| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Reglera Anodspänning för att spela lägre. Schema hittad https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71744 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Mrcool [ 18 Apr 2012, 16:45 ] |
| Post subject: | Reglera Anodspänning för att spela lägre. Schema hittad |
Jag har en förstärkare med EL84 som har katodbias, till den har jag kopplat in en reglering av Anodspänning för slutrören samt satt in en Mastervolym efter PI'n. Detta koncept fungerar mycket bra tycker jag. Funderar på att göra samma sak med en förstärkare som har fast bias hur skall man tänka då, blir det att ändra biasen efter den andspänning man har, ex. För B+ 350V så är biasen 50mA (EL34) och vid B+200V blir den 87,5mA. Räknar man alltid ut biasen för Max disapation (25 watt EL34). Vill man då spela lägre så kommer ju biasen att bli skyhög eller är jag ute och cyklar (Vid B+50V blir 350mA) |
|
| Author: | Amp Healer [ 18 Apr 2012, 19:30 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Jepp, det blir den Hur har du tänkt styra B- ? Efter ha labbar en del med PS och med "tracking", så tänker jag nästa gång jag bygger en stärkare till mig själv som har PS, så kommer jag istället ha en 6 lägesbrytare och justera B+ och B- inviduellt, vittsen med detta är att man då på lägre B+ sättningar kunna köra i klass A |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 18 Apr 2012, 19:40 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
350mA? Vad säger EL34 datablad om max anodström? Katoden mäktar väl inte att koka av hur många elektroner som helst...och nätdelen i förstärkaren kan väl inte heller leverera detta. |
|
| Author: | Mrcool [ 18 Apr 2012, 19:47 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
VacuumVoodoo wrote: 350mA? Vad säger EL34 datablad om max anodström? Katoden mäktar väl inte att koka av hur många elektroner som helst...och nätdelen i förstärkaren kan väl inte heller leverera detta. Just därför jag frågar, känns som om man behöver en kraftigare nätdel. |
|
| Author: | Mrcool [ 18 Apr 2012, 19:59 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Amp Healer wrote: Jepp, det blir den Hur har du tänkt styra B- ? Efter ha labbar en del med PS och med "tracking", så tänker jag nästa gång jag bygger en stärkare till mig själv som har PS, så kommer jag istället ha en 6 lägesbrytare och justera B+ och B- inviduellt, vittsen med detta är att man då på lägre B+ sättningar kunna köra i klass A På den jag har idag (katodbias förstärkaren) har jag 12 fastlägen för att reglera B+, samtidigt så anpassar jag B+ till övriga delar så att den inte ökar med sänkt B+ till slutrören, det handlar om ca 40V-50V som jag får droppa, totalt mellan steg 1 ocg steg 12. Lekte med tanken om att ha en 3x12 läges switch, på så sätt kan jag juster B+ till slutrören, B+ till försteg och B- till bias. Har inte tänkt längre än så här, men om man gör det med fasta 12 lägen så måste jag mäta in biasen för varje läge, kan kanske bli lite jobbigt när man byter slutrör. |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 18 Apr 2012, 22:53 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Mrcool wrote: Jag har en förstärkare med EL84 som har katodbias, till den har jag kopplat in en reglering av Anodspänning för slutrören samt satt in en Mastervolym efter PI'n. Detta koncept fungerar mycket bra tycker jag. Funderar på att göra samma sak med en förstärkare som har fast bias hur skall man tänka då, blir det att ändra biasen efter den andspänning man har, ex. För B+ 350V så är biasen 50mA (EL34) och vid B+200V blir den 87,5mA. Räknar man alltid ut biasen för Max disapation (25 watt EL34). Vill man då spela lägre så kommer ju biasen att bli skyhög eller är jag ute och cyklar (Vid B+50V blir 350mA) Vid lägre B+ sjunker också anodströmmen, det är liksom poängen med det hela, så du behöver inte bekymra dig om den saken. Rören kan ju inte producera hur mycket ström som helst. Om det funkade som du tänker skulle det ju inte bli någon effektsänkning, eller hur? För att få någotsånär "rätt" bias vid lägre B+ är B+/10 ett riktmärke för B- som man kan utgå ifrån. Det går ju lätt att testa vilket som låter bäst; vid fast bias ställer man ju alltid först biasen med full B+, men man kan ju labba och ställa om biasen vid lägre B+ även om man har en biastrackingkrets, bara man kommer ihåg att ställa om den när man drar på B+ igen, så man inte steker rören (rekommenderar varmt London Powers biastracking, funkar kockrent och går att tweaka). Det finns nån simpel variant som använder en dubbelpot till anodspänning/bias, men det är nog lite för simpelt. Med katodbias tycker jag själv att man inte behöver justera katodmotståndet, det går visserligen allt "kallare", men det låter bäst så tycker jag (och du kan lita på att jag har labbat!) Vurmen för klass A är nog mest psykologi, om det hade kallats för klass B i stället hade det aldrig använts i marknadsföringen. "Klass A" låter liksom som guldmedalj, da shit, vilket gör att många falskeligen marknadsför katodbias som klass A fast det som regel är klass AB. Själv är jag för övrigt en anhängare av klass AB2, och har nog övertygat en och annan som testat mitt senaste projekt... |
|
| Author: | Mrcool [ 19 Apr 2012, 09:22 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Martin Kuhn wrote: Vid lägre B+ sjunker också anodströmmen, det är liksom poängen med det hela, så du behöver inte bekymra dig om den saken. Rören kan ju inte producera hur mycket ström som helst. Om det funkade som du tänker skulle det ju inte bli någon effektsänkning, eller hur? Det var precis det jag tänkte men var inte säker. Alltså om man sänker B+ och samtidigt justerar biasen efter Max disapation så hamnar man inom samma område. Menar du med " B+/10 ett riktmärke för B- " att om jag säg har B+ 100V så hamnar biasen på ca 100/10=-10V eller fattar jag dig fel |
|
| Author: | skumberg [ 20 Apr 2012, 13:17 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Dana hall säljer två vvr versioner en för katod bias och för fixed bias. För fixed bias så reglerar man både B+ och bias samtidigt linjärt. Har själv bara provat för katod bias versionen. Du kan ju eventuellt köpa ett av hans fixed bias kit. http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2 |
|
| Author: | Mrcool [ 21 Apr 2012, 13:35 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
skumberg wrote: Dana hall säljer två vvr versioner en för katod bias och för fixed bias. För fixed bias så reglerar man både B+ och bias samtidigt linjärt. Har själv bara provat för katod bias versionen. Du kan ju eventuellt köpa ett av hans fixed bias kit. http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2 Absolut köpa är ett alernativ,.... men nej det går bort, är man elektriker och har alltid byggt och skruvat så göra själv är det enda som gäller. Men tack för tipset. |
|
| Author: | Kucera [ 21 Apr 2012, 13:51 ] |
| Post subject: | Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Kan denna vara någontin: http://www.rh-tech.org/public/18-Watt/1 ... PI_141.gif Tänkte om du ska bygga själv menar jag |
|
| Author: | Mrcool [ 21 Apr 2012, 18:26 ] |
| Post subject: | Hittat schema Re: Reglera Anodspänning för att spela lägre. |
Hitade ett schema för att reglera både B+ och bias. http://www.el34world.com/Forum/index.ph ... tach=12469 Läs mera i denna tråd: http://www.el34world.com/Forum/index.ph ... n#msg75788 |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|