| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70989 |
Page 1 of 1 |
| Author: | tokfan [ 30 Mar 2012, 16:09 ] |
| Post subject: | Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Tjenare! Håller på med skolprojekt som säkert någon läst tidigare. Jag ska bestämma specifikationer för mitt förstärkarbygge innan jag sätter igång. Två saker jag inte är så haj på hur man tänker i praktiken är: Hur bestämmer jag vilket frekvensomfång den ska palla med. Öppet E ligger ju på 82Hz och högsta D (22 band) ligger på ca 5kHz. När jag spelar in och gör en frekvensanalys krafsar det runt mellan ca 50Hz till 14kHz. Hur brukar man ligga till i en vanlig stärkare. Brukar man skära av på några speciella ställen? Det bildas väl övertoner som kan vara bra att ha? annars borde man ju kunna skära runt 5Khz och 70Hz. Fråga två är insignalnivån den ska palla med. Jag har googlat mig fram till att den kan ligga mellan 0,1 och 1,75V(aktiva mickar). Brukar man alltid ta hänsyn till de aktiva. Den ska ju ha så låg effekt så man kanske inte har så mycket att spela på om man ska satsa på ända upp till 1,75V? Jag googlar för fullt men det vore bra att höra med några som håller på med detta i verkligheten och praktiken. |
|
| Author: | rudmark [ 30 Mar 2012, 19:49 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Högtalarna skär i sig, gitarrhögtalare brukar inte gå över 5KHz innan de dalar. Men en hifistärk låter iaf inte bra på en Gitarrhögtalare, så lite skärda är de också |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 31 Mar 2012, 13:17 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Be läraren om ett exempel på gitarrstärkartillverkare som anger frekvensomfång och ingångskänslighet... |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 31 Mar 2012, 13:53 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Många anger rekvensomfånget men bara i servicemanualer avsedda för för tekniker som skall serva burkarna. I användarmanualer är det mindre viktigt när a) ingen läser dem. b) väldigt få gitarrister kan korrekt identifiera frekvensen i Hz hos brummet. c) lika få gitarrister vet vad Hz är för något. Men i konstruktionskede skall detta sepcificeras. Det är mot skrivna kvantitativa specar som man testar under utvecklingen och sedan den färdigställda förstärkaren. Här har du fel i principsak, Martin. Utgånstransformator specas vanligen 40-15.000Hz I förstärkaren specas oftast bara slutsteget. 1 oktav snävare än utgångstransformatorn nerifrån och uppifrån , t.ex. 80-6.000Hz kan vara ett riktmärke. Blåser man 10kHz full effekt ut en högtalare som slutar vid 6kHz så kan det resultera i bränd talspole. Förförstärkaren kan vara hårt begränsad i diskanten beroende på vilken musikstil den är ämnad för. |
|
| Author: | tokfan [ 02 Apr 2012, 10:08 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Tack ännu en gång för bra svar! Japp det är ju en spec jag ska göra och sedan försöka komma så nära den som möjligt. Jag har tänkt bygga först bara en ren(rent ljud) förstärkare som jag sedan ska kunna bygga på EQ och overdrive till. Jag har klurat på en sak. När den ska användas utan eq, hur i hela värden klurar jag ut hur frekvenskurvan ska gå då? Jag kan ju inte bara ha en slät. Då låter det apa har jag läst mig till. Är det helt enkelt bara att koppla upp det i verkligheten med potar istället för motstånd och sedan sitta och vrida och byta kondensatorer. Finns det någon bra tumregel eller trick? Sen får man utifrån detta grundljud räkna ut EQns värden senare. |
|
| Author: | rudmark [ 02 Apr 2012, 10:14 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Tänk digitalt istf att hatta med analoga tester..., typ http://www.duncanamps.com/tsc/ |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 02 Apr 2012, 16:42 ] |
| Post subject: | Re: Frekvensomfång? Insignalnivå? gitarrstärkare |
Helt rak EQ: vox ac30, gamla tweeds, gamla Gibson, de flesta s.k. 18-wattare, de flesta dr Z... med marshalls och fenders standardtonstackar får du en mid-dip, många är vana vid det soundet. Sen är det brukligt att skära lite i basen med kopplingskondingen, och ev. ha en enkel, passiv diskantkontroll som skär vid valfri frekvens. Men i grunden är det oftast rakt på. Studera lite scheman. När det gäller high-gainkretsar är det en helt annan femma, där mixtras det ganska friskt med tonkurvan. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|