| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Delar till SLO bygge https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=71115 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Kucera [ 02 Apr 2012, 18:48 ] |
| Post subject: | Delar till SLO bygge |
Tänkte att ja lägger in en post här med.. Jag undrar om det är någon som har några delar över till ett SLOClone bygge. Typ chassi transingar eller kretskort m.m. Små delarna kan jag allt plocka ihop själv Alex |
|
| Author: | zven [ 02 Apr 2012, 22:55 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
jag har en klipp ny hammond 100watt guitar series liggandes som jag förmodlingen inte kommer att använda själv.. |
|
| Author: | Izzy [ 03 Apr 2012, 07:26 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
Har en Mercury MC10H choke som borde kunna passa fint. Har även en beg nedfälld powertrafo till Marshall SL som ger uppåt 480V. Inte stilriktigt kanske men ger juice så det räcker. Man får kanske lösa switchning på annat sätt för det är väl dubbla lågvoltslindningar på SLOs powertrafo? /Gunnar |
|
| Author: | Kucera [ 03 Apr 2012, 08:04 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
Ja fick nys på ett kit som inte var ihopmonterat igår. Men han visste inte om det var till salu. Skulle få svar på det idag. Annars är era saker väldigt intressanta. Den andra LSP lindningen borde väl bara va att sätta dit en hammond filament trafo för? Borde väl finnas sådana som klarar 2A (som det är på SLO trafon) tycker jag. Jag hör av mig när jag vet mer. Alex |
|
| Author: | zven [ 03 Apr 2012, 21:46 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
jag har även en nättrafo till en crate blue voodoo liggandes den har ca 440 volt i anoden ca 5@A glöd 3,15-0-3,15 ca 500-1000mA 15-0-15 relä spänning dvs skulle klara 4 st 6l6 or o 4 preamp rör |
|
| Author: | Kucera [ 03 Apr 2012, 22:11 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
Ja nu är det ju bara ett chassi kvar snart. Men just nu lutar det åt kitet. Men det beror lite på vad som ingår där. Så ja håller gärna detta lite öppet. Hoppas att ja kan svara er lite mer imorrn. |
|
| Author: | Kucera [ 03 Apr 2012, 22:17 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
Izzy: jag funderar lite på choken du har. Vad tros om den till en Jmp 2203? Nu sitter det en vanlig fender utbytes choke till en deluxe reverb där. Kanske kan var fördel att byta till en större? Förklara gärna hur man ska tänka här. Har inte en JCM800 10H choke? |
|
| Author: | Kucera [ 03 Apr 2012, 22:23 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?t=9797 Eller så kanske man ska ha kvar den lilla choken... |
|
| Author: | Izzy [ 03 Apr 2012, 23:05 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
Kucera wrote: Izzy: jag funderar lite på choken du har. Vad tros om den till en Jmp 2203? Nu sitter det en vanlig fender utbytes choke till en deluxe reverb där. Kanske kan var fördel att byta till en större? Förklara gärna hur man ska tänka här. Har inte en JCM800 10H choke? En choke på 10H i en sådan stärkare kommer som jag förstår det glätta mer effektivt, rensa bort mer rippel osv. Men - den påverkar också soundet en del som kanske inte är positivt i en 2203. Jag har testat med tre olika chokes i min Super Lead-klon och landat i en C1999 på 3H. Hade också en 5H ett tag och även denna 10H. Men jag tyckte helt klart att jag tappade en del skimmer i soundet, vilket är särskilt känsligt i en low gain-stärkare. Vi talar om mkt små skillnader. Men effektiv glättning är förstås mkt mer viktigt och eftersträvansvärt i en high gain-stärkare. Därför tror jag att en sådan choke passar utmärkt i en SLO-clone. /Gunnar |
|
| Author: | Kucera [ 05 Apr 2012, 14:08 ] |
| Post subject: | Re: Delar till SLO bygge |
ja men då ska ja allt ta å behålla min Fender choke här. Hade varit lite kul att testa. Men de kan ja ju göra när ja köper lite delar till ett SLO bygge. Men kan det inte vara bra att ha en choke i alla typ av stärkare eller räcker det med ett låg ohmigt motstånd? Vad rensar bort rippel mest/bäst? |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|