| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Biastrubbel! https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71199 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Magic [ 04 Apr 2012, 15:31 ] |
| Post subject: | Biastrubbel! |
Håller på med en Ampeg VT40 där jag gjort kondingbyte och översyn. Har bytt ut trippelkondingarna mot dubbelkondingar + några singelkondingar. Har verkligen lagt ner tid på att hålla alla vägar intakta. Passade också på att sätta en 47k pot+ 47k motstånd på 68k-biasmotståndets plats. Nu till det roliga, biasen rusar oavsett vad jag gör. Har kollat hela bias-kretsen men den är i ordning. Alla värden ok i övrigt! Vad kolla härnäst?
|
|
| Author: | Izzy [ 04 Apr 2012, 17:11 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Rusar bias på båda slutrören Om inte har troligen ett rör pajjat, det som rusar. Vad här du för biasspänning utan rören i? Ligger den still? Har du lämplig range på poten? Om allt det är schysst måste som sagt något rör ha pajjat. Vänt biaskondingarna rätt (+ mot jord)? Man måste ju fråga. Även den bäste kan göra banala misstag... /Gunnar |
|
| Author: | Magic [ 04 Apr 2012, 20:39 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Det rusar på bägge rören. Biaskondingarna är rätt kopplade. Den går upp till 250mA ungefär. Hjälper inte om jag vrider på Biaspotten. Har inte mätt utan rör, gör det imorgon. Känns som det går direkt till jord men hittar inte det! |
|
| Author: | Racing [ 04 Apr 2012, 21:50 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Hur mkt e spänningen på bias in mot piporna räknat i neg DC? E bias ok mot chassie? Om det ligger i rätt härad å spänningen på gallren ligger i rätt härad så e jag nog benägen att hålla med Gunnar. |
|
| Author: | Magic [ 05 Apr 2012, 10:34 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Fick ungefär 300V+ på biasen, tror att jag lokaliserat felet till en trasig diod, D5. Ska jaga rätt på ekvivalent och återkomma! |
|
| Author: | Racing [ 05 Apr 2012, 10:40 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Det där vet jag vad de e!! Det e nämligen inte helt rätt!! |
|
| Author: | Magic [ 05 Apr 2012, 12:04 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Ok! Upplys mig! |
|
| Author: | Svullo [ 05 Apr 2012, 13:19 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
+300v det var en manlig bias... |
|
| Author: | Magic [ 05 Apr 2012, 13:26 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Bytte dioden men endast polartiteten ändrades... -300V. |
|
| Author: | Tubis [ 05 Apr 2012, 14:08 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Du får nog byta elektrolyterna i biaskretsen med om du kört på "plus" 300 när det typ ska vara minus "69" eller vad det står på schemat........... |
|
| Author: | Magic [ 05 Apr 2012, 15:02 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan? |
|
| Author: | Izzy [ 05 Apr 2012, 17:11 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Men hallå - hur står det till med signalkondingarna efter fasvändaren /Gunnar |
|
| Author: | Tubis [ 05 Apr 2012, 17:25 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Magic wrote: De brukar väl leka kinapuffar om de inte tål spänningarna. Kan de ha gått redan? Jag skulle då inte vilja ha kondingar kvar som har gått på 300V med fel polaritet oavsett om de är paj eller inte. De brukar väl dessutom vara märkta med blott 100V de där. Sen är det inte det som gör att du får -300V dock. Här måste du ha kopplat något galet........du måste göra exakt som på schemat med kopplinskondingen innan dioden och allt........... |
|
| Author: | Racing [ 05 Apr 2012, 18:27 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Racing wrote: :mrgreen: Det där vet jag vad de e!! Det e nämligen inte helt rätt!! Jag var tydligen oklar....då tar vi det igen... Mer seriöst. Dags att plugga ur slutpiporna och kontrollera vad fan som pågår. För att vara helt ärlig förstår jag inte ens hur du kan få -300VDC om det är kopplat enligt schema. |
|
| Author: | Magic [ 13 Apr 2012, 15:34 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Fixat! Det sista lilla var 0.047-kondingen som var kortad. Nu sjunger den som fanken! |
|
| Author: | Racing [ 13 Apr 2012, 20:52 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Gött! Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv |
|
| Author: | Magic [ 13 Apr 2012, 22:30 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Racing wrote: Gött! Alltid lika skönt när man väl ser vad som skitit sig...å mest...blir som en 300wattare själv *tummen-upp-smiley!* |
|
| Author: | TRÄÄLG [ 14 Apr 2012, 21:53 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Stort tack till Magic som gjort skäl för namnet! De här gamla Ampegstärkarna lär vara de jävligaste i världen att fixa men nu vet jag(+bojare) vad denne trevlige o kunnige man är kapabel till! Har rattat,knappat o slitit i strängar med ett leende hela dagen |
|
| Author: | Racing [ 14 Apr 2012, 22:13 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
*letar febrilt efter forumets gilla knapp* |
|
| Author: | Magic [ 15 Apr 2012, 10:48 ] |
| Post subject: | Re: Biastrubbel! |
Den lät helt "awesome" faktiskt! Bara det att man öppnade upp volymen till typ kl 9 och fick ett ljud som inte var Fender-rent utan lite grynigt med häng, kändes som att den jobbade med gitarren, inte mot. Mycket intressant! Och intressant tonsektion också. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|