Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Nu är jag väl knäpp..
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71346
Page 1 of 1

Author:  VacuumVoodoo [ 08 Apr 2012, 16:19 ]
Post subject:  Nu är jag väl knäpp..

eller motsatsen, när jag skärmar glödkablaget:

Image

Author:  farbrortäpp [ 09 Apr 2012, 08:58 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Eller så är det nått överintelligent igen :wink:

...ser snyggt ut i allafall....

/Hasse

Author:  Tubis [ 09 Apr 2012, 10:04 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Ser lite anti servicevänligt ut....

Author:  VacuumVoodoo [ 09 Apr 2012, 10:22 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Hur då?

Author:  rudmark [ 09 Apr 2012, 11:02 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Och varför inte bara dra dem på utsidan?

Author:  VacuumVoodoo [ 09 Apr 2012, 11:09 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

rudmark wrote:
Och varför inte bara dra dem på utsidan?
Mera jobb och det skulle också krävas 4 extra hål i annan diameter än 3.2mm + 4 gummigenomföringar = dyrare i slutändan och utebliven "mojoeffekt" avsedd att förvirra fienden :mrgreen:

Author:  R.U. Sirius [ 09 Apr 2012, 11:20 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Snyggt! Seriös kabeldragning med glöden "över" socklarna också. Är det en "hum-balance" på trimpoten?

/Uffe

Author:  VacuumVoodoo [ 09 Apr 2012, 11:28 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Yepp, det är brumtrim, potens löpare får 70V DC lyft eftersom det finns tre katoder i signalkedjan som ligger på 90-120V DC potential.

Author:  Amp Healer [ 09 Apr 2012, 11:41 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Du gör väl alltid knäppa saker o går din egen väg, jag skulle bli mer orolig om du en gag skulle sluta göra det :wink:

Om du sen verkligen behöver extra skärming när du reda har DC lyft, ja det är ju en annan fråga?
Men du har säkert redan mätt på det :wink:

Author:  Tubis [ 09 Apr 2012, 16:20 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

VacuumVoodoo wrote:
Hur då?

Jobbigt om man behöver byta kabeln. Ibland blir de ju lite fjösiga i ändan när man byter socklar och vill gärna knippsa av och skala av en ny ände......
Om jag förstår rätt så är de fasttejpade med alutejp vilket man då får ha och tejpa om. Vore det inte proffsigare att ha kanaler i plåt istället för tejp?

Author:  Kucera [ 09 Apr 2012, 16:29 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Hur då?

Jobbigt om man behöver byta kabeln. Ibland blir de ju lite fjösiga i ändan när man byter socklar och vill gärna knippsa av och skala av en ny ände......
Om jag förstår rätt så är de fasttejpade med alutejp vilket man då får ha och tejpa om. Vore det inte proffsigare att ha kanaler i plåt istället för tejp?

Vart finns sådana kanaler att få tag i? Eller är det egentillverkning som gäller?

Author:  Tubis [ 09 Apr 2012, 16:31 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Kucera wrote:
Vart finns sådana kanaler att få tag i? Eller är det egentillverkning som gäller?

Bara en ide....ja det är nog egentillverkning som gäller om det nu är en bra ide.....vilket jag inte vet.

Author:  Kucera [ 09 Apr 2012, 16:40 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Tubis wrote:
Kucera wrote:
Vart finns sådana kanaler att få tag i? Eller är det egentillverkning som gäller?

Bara en ide....ja det är nog egentillverkning som gäller om det nu är en bra ide.....vilket jag inte vet.

Ja funktionsmässigt låter jag vara osagt men det skulle lösa en del estetiska (utseendemässiga) problem i en del stärkare. Jag har lurat på de tidigare men har aldrig hittat riktigt små kanaler.

Ursäkta om jag kapade tråden lite Aleks.

Author:  VacuumVoodoo [ 09 Apr 2012, 17:11 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Hur då?

Jobbigt om man behöver byta kabeln. Ibland blir de ju lite fjösiga i ändan när man byter socklar och vill gärna knippsa av och skala av en ny ände......
Om jag förstår rätt så är de fasttejpade med alutejp vilket man då får ha och tejpa om. Vore det inte proffsigare att ha kanaler i plåt istället för tejp?

Jo, det går bra att dra alla kablar i egna snyggt bockade kopparrör. Men då blir det steampunk som heter duga. Är det annars inte kutym att byta glödkablar vid sockelbyte? Det trodde jag ..... :wink:
Sockelrännan tillverkades tillsammans med mina chassien, det blev mest ekonomiskt så. Annars finns det säkert C-profiler i lämplig storelek och godstjocklek att köpa som metervara. Sedan får man borra och fixa sockelhål själv.

Author:  Martin Kuhn [ 10 Apr 2012, 18:53 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Namnet "Overbuilt amps" är redan taget (de har iofs somnat in), men deras stärkare är fanimej rena punkbyggen jämfört med dina skapelser! "Ûberanal amps", kanske? :wink: Fast det skulle kanske ge fel antydningar om ljudet.. Det där med att dra 9:ans tåt tvärsöver har jag fanimej aldrig tänkt på. :oops:
"Så enkelt som möjligt, men inte enklare" (A. Einstein of Einstein Amps)
Quote:
eftersom det finns tre katoder i signalkedjan som ligger på 90-120V DC potential.
Voodo gone cascode? Eller äre katodföljare till en EQ?

Author:  rudmark [ 10 Apr 2012, 20:01 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Image
Härifrån du fått ideén ? (Hoffman Amps) :?:

Author:  VacuumVoodoo [ 10 Apr 2012, 21:12 ]
Post subject:  Re: Nu är jag väl knäpp..

Nää, snarare från gamla mixerkonsoler och testinstrument, Hoffman har väl sneglat på samma museiföremål som jag :mrgreen:
t.ex. den här filterburken, fast jag tänker inte hålla på med P2P bygge i fem våningar:

Image

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/