| Author |
Message |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Biastrubbel!
Håller på med en Ampeg VT40 där jag gjort kondingbyte och översyn. Har bytt ut trippelkondingarna mot dubbelkondingar + några singelkondingar. Har verkligen lagt ner tid på att hålla alla vägar intakta. Passade också på att sätta en 47k pot+ 47k motstånd på 68k-biasmotståndets plats. Nu till det roliga, biasen rusar oavsett vad jag gör. Har kollat hela bias-kretsen men den är i ordning. Alla värden ok i övrigt! Vad kolla härnäst? 
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 04 Apr 2012, 15:31 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Biastrubbel!
Rusar bias på båda slutrören Om inte har troligen ett rör pajjat, det som rusar. Vad här du för biasspänning utan rören i? Ligger den still? Har du lämplig range på poten? Om allt det är schysst måste som sagt något rör ha pajjat. Vänt biaskondingarna rätt (+ mot jord)? Man måste ju fråga. Även den bäste kan göra banala misstag... /Gunnar
|
| 04 Apr 2012, 17:11 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Det rusar på bägge rören. Biaskondingarna är rätt kopplade. Den går upp till 250mA ungefär. Hjälper inte om jag vrider på Biaspotten. Har inte mätt utan rör, gör det imorgon. Känns som det går direkt till jord men hittar inte det!
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 04 Apr 2012, 20:39 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Biastrubbel!
Hur mkt e spänningen på bias in mot piporna räknat i neg DC? E bias ok mot chassie? Om det ligger i rätt härad å spänningen på gallren ligger i rätt härad så e jag nog benägen att hålla med Gunnar.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Apr 2012, 21:50 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Fick ungefär 300V+ på biasen, tror att jag lokaliserat felet till en trasig diod, D5. Ska jaga rätt på ekvivalent och återkomma!
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 05 Apr 2012, 10:34 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Biastrubbel!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Apr 2012, 10:40 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Ok! Upplys mig! 
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 05 Apr 2012, 12:04 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Biastrubbel!
+300v det var en manlig bias... 
|
| 05 Apr 2012, 13:19 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Bytte dioden men endast polartiteten ändrades... -300V.  Hmmmmmmmm.......?!?!?!? Nån jordpunkt jag missat? Har kopplat allt som det var original....!?!?!?!
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 05 Apr 2012, 13:26 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Biastrubbel!
Du får nog byta elektrolyterna i biaskretsen med om du kört på "plus" 300 när det typ ska vara minus "69" eller vad det står på schemat...........
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Apr 2012, 14:08 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan?
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 05 Apr 2012, 15:02 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Biastrubbel!
Men hallå - hur står det till med signalkondingarna efter fasvändaren  Det är inte paj på någon av dem så att det läcker en helvetes massa DC!? Check check bitte! /Gunnar
|
| 05 Apr 2012, 17:11 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Biastrubbel!
Magic wrote: De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan? Jag skulle då inte vilja ha kondingar kvar som har gått på 300V med fel polaritet oavsett om de är paj eller inte. De brukar väl dessutom vara märkta med blott 100V de där. Sen är det inte det som gör att du får -300V dock. Här måste du ha kopplat något galet........du måste göra exakt som på schemat med kopplinskondingen innan dioden och allt...........
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Apr 2012, 17:25 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Biastrubbel!
Racing wrote: :mrgreen: Det där vet jag vad de e!! Det e nämligen inte helt rätt!!  Jag var tydligen oklar....då tar vi det igen... Mer seriöst. Dags att plugga ur slutpiporna och kontrollera vad fan som pågår. För att vara helt ärlig förstår jag inte ens hur du kan få -300VDC om det är kopplat enligt schema.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Apr 2012, 18:27 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Fixat! Det sista lilla var 0.047-kondingen som var kortad. Nu sjunger den som fanken!
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 13 Apr 2012, 15:34 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Biastrubbel!
Gött! Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Apr 2012, 20:52 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Racing wrote: Gött! Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv  *tummen-upp-smiley!*
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 13 Apr 2012, 22:30 |
|
 |
|
TRÄÄLG
Joined: 19 Oct 2010, 14:24 Posts: 774 Location: Skåne
|
 Re: Biastrubbel!
_________________ TRÄÄLG
|
| 14 Apr 2012, 21:53 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Biastrubbel!
*letar febrilt efter forumets gilla knapp* 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 14 Apr 2012, 22:13 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Biastrubbel!
Den lät helt "awesome" faktiskt! Bara det att man öppnade upp volymen till typ kl 9 och fick ett ljud som inte var Fender-rent utan lite grynigt med häng, kändes som att den jobbade med gitarren, inte mot. Mycket intressant! Och intressant tonsektion också.
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 15 Apr 2012, 10:48 |
|
|