 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
| Author |
Message |
|
mange006
Joined: 15 May 2009, 19:54 Posts: 457 Location: Norrköping, Sweden
|
 Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
nån som har nån bra jämförelse, tacksam för svar 
Last edited by mange006 on 30 Mar 2012, 14:22, edited 2 times in total.
|
| 30 Mar 2012, 12:56 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
Ljudkaraktären blir bättre med EL34. Det är den viktiga skillnanden Seriöst då, nyproducerade 5881 typ Sovtek ger i mina öron ett ljud som är lite midfetare, mindre skitigt och vilt på toppen och plattare i botten. Ett på alla sätt tristare sound, tycker jag. Både 6L6 och EL34, om man väljer några av de trevligare nyproducerade rören, är mer spännande, mustiga och livfulla. Sedan kan man ju gilla 5881-soundet och även ställa bias hett så att egenskaperna accentueras. Jag skulle kunna tänka mig använda 5881 i t.ex. en Bluesbraker eller JTM45:a som man pressar hårt och vill få att låta Clapton 60-tal. Hur "riktiga" 5881 från den gamla goda tiden, typ gamla Tung Sol, låter vet jag inte. Det sägs vara rätt stor skillnad från de som idag kallas 5881. /Gunnar
|
| 30 Mar 2012, 13:47 |
|
 |
|
mange006
Joined: 15 May 2009, 19:54 Posts: 457 Location: Norrköping, Sweden
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
tack... själv är jag väl ute efter ett lite mer high-gain stuk.... kollade bland annat på det här klippet och tyckte på nåt sätt att 5881/6L6:orna lät lite mer distinkta & lite mindre muddiga än EL 34:orna www.youtube.com/watch?v=4VgVA3zWAXM
|
| 30 Mar 2012, 14:22 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
Håller i princip med om ljudkaraktären, men några plus finns det också: 5881 är det i nuläget tåligaste röret, utan konkurrens. Fråga LH, som säljer vagnslaster med rör. Om man vill sätta det i en rockstärk kan man kompensera den lite snällare, krämigare tonen genom att t.ex sänka NFB något, och sänka värdet på SGM. Då får man tillbaks något av den ev. eftersträvade råheten. Sen tål de ju, som påpekat, att gå ganska hett. PS: Sovtek står sig ganska väl i jämförelse med NOS tycker jag (till skillnad från EL34 och 6L6), jag har provat både Tung Sol och RCA.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 30 Mar 2012, 15:19 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
Nu ska vi se - du frågade om 5881 eller hur? 5881 är inte samma rör som 6L6. Sedan finns det en del brands som av någon puckad anledning förvirrar genom att benämna rören "5881 aka 6L6" osv. Bra 6L6 har en betydligt trevligare, öppnare och luftigare karaktär än dagens 5881, enligt min subjektiva smak. Det kan å andra sidan också vara (förhållandevis) stor skillnad i karaktär mellan olika 6L6. Och även utifrån ett sådant här välgjort videoklipp är det svårt avgöra vilka skillnaderna är till och med mellan 6L6 och EL34. Tyvärr har det väl blivit så att 6L6 ofta förknippas med "Fender-sound", typ ganska cleant bla bla. EL34 är Marshall och man tänker en massa dist bla bla bla. Jag gillar 6L6 skarpt, särskilt när man får pressa röret så det distar. Men EL34 har ofta något skitigt lite oregerligt gnitter i toppregistret som är jäkligt fräckt. Jag tycker man hör just det på klippet du hänvisar till, 1:49-2:07. Samtidigt är tonen lite midfetare i EL34:orna på det här klippet, 6L6 något sprödare. Kanske är detta de mycket små karaktärsskillnader som faktiskt finns? Men det är ju verkligen blindtestande, vi vet ju inte ens vad det är för rör /Gunnar
|
| 30 Mar 2012, 15:24 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
Martin Kuhn wrote: Håller i princip med om ljudkaraktären, men några plus finns det också: 5881 är det i nuläget tåligaste röret, utan konkurrens. Fråga LH, som säljer vagnslaster med rör. Om man vill sätta det i en rockstärk kan man kompensera den lite snällare, krämigare tonen genom att t.ex sänka NFB något, och sänka värdet på SGM. Då får man tillbaks något av den ev. eftersträvade råheten. Sen tål de ju, som påpekat, att gå ganska hett. PS: Sovtek står sig ganska väl i jämförelse med NOS tycker jag (till skillnad från EL34 och 6L6), jag har provat både Tung Sol och RCA. Bra påpekande. Köper det. Men det hävdas ju ibland att Sovteks 5881 egentligen borde vara specade uppåt 35w vilket kan förklara att de ofta körs kallt och därmed lever längre. Bara en hypotes. /Gunnar
|
| 30 Mar 2012, 15:27 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Skillnad på ljudkaraktär, EL34 & 5881 ?
sovteks 5881 aka 6P3S-E har jag testkört med 33 watt i tomgång / 420 volt anod nada problemas... hmm tror nog att dem tål en hel del.... inte förren jag närmade mig ca 38-39 watt så började det bli lite körsbärrött på anodplåten... på en liten punkt av 10 örings storlek så 30 watt i tomgång det klara dem mycket väl.. o börjar då låta riktigt gött... men för distmaskiner så skulle jag max köra 50% då dem håller i tonen rejält då... tajt 
|
| 02 Apr 2012, 23:05 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 30 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |