View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 19:31



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Biastrubbel! 
Author Message

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Biastrubbel!
Håller på med en Ampeg VT40 där jag gjort kondingbyte och översyn. Har bytt ut trippelkondingarna mot dubbelkondingar + några singelkondingar. Har verkligen lagt ner tid på att hålla alla vägar intakta. Passade också på att sätta en 47k pot+ 47k motstånd på 68k-biasmotståndets plats. Nu till det roliga, biasen rusar oavsett vad jag gör. Har kollat hela bias-kretsen men den är i ordning. Alla värden ok i övrigt! Vad kolla härnäst?

Image

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


04 Apr 2012, 15:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Biastrubbel!
Rusar bias på båda slutrören :shock:
Om inte har troligen ett rör pajjat, det som rusar.

Vad här du för biasspänning utan rören i? Ligger den still? Har du lämplig range på poten?
Om allt det är schysst måste som sagt något rör ha pajjat.

Vänt biaskondingarna rätt (+ mot jord)?

Man måste ju fråga. Även den bäste kan göra banala misstag...

/Gunnar


04 Apr 2012, 17:11
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Det rusar på bägge rören. Biaskondingarna är rätt kopplade. Den går upp till 250mA ungefär. Hjälper inte om jag vrider på Biaspotten. Har inte mätt utan rör, gör det imorgon. Känns som det går direkt till jord men hittar inte det!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


04 Apr 2012, 20:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Biastrubbel!
Hur mkt e spänningen på bias in mot piporna räknat i neg DC? E bias ok mot chassie?
Om det ligger i rätt härad å spänningen på gallren ligger i rätt härad så e jag nog benägen att hålla med Gunnar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Apr 2012, 21:50
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Fick ungefär 300V+ på biasen, tror att jag lokaliserat felet till en trasig diod, D5. Ska jaga rätt på ekvivalent och återkomma!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


05 Apr 2012, 10:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Biastrubbel!
:mrgreen: :mrgreen:

Det där vet jag vad de e!!
Det e nämligen inte helt rätt!!
:lol: :lol: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Apr 2012, 10:40
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Ok! Upplys mig! :wink:

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


05 Apr 2012, 12:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Biastrubbel!
+300v det var en manlig bias... :D


05 Apr 2012, 13:19
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Bytte dioden men endast polartiteten ändrades... -300V. :( :cry: Hmmmmmmmm.......?!?!?!? Nån jordpunkt jag missat? Har kopplat allt som det var original....!?!?!?!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


05 Apr 2012, 13:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Biastrubbel!
Du får nog byta elektrolyterna i biaskretsen med om du kört på "plus" 300 när det typ ska vara minus "69" eller vad det står på schemat...........

_________________
Johan Hansson


05 Apr 2012, 14:08
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan?

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


05 Apr 2012, 15:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Biastrubbel!
Men hallå - hur står det till med signalkondingarna efter fasvändaren :shock: Det är inte paj på någon av dem så att det läcker en helvetes massa DC!? Check check bitte!
/Gunnar


05 Apr 2012, 17:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Biastrubbel!
Magic wrote:
De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan?

Jag skulle då inte vilja ha kondingar kvar som har gått på 300V med fel polaritet oavsett om de är paj eller inte. De brukar väl dessutom vara märkta med blott 100V de där.
Sen är det inte det som gör att du får -300V dock. Här måste du ha kopplat något galet........du måste göra exakt som på schemat med kopplinskondingen innan dioden och allt...........

_________________
Johan Hansson


05 Apr 2012, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Biastrubbel!
Racing wrote:
:mrgreen: :mrgreen:

Det där vet jag vad de e!!
Det e nämligen inte helt rätt!!
:lol: :lol: :mrgreen:


Jag var tydligen oklar....då tar vi det igen... :mrgreen: :mrgreen:

Mer seriöst. Dags att plugga ur slutpiporna och kontrollera vad fan som pågår. För att vara helt ärlig förstår jag inte ens hur du kan få -300VDC om det är kopplat enligt schema.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Apr 2012, 18:27
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Fixat! Det sista lilla var 0.047-kondingen som var kortad. Nu sjunger den som fanken!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


13 Apr 2012, 15:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Biastrubbel!
Gött!
Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2012, 20:52
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Racing wrote:
Gött!
Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv :lol:


*tummen-upp-smiley!*

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


13 Apr 2012, 22:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post Re: Biastrubbel!
Stort tack till Magic som gjort skäl för namnet! De här gamla Ampegstärkarna lär vara de jävligaste i världen att fixa men nu vet jag(+bojare) vad denne trevlige o kunnige man är kapabel till! Har rattat,knappat o slitit i strängar med ett leende hela dagen :D :D :D :D :D :D

_________________
TRÄÄLG


14 Apr 2012, 21:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Biastrubbel!
*letar febrilt efter forumets gilla knapp*

:D :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2012, 22:13
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1529
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Biastrubbel!
Den lät helt "awesome" faktiskt! Bara det att man öppnade upp volymen till typ kl 9 och fick ett ljud som inte var Fender-rent utan lite grynigt med häng, kändes som att den jobbade med gitarren, inte mot. Mycket intressant! Och intressant tonsektion också.

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


15 Apr 2012, 10:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.