Den går ju till footswitchen som har följande schema:
Stämmer det som jag gissar att det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?
(Är det inte förresten lite förvirrande att de fortkortar både fooswitch och fuse till FS på schemat?)
_________________ David
19 Apr 2012, 14:00
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
Re: Tänker jag rätt nu?
David Wikström wrote:
Kolla in hur schemat ser ut för kanalswitchningen d.v.s. "FS1" i detta schema:
Den går ju till footswitchen som har följande schema:
Stämmer det som jag gissar att det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?
(Är det inte förresten lite förvirrande att de fortkortar både fooswitch och fuse till FS på schemat?)
Switchen kan ju inte vara rätt kopplad, var har du hittat denna koppling. som det är kopplat så blir kortis mellan röd och grön tråd när man trampar på switchen, vilket som jag ser det borde bli kortis mellan + och - så som dioden är inkopplad.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
20 Apr 2012, 13:04
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
Re: Tänker jag rätt nu?
Ritningen stämmer. Som jag ser det så funkar det så att när du kortsluter switchen så släcks lampan eftersom att strömmen väljer den snabbaste vägen, och när man öppnar switchen så tänds LEDen. Alltså, LEDen lyser i frånläge.
_________________ David
20 Apr 2012, 13:36
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
Re: Tänker jag rätt nu?
David Wikström wrote:
Ritningen stämmer. Som jag ser det så funkar det så att när du kortsluter switchen så släcks lampan eftersom att strömmen väljer den snabbaste vägen, och när man öppnar switchen så tänds LEDen. Alltså, LEDen lyser i frånläge.
Du har rätt Led'n är släckt när reläet drar
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
20 Apr 2012, 14:39
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
Re: Tänker jag rätt nu?
Men sen då? Stämmer det som jag gissar att:
Quote:
det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum