Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Hur petiga är reläer?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71705
Page 1 of 1

Author:  David Wikström [ 17 Apr 2012, 19:08 ]
Post subject:  Hur petiga är reläer?

Kollar på reläer för switching, typ sådana här:
Image

Hur noga är det egentligen att man har exakt rätt spänning?
Ser att de finns för 5V, 9V, 12V och 24V.

Säg att jag skickar 9V till en 5 voltare? Pajjar den då?
Säg att ett 9 volts relä bara får ca 8 volt? Switchar den inte då?

Author:  emaushenric [ 17 Apr 2012, 20:37 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

Olika för olika reläer.

Kolla datablad, där står det hur mycket för mycket och för lite spänning de klarar av.

De 12V (Finder) relän jag brukar använda ligger i spannet mellan 8,4V och 18V.

Author:  David Wikström [ 17 Apr 2012, 20:45 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

emaushenric wrote:
Olika för olika reläer.

Kolla datablad, där står det hur mycket för mycket och för lite spänning de klarar av.

De 12V (Finder) relän jag brukar använda ligger i spannet mellan 8,4V och 18V.

Då switchar de som de ska trotts att inte spänningen är helt rätt?
Borde inte Omron vara bra sk!t också?

Author:  emaushenric [ 17 Apr 2012, 23:43 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

David Wikström wrote:
emaushenric wrote:
Olika för olika reläer.

Kolla datablad, där står det hur mycket för mycket och för lite spänning de klarar av.

De 12V (Finder) relän jag brukar använda ligger i spannet mellan 8,4V och 18V.

Då switchar de som de ska trotts att inte spänningen är helt rätt?
Borde inte Omron vara bra sk!t också?


Ja, de switchar om du håller dig inom dessa ramar.

Här har du datablad för den på bilden:
http://www.omron.com/ecb/products/pdf/en-g5v2.pdf

Author:  David Wikström [ 18 Apr 2012, 09:47 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

Det är nog det som är mitt problem egentligen att jag inte fattar databladen. Men i det här fallet då, är det "Must Operate Voltage" som måste vara 75% av den angivna spänningen?
Men vad menas då med "Must release Voltage"?
Reläet släpper väl när man bryter strömmen, alltså 0V?

"Max Voltage" då?
Är det hur mycket ström man kan köra genom switchen, alltså det som kommer switchas?
Jag tänkte nämligen switcha en 9 volts källa från ett håll till ett annat.

Author:  emaushenric [ 18 Apr 2012, 15:31 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

David Wikström wrote:
Det är nog det som är mitt problem egentligen att jag inte fattar databladen. Men i det här fallet då, är det "Must Operate Voltage" som måste vara 75% av den angivna spänningen?
Men vad menas då med "Must release Voltage"?
Reläet släpper väl när man bryter strömmen, alltså 0V?

"Max Voltage" då?
Är det hur mycket ström man kan köra genom switchen, alltså det som kommer switchas?
Jag tänkte nämligen switcha en 9 volts källa från ett håll till ett annat.


För att reläet ska växla måste spänningen ligga inom 75%-120% av den angivna spänningen, för ett 12V relä blir det mellan 9V och 14,4V, detta gäller "Standard Models". Den modell som heter "High Sensitivity Models" verkar klara 180% av angiven spänning.

För "Standard Models" gäller:
Must operate voltage: (75%) minsta spänning för att relät ska växla pålitligt.
Max voltage: (120%) högsta spänning för att relät ska växla utan att ta skada av att spänningen är för hög.
Must release voltage: (5%) högsta spänningen som man kan ha och vara säker på att relät inte växlar.

Author:  David Wikström [ 18 Apr 2012, 19:38 ]
Post subject:  Re: Hur petiga är reläer?

OK, tack för hjälpen! :)

Apropå reläer. Är det dumt att köra gitarrsignalen genom ett relä? Är ljudkvaliteten genom ett relä upp till par med t.ex. en vanlig 3PDT switch som sitter i ett effektpedal?

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/