är ju kanske lite åt ditt, dock med två gainsteg i recoverykretsen.

Om jag skulle bygga efter din ritning skulle jag skippa spänningsdelare efter reverbkontrollen eller i alla fall inte köra 470K+470K utan kanske 100K och 1M till jord för att inte tappa onödigt mycket reverbsignal, kanske även ta anod och katodmotståndsvärden Traynors YGM3 med 470K på anoden och 1.5 på katoden för recoverysteget. Sist med detta skulle jag vänta med till jag ser om reverbet funkar hyfsat, så skulle jag ev byta ut 2200pF kondingen före reverbvolymen till 1000pF vilket borde ge ett HP-filter med en brytfrekvens på ca 340Hz, har konstaterat att man absolut inte har nån nytta av frekvenserna under 300Hz i recoverykretsen utan att dom bara ställer till problem med känslighet för vibrationer och störningar.

Annars gör du som jag bygg och testa och se hur det blir, sen får man bygga om och finjustera till man blir nöjd.

Nu får proffsen rätta mig om jag har fel, med detta är de erfarenheter jag skaffat mig genom mitt senaste bygge.


Det här var mycket matnyttig inf. som jag har reverbet idag så finns det signal så det räcker till och blir över, kan mycket väl tänka mig att det blir annorlunda om jag bygger om det till andra sidan av PI.
Efter att ha spelat en del med förstärkaren så vet jag inte om jag behöver/vill ha NFB och Precens kontroll, men man kommer säkert att ändra sig om en vecka eller två.

Kommer nog att prova och se om det blir bra

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


28 Mar 2012, 18:11
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Reverb konstruktion
Mrcool wrote:
busse wrote:
Jag har ju hållit på och tjorvat en hel del med reverb, om jag nu läser schemat rätt så tar du ut reverbsignalen efter preampen före fasvändaren och sen skickar tillbaka den våta singalen in på fasvändaren. Det som gör mig tveksam är att du bara ett gainsteg som recoverysteg. Av egna erfarenheter så måste man nog med alla tillbuds stående medel maxa ur allt man kan från recoverysteget om man bara har ett gainsteg och i det fallet får man ändå inte ut så mycket reverb om man inte vill tappa allt för mycket i volym genom att dämpa den torra signalen. Fender 3.3M 10pF dämpar väl den torra signalen för att ge plats åt den våta reverbsignalen och sen förstärker man "bägge" signalerna med efterföljande gainsteg.

En tanke som slår mig är att kolla in Fender Prosonic schemat http://ampedia.redbeartrading.com/data/ ... _schem.jpg och kanske reverbet med det som grund det är ju kanske lite åt ditt, dock med två gainsteg i recoverykretsen.

Om jag skulle bygga efter din ritning skulle jag skippa spänningsdelare efter reverbkontrollen eller i alla fall inte köra 470K+470K utan kanske 100K och 1M till jord för att inte tappa onödigt mycket reverbsignal, kanske även ta anod och katodmotståndsvärden Traynors YGM3 med 470K på anoden och 1.5 på katoden för recoverysteget. Sist med detta skulle jag vänta med till jag ser om reverbet funkar hyfsat, så skulle jag ev byta ut 2200pF kondingen före reverbvolymen till 1000pF vilket borde ge ett HP-filter med en brytfrekvens på ca 340Hz, har konstaterat att man absolut inte har nån nytta av frekvenserna under 300Hz i recoverykretsen utan att dom bara ställer till problem med känslighet för vibrationer och störningar.

Annars gör du som jag bygg och testa och se hur det blir, sen får man bygga om och finjustera till man blir nöjd.

Nu får proffsen rätta mig om jag har fel, med detta är de erfarenheter jag skaffat mig genom mitt senaste bygge.


Det här var mycket matnyttig inf. som jag har reverbet idag så finns det signal så det räcker till och blir över, kan mycket väl tänka mig att det blir annorlunda om jag bygger om det till andra sidan av PI.
Efter att ha spelat en del med förstärkaren så vet jag inte om jag behöver/vill ha NFB och Precens kontroll, men man kommer säkert att ändra sig om en vecka eller två.

Kommer nog att prova och se om det blir bra


Bara för att vara nyfiken, men hur har du kopplat reverbet idag?


28 Mar 2012, 19:15
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Reverb konstruktion
Quote:
Bara för att vara nyfiken, men hur har du kopplat reverbet idag?


Som på schemat

http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


29 Mar 2012, 09:28
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Reverb konstruktion... NU MED NYTT SCHEMA..
Nu har jag byggt om förstärkaren så att jag har fått en fungerande Presence kontroll och reverben går in på sammas sida av PI'n som signalen från försteget. Jag fick byte ut drive rört mot ett 12AX7 istället för ett 12AT7 för att få tillräckligt med signal, tog även bort delning 470k/470k efter recovery steget som du föreslog "busse".

Satte feedbck resistorn 40k i serie med en pot på 200k för att kunna ändra den negativa feedbacl signalen.

Nya schemat: http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG
Gammla schemat: http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... om_old.JPG

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


22 Apr 2012, 19:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.